Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani
dalam
تؤمن بالقدر خيره شره
حديث
صحيح مسلم
kitabnya Al-Ghunyah li
Thalibi Thariq Al-Haqq, Juz 1, Hal 80 mendefinasikan ASWJ sebagai berikut
: "Yang dimaksudkan dengan sunnah adalah apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW (meliputi ucapan,perilaku serta ketetapan Baginda). Sedangkan yang dimaksudkan dengan pengertian jemaah adalah sesuatu yang telah disepakati oleh para sahabat Nabi SAW pada masa Khulafa’ Al-Rasyidin yang empat yang telah diberi hidayah oleh Allah SWT”.
Dalam sebuah hadis.
Dari Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda
“ Akan terpecah umat Yahudi kepada 71 firkah, Dan terpecah umat Nasrani kepada 72 firkah, Dan akan terpecah umatku menjadi 73 Tariqah. Semuanya akan dimasukkan ke neraka kecuali satu. Berkata para sahabat : Wahai Rasulullah, Siapakah mereka wahai Rasulullah ?. Rasulullah menjawab : Mereka yang mengikuti aku dan para sahabatku”. (HR Abu Daud,At-Tirmizi, dan Ibn Majah).
AhlusSunnahWalJamaah mengikut Imam Abu Hassan Al Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al Maturidi. Dalam ilmu Fiqh, AhlusSummahWalJamaah mengikuti Mazhab yang rojih empat iaitu Mazhab Hanafi,Maliki,Syafi’e dan Hanbali. Manakala dalam ilmu Tasawuf mengikuti Imam Junaid Al Baghdadi, Abu Yazid Al Busthami Imam Al Ghazali ...ArRifaI...
: "Yang dimaksudkan dengan sunnah adalah apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW (meliputi ucapan,perilaku serta ketetapan Baginda). Sedangkan yang dimaksudkan dengan pengertian jemaah adalah sesuatu yang telah disepakati oleh para sahabat Nabi SAW pada masa Khulafa’ Al-Rasyidin yang empat yang telah diberi hidayah oleh Allah SWT”.
Dalam sebuah hadis.
Dari Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda
“ Akan terpecah umat Yahudi kepada 71 firkah, Dan terpecah umat Nasrani kepada 72 firkah, Dan akan terpecah umatku menjadi 73 Tariqah. Semuanya akan dimasukkan ke neraka kecuali satu. Berkata para sahabat : Wahai Rasulullah, Siapakah mereka wahai Rasulullah ?. Rasulullah menjawab : Mereka yang mengikuti aku dan para sahabatku”. (HR Abu Daud,At-Tirmizi, dan Ibn Majah).
AhlusSunnahWalJamaah mengikut Imam Abu Hassan Al Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al Maturidi. Dalam ilmu Fiqh, AhlusSummahWalJamaah mengikuti Mazhab yang rojih empat iaitu Mazhab Hanafi,Maliki,Syafi’e dan Hanbali. Manakala dalam ilmu Tasawuf mengikuti Imam Junaid Al Baghdadi, Abu Yazid Al Busthami Imam Al Ghazali ...ArRifaI...
Shohih Jidan...mari kita
teliti Miftah Assa`adah Wa Mishbah Assiyadah, Syeikh Tasy Kauthari Zadah
berkata :
اعْلَمْ أَنَّ رَئِيْسَ أَهْلِ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ فِى عِلْمِ الْكَلاَمِ رَجُلاَنِ : أَحَدُهُمَا حَنَفِيٌّ وَالآخَرُ شَافِعِيٌّ ، أَمَّا الْحَنَفِيُّ فَهُوَ أَبُو مَنْصُورِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودِ الْمَاتُرِيْدِيُّ ، إِمَامُ الْهُدَى ... وَأَمَّا الآَخَرُ الشَّافِعِيُّ فَهُوَ شَيْخُ السُّنَّةِ وَرَئِيْسُ الْجَمَاعَةِ إِمَامُ الْمُتَكَلِّمِيْنَ وَنَاصِرُ سُنَّةِ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ وَالذَّابُ عَنْ الدِّيْنَ وَالسَّاعِي فِي حِفْظِ عَقَائِدِ الْمُسْلِمِيْنَ أَبُو الْحَسَنِ الأَشْعَرِيُّ البَصْرِيُّ
Ketahuilah bahawa ketua Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam bidang Ilmu Kalam (Ilmu Tauhid) ialah dua orang : Seorang daripadanya ialah bermazhab Hanafi, dan seorang lagi bermazhab Syafie. Orang yang bermazhab Hanafi itu ialah Abu Mansur Muhammad bin Muhammad bin Mahmud al Maturidi, penghulu bagi petunjuk. Manakala seorang lagi yang bermazhab Syafie ialah Syeikh as Sunnah, dan ketua al Jamaah, Imam bagi ulama Ilmu Kalam, pendokong sunnah Penghulu bagi rasul-rasul (Nabi Muhammad SAW), pengukuh Agama, dan penyelusur di dunia memelihara Akidah Muslim, dia ialah Abu Hassan al Asy’ari.
اعْلَمْ أَنَّ رَئِيْسَ أَهْلِ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ فِى عِلْمِ الْكَلاَمِ رَجُلاَنِ : أَحَدُهُمَا حَنَفِيٌّ وَالآخَرُ شَافِعِيٌّ ، أَمَّا الْحَنَفِيُّ فَهُوَ أَبُو مَنْصُورِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودِ الْمَاتُرِيْدِيُّ ، إِمَامُ الْهُدَى ... وَأَمَّا الآَخَرُ الشَّافِعِيُّ فَهُوَ شَيْخُ السُّنَّةِ وَرَئِيْسُ الْجَمَاعَةِ إِمَامُ الْمُتَكَلِّمِيْنَ وَنَاصِرُ سُنَّةِ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ وَالذَّابُ عَنْ الدِّيْنَ وَالسَّاعِي فِي حِفْظِ عَقَائِدِ الْمُسْلِمِيْنَ أَبُو الْحَسَنِ الأَشْعَرِيُّ البَصْرِيُّ
Ketahuilah bahawa ketua Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam bidang Ilmu Kalam (Ilmu Tauhid) ialah dua orang : Seorang daripadanya ialah bermazhab Hanafi, dan seorang lagi bermazhab Syafie. Orang yang bermazhab Hanafi itu ialah Abu Mansur Muhammad bin Muhammad bin Mahmud al Maturidi, penghulu bagi petunjuk. Manakala seorang lagi yang bermazhab Syafie ialah Syeikh as Sunnah, dan ketua al Jamaah, Imam bagi ulama Ilmu Kalam, pendokong sunnah Penghulu bagi rasul-rasul (Nabi Muhammad SAW), pengukuh Agama, dan penyelusur di dunia memelihara Akidah Muslim, dia ialah Abu Hassan al Asy’ari.
hadis no 1 sahih muslim jilid
1
dari yahya bin ya'amar
radhiallahu anhu
katanya...
orang yang mula bercakap di
bashrah menentang adanya qadar aialah ma'bad aljuhani
maka pada suatu ketika akan
dan humaid bin abdurrahman al hamairi sama sama
pergi tunai haji
atau umrah kami berdua
sepakat kalau bertemu dengan salah satu sahabat rasulullah sallallhahu alaihi
wasalam kami akan bertanya hal qadar...
maka kami bertemu dengan abdullah
ibnu umar bin khattab di masjid.
hadis ni panjang jua...
berkata yahya...
telah berlaku orang yang
membaca al qur'an dan para ilmuwan yang mendakwa bahawa tak de qadar.emua yang
terjadi menurut kudratnyas tanpa di dahulUi qadar DAN ilmu Allah...
JAWAB ABDULLAH IBNU
UMAR..."APABILAengkau bertemu mereka maka katalah kepada mereka ...bahawa
aku tak sependapat dengan mereka...
demi Allah kalaulahmereka ada
sebungkal emas dan mereka nafkahkannya maka tak akan diterima amal mereka
sehingga mereka beriman dengan qadar...panjang lagi hadis ni
hadis bab iman islam dan
ihsan...
mohon sharah dan jelas kan
hal ini...supaya jelas kepada kita bahawa wajib yakin dengan qadar Allah
sifat qudrat dan iradat Allah
menetapkan qadar setiap mahkluk
cuba jelaskan hal
وتؤمن بالقدر خيره وشره
أستغفرالله
العظيم
اللهم
أغفرلنا ذنوبنا امين
إن
رحمتي غلبت غضبي
قال كم لبثتم في الأرض عدد سنين
قالوا البثنا يوما أو بعض
يوم فسئل العادين
قال إن لبثتم إلا قليلا لو
أنكم كنتم تعلمون
Apabila sedekah dapat
menghilangkan maksiat
Taqwa
إمتثل الأوامر وإجتناب النواهي
Laksanakan perintah
Allah ,hindari larangan Allah
Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri
mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Mohor Pengampun lagi Mohor Penyayang.” (Az-Zumar :53)
mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Mohor Pengampun lagi Mohor Penyayang.” (Az-Zumar :53)
hadis ada sebut "Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu
oleh lelaki fajir"...
Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih...
InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya...
Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi...
Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih...
InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya...
Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi...
Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
Hadis 978 sahih muslim
jilid 2
Daripada
abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda
...
Ada
insan lelaki berkata...
Aku
nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu
dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok
paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang
diberi sedekah...
Insan
yang telah sedekah tersebut berujar...
Wahai
Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada
pelacur...
Aku
akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya
kepada ore kaya...
Pagi
pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan
kaya harta...
Lalu
ore yg telah bersedekah berkata
Wahai
Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd
ore kaya...
Aku
akan bersedekah lagi...
Dia
pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi
pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore
yang telah bersedekah berkata...
Ya
allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur,
kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian
ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah
anda telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta
berhenti dari melacur
Kepada
si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada
si pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....
Ayat
56 surah AlMudassir
Dab
mereka tidsak aan mengambil pelajaran dari AlQur’an kecuali jika Allah
mengkehendakinya. Dia adalah Tuhan yang wajib kita Taqwa dan Yang berhak
memberi Ampun
Taqwa=
Imtisalul awamir wajtinabu nawahir
Ayat
12 surah Al Mulk
Sesungguhnya
ore ore yang bertaqwa kepada Tuhannya yang tidak terlihat oleh mereka, mereka
mendapat ampunan dan pahala yang besar
Ayat
20 surah Al Hadid
Ketahuilah
sesungguhnya kehidupan dunia itu adalah permainan dan gurauan, perhiasan dan
saling berbangga di antara kamu serta berlumba dlm kekayaan dan anak keturunan
seperti hujan yang tanam tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman
itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan
di akhirat nanti ada azab yang perit dan Ampunan dari Allah serta keridhaan Nya
dan kehidupan dunia hanyalah kemewahan yang palsu
Nasib
hanya sekitar alam dunia fana...sedang taqdir rezeki sehingga insan dapat masuk
aljannah dengan Rahmah Allah
Ayat
21 surah AlHadid
Berlumba
lumba lah kamu untuk mendapat ampunan Allah dan aljannah yang luas seluas
langit dan bumi yang disediakan untuk insan beriman kepada Allah dan
Rasulullah. Inilah anugerah Allah berikan kpd nsan yang Dia kehendaki.
Sesungguhnya Allah mempunyai Anugerah Yang Besar.
·
Dari Jabir bin Abdullah raDHIALLAH
ANHU berkata; Aku mendengar baginda Rasulullah SAW bersabda: Barang siapa
bertemu Allah dalam keadaan tidak menyengutukan sesuatu selain daripada Allah
akan memasuki ALJANNAH. Dan barangsiapa bertemu Allah dalam keadaan
dia menyengutukan sesuatu denganNya memasuki neraka. (HR Muslim)
Ayat
32 surah An najm
Insan
yang menjauhi maksiat dosa besar dan perbuatan keji kecuali kesalahan kecil.
Sungguh Tuhanmu mohor luas ampunanNya. Dia mengetahui hal kamu sejak Dia
menciptakan kamu dari tanah lalu ketika kamu masih janin dalam rahim ibu. Maka
janganlah menganggap diri kamu suci. Dia mengetahui hal dan ma’al insan
berTaqwa
***ma_al
bermaksud alam akhirat
***maksud
hal=alam dunia
Ayat
3 surah AlHujurat
Sesungguhnya
insan yang merendahkan suara di sisi Rasulullah Sallallahu alaihi WaSalam
adalah insan yang telah diuji hatinya oleh Allah untuk berTaqwa. Ore ore yang akan mendapat ampunan dan pahala yang besar.
Taubat
Pengertian taubat harus dilihat daripada tiga hal
1. Ilmu_Al ilmu Nurun
2. Keadaan_BIAH/suasana
3. Perbuatan
Ilmu menjurus kepada keadaan, keadaan menimbulkan perbuatan_Af’al
Hadis ibnu majah Ibnu hibban dan Al hakim
An_Nadimu Taubah
Pengertian taubat harus dilihat daripada tiga hal
1. Ilmu_Al ilmu Nurun
2. Keadaan_BIAH/suasana
3. Perbuatan
Ilmu menjurus kepada keadaan, keadaan menimbulkan perbuatan_Af’al
Hadis ibnu majah Ibnu hibban dan Al hakim
An_Nadimu Taubah
النادم
التوبة
Surah anNur ayat 31
Dan bertaubatlah sekalian insan yang beriman supaya kamu berjaya
Dan bertaubatlah sekalian insan yang beriman supaya kamu berjaya
Surah attahrim ayat 8
Insan yang beriman bertaubatlah kpd Allah dgn taubat nasuha
Taubat=kembali
Nasuha=bersih_murni_suci
Insan yang beriman bertaubatlah kpd Allah dgn taubat nasuha
Taubat=kembali
Nasuha=bersih_murni_suci
Surah albaqarah ayat 227
Sesungguhnya Allah menyukai insan yang bertaubat dan Allah
menyukai insan yang membersihkan diri
التائب من الذنب كما لا ذنب له
التائب من الذنب كما لا ذنب له
Atta_ibu minal zanbi kama la zanbalahu hadis riwayat ibnu majah
Susuli kerburukan dgn amal kebajikan/kebaikan . maka kebaikan
akan menghilangkan dosa keburukan yang lalu
Hadis riwayat AtTabrani
Surah AnNisa’ ayat 17
Sesungguhnya insan yang bertaubat kpd Allah yang telah terlanjur melakukan kejahatan kemudian dia bertaubat
Surah AlGhaafir/ surah Mukmin ayat 3
Allah yang mohor pengampun dosa dan Yang menerima taubat
Surah AnNisa’ ayat 17
Sesungguhnya insan yang bertaubat kpd Allah yang telah terlanjur melakukan kejahatan kemudian dia bertaubat
Surah AlGhaafir/ surah Mukmin ayat 3
Allah yang mohor pengampun dosa dan Yang menerima taubat
Surah AsSyura ayat 25
Dan dialah Tuhan yang menerima taubat dgn para hambaNya serta memaafkan kejahatan
Kullu bani Adam kho’to’ wa khairul_kho’toiin atTauwabun hadis riwayat atTirmizi dan Al hakim
Dan dialah Tuhan yang menerima taubat dgn para hambaNya serta memaafkan kejahatan
Kullu bani Adam kho’to’ wa khairul_kho’toiin atTauwabun hadis riwayat atTirmizi dan Al hakim
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. telah bersabda yang
artinya, “Kedua mata itu bisa melakukan zina, kedua tangan itu (bisa) melakukan
zina, kedua kaki itu (bisa) melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan
atau diingkari oleh alat kelamin.” Imam Bukhari dan Muslim dan “Tercatat atas
anak Adam nasibnya dari perzinaan dan dia pasti mengalaminya.
Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap dirimereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.
Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap dirimereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.
Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Az-Zumar :53)
hadis ada sebut "Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir"... Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih... InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya... Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi... Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
hadis ada sebut "Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir"... Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih... InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya... Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi... Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
Teringat kata-kata dalam kitab Hikam:
وربما
قضى عليك بالذنب فكان سببا
في الوصول
Dan barangkali Dia mentaqdirkan ke atas kamu dengan dosa, Lalu
ia menjadi sebab kepada wusul /sampai
Semua adalah rezeki yang Allah telah tetapkan...
Asas-asas mazhab Ahlus Sunnah :
1. Mengenal/ma’rifatul_Allah adalah secara syarak melalui al
Quran dan Hadis.
2. Alam ini adalah bersifat baru.
3. Iman ialah pembenaran /tasdiq, dan amalan solih adalah
penyempurna iman.
4. Menetapkan /tidak menafikan sifat-sifat ma'ani Allah.
5. Al-Quran adalah Qadim /bersifat qidam/tidak
berpermulaan/bukan makhluk. Allahu huwa Awwalu Akhiru wa Zahiru wa Bathinu
الله
هو الأول والأخير والطهير والبطين
6. Tidak kewajiban ke atas Allah.
7. Harus bagi hak Allah Taala memberi pahala mengampuni Insan
yang dikehendakinya atau menyiksa (dosa), dan mengutus para rasul. Harus juga
melihat Allah Taala di Akhirat.
8. Allah mengkehendaki kebaikan dan kejahatan terhadap
makhluqnya. ***
9. Qadha' dan Qadar pada perbuatan-perbuatan (kasbi...hamba yang
berbentuk ikhtiar. Kasbi dirujuk kamus
bermakna USAHA. maknanya usaha jua adalah dalam Qada' dan Qadar yang Allah
telah Taqdirkan
10. Allah yang menciptakan perbuatan (kasbi hamba yang berbentuk
ikhtiar.
11. Tiada siapa yang maksum kecuali para Nabi dan Rasulullah.
12. Menetapkan adanya soal kubur, nikmat dan siksaannya.
13. Kebangkitan adalah dengan jasad dan ruh.
14. Ada syafaat untuk pembuat dosa besar. Allah bersifat mohor
Pengampun
15. Syurga dan neraka adalah wujud.
Keduanya kekal.
16. imam agung bukanlah dari rukun Agama Islam .ini adalah
hujjah dgn puak syiah
Utama aqidah ahlus sunnah wal jamaah
kalangan ahlus sunnah terdiri dari dua kelompok, iaitu para
pengikut abul hasan al-asya'ari dan al-maturidiyah, ya’ni para pengikut abu
mansur al-maturidi. golongan ini muncul sewaktu
khalifah al-mutawakil mengangkat/tidak melakukan ujian terhadap ahli fikah
dan orang-orang Islam serta menjauhkan diri dari puak Muktazilah. Dan aliran
pemikiran Muktazilah telah kehilangan kendali akibat hilang kepercayaan umum
terhadap mereka. Keraguan-keraguan (penyelewengan) yang telah ditulis oleh
golongan Muktazilah dalam jangka waktu yang begitu panjang telah terbongkar.
Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang imam agung untuk
mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy'ari di Iraq dan Abu Mansur
al-Maturidi di negeri dekat sungai Furat.
Kedua imam ini telah memimpin gerakan pemikiran dengan
kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa sikap melampau dan ekstrem
terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak terlalu bersikap beku terhadap
nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah dan ahli hadis.
Jalan yang dilalui oleh Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah
ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh salafus soleh. Mereka menjadikan
al-Quran selaku sumber untuk mengetahui masalah akidah. Mereka memahami akidah
mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan ayat-ayat yang mengandungi kesamaran
(mutasyabihah) akan cuba difahami menggunakan pendekatan bahasa nahu soraf
balaghah serta tidak diingkari oleh akal fikiran yang salim aqlussalim. Jika
mereka tidak dapat memahaminya, mereka akan menghentikan dari membuat penafsiran
/tawaqquf. Secara umumnya, Ahlus Sunnah telah melalui jalan tengah yang
menghimpunkan antara akal dan naqal (nas). Tidak terdapat perbezaan antara asas
mazhab mereka dengan asas ajaran yang dibawa oleh salafus soleh, para ahli
fikah dan ahli hadis. Golongan Ahlus Sunnah ini muncul pada akhir kurun ketiga
Hijrah dan awal kurun keempat Hijrah sebagai mendokong ahli fikah dan ahli
hadis. Mereka telah mendokong nya secara khusus dan secara umum, dan bangkit
menentang golongan Muktazilah, kemudian mengambil alih tempat mereka untuk
mempertahankan Islam. Pemimpin golongan al-Maturidiah ialah Abu Mansur
al-Maturidi yang dilahirkan di kampung Maturid di Samarqand. Beliau begitu
ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu agama, sehingga lahirlah satu mazhab di dalam ilmu
Kalam yang diikuti oleh penduduk Khurasan. Beliau meninggal dunia pada tahun
332 Hijrah. Pemimpin Asya'ariah pula ialah Abul Hasan al-As'ari yang dilahirkan
di Basrah pada tahun 260 Hijrah. Pada asalnya beliau adalah penganut fahaman
Muktazilah, kemudian mengasingkan diri dari orang ramai untuk mencari
kebenaran. Sehingga pada suatu hari beliau muncul di hadapan masyarakat dengan
hasil karangannya yang membantu Ahlus Sunnah serta menolak Muktazilah. Ajaran
Ahlussunah wal jamaah Abu hasaan AsSa’ari ini telah diikuti oleh para ahli fikah dan
ahli hadis. Beliau telah diangkat selaku imam mereka.
Beliau meninggal dunia di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak
terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah dan Maturidiah kecuali di dalam
beberapa perkara kecil. Seperti masalah:
1-Makrifat, apakah dengan akal atau dengan syarak. - Pemahaman
antara iman dan Islam. - Makna qadha' dan qadar.
2–Makna kasb /usaha.
3-Wajib siksa secara syarak. - Dan lain-lain lagi perselisihan
yang biasa berlaku di kalangan ahli di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak
membawa kepada jurang yang ketara.
Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar
telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka...
Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar
telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka... Harakah laman F8 Fikrah
tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah bersamaan 8-11.6.2009
Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah berfirman “ Dan Dialah
yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan bahawa Nabi Adam
alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada tanah permukaan
bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari kalimah Adimul Ardhi
yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah daripada jenis rasa tawar
yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar ini akan kembali ke dalam
AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul Miski Orang yang dicipta
daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam neraka Adam diciptakan pada
petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi sehingga kepalanya cecah sampai
ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Adam menunaikan fardhu haji
sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik dari India ke Makkah.
Hadis sahih Muslim ada menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam
adalah 60 hasta…ada riwayat menyebut 70 hasta (ukuran hasta umat silam yang
memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam menggerunkan binatang di bumi.
Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak seramai 40,000 ore. Mengikut
satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit jabal… Yang mana Allah telah
mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi dunia yakni di India
Nabi Syith alaihisSalam anak nabi Adam serta malaikat Jibrail
menunaikan solat jenazah Nabi Adam alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “
Jemputlah menjadi Imam untuk solat jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “
Sila lah kamu yang menjadi Imam solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali
Takbir… Umur Nabi Adam alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun.
Sirah penciptaan Adam ada yang kuat periwayatannya dan ada jua
yang dhaif periwayatannya. Alhamdulillah Asif Wallahu 'alam
Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa…
عن ابي
هريرة ان النبي صلى الله عليه وسلم قال لا يزنى حين يزنى وهو مؤمن ولا يسرق حين
يسرق وهو مؤمن ولا يشرب الخمرحين يشربها وهو مؤمن والتوبة معروضة بعد
Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu
anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak
sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna
( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore
yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa
la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang
meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum
arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat
terbuka selepas (kesalahan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
ana nak bertanya apa kah syarat syarat yang membuatkan taubat
Insan diterima Allah... diampuni dosanya yang silam...
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah anda telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah anda telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....
Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesalahan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
perkataan
زانية
pada hadis 978sahih muslim jilid 2
perkataan بغي من بغايا
pada hadis 2099 sahih muslim jilid 4
عن ابي هريرة قال رسول الله عليه وسلم بينما كلب يطيف بركية قد كاد يقتله العطش إذ رأته بغى من بغايا بنى إسرائيل فنزعت موقها فأستقت له به فسقته إياه فغفرالها به
Hadis sahih Muslim jilid 4 no hadis 2099
Dari Abu Hurairah r.a katanya “Rasulullah saw. Bercerita “Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah sumur. Anjing itu hamper mati kehausan. Tiba-tiba dia terlihat oleh seorang wanita pelacur bangsa bani Israil. Maka dibukanya sepatu botnya, kemudian dicedoknya air dengan sepatunya, lalu diberinya minum anjing yang hampir mati itu . maka Allah swt mengampuni segala dosa wanita itu (dengan asbab amalnya beri minum anjing itu).
pada dua hadis sahih muslim ini nampak bahawa GRO jua buleh bertaubat nasuha...mudah mudahan kita diampuni Allah
Hadis Riwayat Bukhari Muslim
Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.
Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.
Telah menceritakan kepada
kami Muhammad bin Yahya bin Faris berkata, telah menceritakan kepada kami Al
Faryabi berkata telah menceritakan kepada kami Isra'il berkata, telah mengkhabarkan
kepada kami Simak bin Harb dari Alqamah bin Wail dari bapanya ia berkata,
"Pada masa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam ada seorang wanita keluar
rumah untuk melaksanakan shalat berjamaah. Lalu, ia bertemu dengan seorang
laki-laki yang kemudian memaksanya untuk melakukan hubungan intim, laki-laki
itu akhirnya memerkosanya sementara ia hanya bisa berteriak. Setelah puas
laki-laki itu kabur melarikan diri. Kemudian lewatlah seorang laki-laki di
hadapannya, wanita itu berkata, "Orang itu telah memperlakukan aku begini
dan begini (memperkosa)! Pada saat yang bersamaan tiba juga sekelompok lelaki
dari Muhajirin, wanita itu berkata, "laki-laki itu telah melakukan begini
dan begini kepadaku (memperkosa)." Rombongan itu lalu mengejar laki-laki
yang disangka oleh wanita itu telah memperkosanya. Mereka kemudian membawanya
ke hadapan wanita itu, wanita berkata, "Benar, laki-laki inilah yang telah
memperkosaku! ' Mereka kemudian membawa laki-laki malang itu kepada Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam, maka ketika beliau memerintahkan untuk menghukum
(rajam) laki-laki tersebut, laki-laki yang memperkosa wanita itu berdiri dan berkata,
"Wahai Rasulullah, akulah yang telah memperkosanya." Beliau bersabda
kepada wanita itu: "Pergilah, semoga Allah mengampuni kekeliruanmu (salah
tuduh)." Beliau juga mengatakan ucapan yang baik kepada laki-laki
itu." Abu Dawud berkata, "maksudnya laki-laki yang diambil karena
salah tangkap. Dan Rasulullah berkata untuk si pelaku: "Rajamlah ia."
Kemudian beliau melanjutkan: "Dia telah bertaubat, dan sekiranya taubatnya
dibagikan kepada seluruh penduduk Madinah, niscaya taubatnya akan diterima."
Abu Dawud berkata, " Asbath bin Nashr juga meriwayatkannya dari
Simak." HR Abu Daud
Muhammad bin Yahya An Naisaburi, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf dari Isra`il, telah menceritakan kepada kami Simak bin Harb dari 'Alqamah bin Wa`il Al Kindi dari ayahnya bahwa pada zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ada seorang wanita yang keluar hendak melakukan shalat, ia bertemu dengan seseorang laki-laki, lalu laki-laki itu menghadang dan memperkosanya.
Wanita itu pun berteriak dan
laki-laki itu pergi. Kemudian ada seseorang yang melintasinya, wanita itu
berkata; Sesungguhnya orang itu telah melakukan begini dan begini kepadaku.
Melintas juga sekumpulan orang-orang Muhajirin, wanita itu berkata;
Sesungguhnya orang itu telah melakukan begini dan begini kepadaku. Maka mereka
beranjak pergi untuk menangkap orang yang dituduh telah memperkosanya, mereka
mendatangkan kepadanya, wanita itu berkata; Benar, ini orangnya. Mereka pun
mendatangkannya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, ketika beliau
memerintahkan agar ia dirajam, teman orang yang memerkosa wanita itu berdiri
seraya berkata; Wahai Rasulullah, aku adalah temannya. Beliau mengatakan kepada
wanita itu: "Pergilah engkau, Allah telah mengampunimu." Beliau
berbicara kepada temannya itu dengan perkataan yang baik dan beliau mengatakan
kepada orang yang telah menggaulinya: "Rajamlah ia." Beliau bersabda:
"Sungguh, ia telah bertaubat dengan taubat yang sekiranya seluruh penduduk
Madinah bertaubat, niscaya dapat mengimbanginya." Abu Isa berkata; Hadits
ini hasan gharib shahih. 'Alqama
Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang imam agung untuk
mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy'ari di Iraq dan Abu Mansur
al-Maturidi di negeri dekat sungai Furat.
Kedua imam ini telah memimpin gerakan pemikiran dengan
kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa sikap melampau dan ekstrem
terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak terlalu bersikap beku terhadap
nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah dan ahli hadis.
Jalan yang dilalui oleh Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah
ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh salafus soleh. Mereka menjadikan
al-Quran selaku sumber untuk mengetahui masalah akidah. Mereka memahami akidah
mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan ayat-ayat yang mengandungi kesamaran
(mutasyabihah) akan cuba difahami menggunakan pendekatan bahasa nahu soraf
balaghah serta tidak diingkari oleh akal fikiran yang salim aqlussalim.
Jika mereka tidak dapat memahaminya, mereka akan menghentikan
dari membuat penafsiran /tawaqquf. Secara umumnya, Ahlus Sunnah telah melalui
jalan sederhanaوصطية yang menghimpunkan antara akal dan naqal
/nas alqur’an hadis.
Tidak terdapat perbezaan antara asas mazhab abu hasan asya’ari
dan abu mansur almaturidi dengan asas ajaran yang dibawa oleh salafus soleh,
para ahli fikah dan ahli hadis.
Golongan Ahlus Sunnah ini muncul pada akhir kurun ketiga Hijrah
dan awal kurun keempat Hijrah selaku mendokong ahli fikah dan ahli hadis.
Mereka telah mendokong nya secara khusus dan secara umum, dan bangkit menentang
golongan Muktazilah, kemudian mengambil alih tempat mereka untuk mempertahankan
Islam.
Pemimpin golongan al-Maturidiah ialah Abu Mansur al-Maturidi
yang dilahirkan di kampung Maturid di Samarqand.
Beliau amat ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu islam, sehingga
lahirlah satu mazhab di dalam ilmu Kalam yang diikuti oleh penduduk Khurasan.
Beliau meninggal dunia pada tahun 332 Hijrah.
Pemimpin Asya'ariah pula ialah Abul Hasan al-Asa'ari yang
dilahirkan di Basrah pada tahun 260 Hijrah.
Pada asalnya beliau adalah penganut fahaman Muktazilah, kemudian
mengasingkan diri dari orang ramai untuk mencari kebenaran. Sehingga pada suatu
hari beliau muncul di hadapan masyarakat dengan hasil karangannya yang membantu
Ahlus Sunnah serta menolak Muktazilah.
Ajaran Ahlussunah wal jamaah Abu hasaan AsSa’ari ini telah diikuti oleh para ahli fikah dan
ahli hadis. Beliau telah diangkat selaku imam ahlussunnah waljamaah.
Beliau meninggal dunia di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak
terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah dan Maturidiah kecuali di dalam
beberapa perkara kecil. Seperti masalah:
1-Makrifat, apakah dengan akal atau dengan syarak. - Pemahaman
antara iman dan Islam. - Makna qadha' dan qadar.
2–Makna kasb /usaha.
3-Wajib siksa secara syarak. - Dan lain-lain lagi perselisihan
yang biasa berlaku di kalangan ahli di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak
membawa kepada jurang yang ketara.
Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar
telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka...
Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar
telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka... Harakah laman F8 Fikrah
tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah bersamaan 8-11.6.2009
Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah berfirman “ Dan Dialah
yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan bahawa Nabi Adam
alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada tanah permukaan
bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari kalimah Adimul Ardhi
yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah daripada jenis rasa tawar
yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar ini akan kembali ke dalam
AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul Miski Orang yang dicipta
daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam neraka Adam diciptakan pada
petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi sehingga kepalanya cecah sampai
ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Adam menunaikan fardhu haji
sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik dari India ke Makkah.
Hadis sahih Muslim ada menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam
adalah 60 hasta…ada riwayat menyebut 70 hasta (ukuran hasta umat silam yang
memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam menggerunkan binatang di bumi.
Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak seramai 40,000 ore. Mengikut
satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit jabal… Yang mana Allah telah
mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi dunia yakni di India
Nabi Syith alaihisSalam anak nabi Adam serta malaikat Jibrail
menunaikan solat jenazah Nabi Adam alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “
Jemputlah menjadi Imam untuk solat jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “
Sila lah kamu yang menjadi Imam solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali
Takbir… Umur Nabi Adam alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun.
Sirah penciptaan Adam ada yang kuat periwayatannya dan ada jua
yang dhaif periwayatannya. Alhamdulillah Asif Wallahu 'alam
hadis no 1 sahihmuslimjilid 1
dari yahya bin ya'amar radhiallahu anhu
katanya...
orang yang mula bercakap di bashrah menentang adanya qadar aialah ma'bad aljuhani
maka pada suatu ketika akan dan humaid bin abdurrahman al hamairi sama sama pergi tunai haji
atau umrah kami berdua sepakat kalau bertemu dengan salah satu sahabat rasulullah sallallhahu alaihi wasalam kami akan bertanya hal qadar...
maka kami bertemu dengan abdullah ibnu umar bin khattab di masjid.
hadis ni panjang jua...
berkata yahya...
telah berlaku orang yang membaca al qur'an dan para ilmuwan yang mendakwa bahawa tak de qadar.emua yang terjadi menurut kudratnyas tanpa di dahulUi qadar DAN ilmu Allah...
JAWAB ABDULLAH IBNU UMAR..."APABILAengkau bertemu mereka maka katalah kepada mereka ...bahawa aku tak sependapat dengan mereka...
demi Allah kalaulahmereka ada sebungkal emas dan mereka nafkahkannya maka tak akan diterima amal mereka sehingga mereka beriman dengan qadar...[anjang lagi hadis ni
hadis bab iman islam dan ihsan...
mohon sharah dan jelas kan hal ini...suoaya jelas kepada kita bahawa wajib yakin dengan qadar Allah
sifat qudrat dan iradat Allah menetapkan qadar setiap mahkluk
cuba jelaskan hal
وتؤمن بالقدر خيره وشره
dari yahya bin ya'amar radhiallahu anhu
katanya...
orang yang mula bercakap di bashrah menentang adanya qadar aialah ma'bad aljuhani
maka pada suatu ketika akan dan humaid bin abdurrahman al hamairi sama sama pergi tunai haji
atau umrah kami berdua sepakat kalau bertemu dengan salah satu sahabat rasulullah sallallhahu alaihi wasalam kami akan bertanya hal qadar...
maka kami bertemu dengan abdullah ibnu umar bin khattab di masjid.
hadis ni panjang jua...
berkata yahya...
telah berlaku orang yang membaca al qur'an dan para ilmuwan yang mendakwa bahawa tak de qadar.emua yang terjadi menurut kudratnyas tanpa di dahulUi qadar DAN ilmu Allah...
JAWAB ABDULLAH IBNU UMAR..."APABILAengkau bertemu mereka maka katalah kepada mereka ...bahawa aku tak sependapat dengan mereka...
demi Allah kalaulahmereka ada sebungkal emas dan mereka nafkahkannya maka tak akan diterima amal mereka sehingga mereka beriman dengan qadar...[anjang lagi hadis ni
hadis bab iman islam dan ihsan...
mohon sharah dan jelas kan hal ini...suoaya jelas kepada kita bahawa wajib yakin dengan qadar Allah
sifat qudrat dan iradat Allah menetapkan qadar setiap mahkluk
cuba jelaskan hal
وتؤمن بالقدر خيره وشره
Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa…
عن ابي
هريرة ان النبي صلى الله عليه وسلم قال لا يزنى حين يزنى وهو مؤمن ولا يسرق حين
يسرق وهو مؤمن ولا يشرب الخمرحين يشربها وهو مؤمن والتوبة معروضة بعد
Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu
anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak
sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak
sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman
se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia
mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se
se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika
dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan
AtTaubat terbuka selepas (kesalahan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
diampuni dosanya yang silam...
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya Allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah anda telah diterima
baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si pencuri mudah
mudahan dia berhenti mencuri....
h bin Wa`il bin Hujr
mendengar dari ayahnya, ia lebih tua dari Abdul Jabbar bin Wa`il sedangkan
Abdul Jabbar tidak mendengar dari ayahnya. HR Tirmidzi
Dalam sunan Termizi (1525 ):
. Waa'il al-kindi reported that a woman was assaulted by a man in
the darkness of the early morning, whilst she was on her way to the mosque. She
shouted to a passer by for help, then a large group of people came by, and she
called to them for help. They seized the man to whom she had first called for
help, and her attacker ran away. They brought the (innocent) man to her, and he
said, "I am the one who answered your call for help; the other man got
away." They brought him to the messenger of Allah and told him that this
man had assaulted the woman, and had seized him whilst running away. The man
said, "I was the one who answered her call for help against he attacker,
but these people seized me and brought me here." The woman said, "He
is lying: he is the one who attacked me." The messenger of Allah said:
"Take him away and stone him." Then a man stood up and said, "Do
not stone him, stone me, for I am the one who did it." Now the Messenger
of Allah had three people before him: The one who had assaulted the women, the
onw who had answered her cries for help and the women herself. He told the
attacker, "As for you, Allah has forgiven you ." and he spoke kind
words to the one who had helped the women. 'Umar said, "stone the one who
has admitted to the crime of adultery." The messenger of Allah said:
"No, for he has repented to Allah."- I think he said, "with an
act of repentance so great that if the people of Madeenah were to repent in
this way, it would be accepted from them. (Silsilah al-ahadeeth
as-saheehah,2/601, hadith no.900
----
_________________
إنّي لمُحتاجٌ إلى رحمة الله ومغفرته
----
_________________
إنّي لمُحتاجٌ إلى رحمة الله ومغفرته
Menurut Ahlus Sunnah wal
Jama'ah qadha' dan qadar mempunyai empat tingkatan:
Pertama
Al-'Ilm (pengetahuan), yaitu mengimani dan meyakini bahwa Allah Maha tahu atas segala sesuatu. Dia mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, secara umum maupun terinci, baik itu termasuk perbuatanNya sendiri atau perbuatan makhlukNya. Tak ada sesuatu pun yang tersembunyi bagiNya.
Kedua
Al-Kitabah (penulisan), yaitu mengimani bahwa Allah telah menuliskan ketetapan segala sesuatu dalam Lauh Mahfuzh yang ada disisiNya.
Kedua tingkatan ini sama-sama dijelaskan oleh Allah dalam firmanNya:
"Artinya ; Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi; bahwasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah." [Al-Hajj : 70]
Dalam ayat ini disebutkan lebih dahulu bahwa Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi, kemudian dikatakan bahwa yang demikian tertulis dalam sebuah ktiab, yaitu Lauh Mahfuzh.
Sebagaimana pula dijelaskan oleh Rasulullah shalallahu 'alaihi wassalam dalam sabdanya:
"Artinya : Pertama kali tatkala Allah menciptakan qalam (pena), Dia firmankan kepadanya, 'Tulislah!' Qalam itu berkata, 'Ya Tuhanku, apakah yang hendak kutulis?' Allah berfirman, "Tulislah apa saja yang akan terjadi!' Maka seketika itu bergeraklah qalam itu menulis segala yang akan terjadi hinggahari Kiamat."
Ketika Nabi shalallahu 'alaihi wassalam ditanya tentang apa yang hendak kita perbuat, apakah sudah ditetapkan atau tidak? Beliau menjawab: "Sudah ditetapkan."
Dan ketika beliau ditanya: "Mengapa kita mesti berusaha dan tidak pasrah saja dengan takdir yang sudah tertulis?", beliau pun menjawab: "Berusahalah kalian, masing-masing akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan baginya." Kemudian beliau mensitir firman Allah:
"Artinya ; Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang mudah. Sedangkan orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang sukar." [Al-Lail 5-10]
Oleh karena itu, hendaklah Anda berusaha, sebagaimana yang diperintahkan Nabi shalallahu 'alaihi wassalam kepada para sahabat. Anda akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan Allah.
Ketiga
Al-Masyi'ah (kehendak). Artinya, bahwa segala sesuatu yang terjadi, atau tidak terjadi, di langit dan di bumi, adalah dengan kehendak Allah. Hal ini dinyatakan jelas dalam Al-Qur'an Al-Karim. Dan Allah telah menetapkan bahwa apa yang diperbuatNya adalah dengan kehendakNya, serta apa yang diperbuat para hambaNya juga dengan kehendakNya.
Firman Allah:
"Artinya : (Yaitu) bagi siapa di antara kamu yang mau menempuh jalan yang lurus. Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan Semesta Alam." [At-Takwir : 28-29]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya." [Al-An'am : 112]
"Artinya : Seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendakiNya." [Al-Baqarah : 253]
Dalam ayat-ayat tersebut Allah menjelaskan bahwa apa yang diperbuat manusia terjadi dengan kehendakNya.
Dan banyak pula ayat-ayat yang menunjukkan bahwa apa yang diperbuat Allah adalah dengan kehendakNya. Seperti firman Allah:
"Artinya : Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami akan berikan kepada tiap-tiap jiwa petunjuk (bagi)nya." [As-Sajdah : 13]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu." [Huud : 118]
Dan banyak lagi ayat-ayat yang menetapkan kehendak Allah dalam apa yang diperbuatNya.
Oleh karena itu, tidaklah sempurna keimanan seseorang kepada qadar (takdir) kecuali dengan mengimani bahwa kehendak Allah meliputi segala sesuatu. Tak ada yang terjadi atau tidak terjadi kecuali dengan kehendakNya. Tidak mungkin ada sesuatu yang terjadi di langit ataupun di bumi tanpa dengan kehendak Allah.
Keempat
Al-Khalq (penciptaan). Yaitu, mengimani bahwa Allah Pencipta segala sesuatu. Apa yang ada di langit dan di bumi Penciptanya tiada lain adalah Allah. Sampai yang dikatakan "mati" (tidak hidup), itupun diciptakan oleh Allah. Firman Allah:
"Artinya : Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya." [Al-Mulk : 2]
Jadi, segala sesuatu yang ada di langit ataupun di bumi PenciptaNya tiada lain adalah Allah Tabaraka wa Ta'ala.
Kita semua mengetahui dan meyakini bahwa apa yang terjadi dari perbuatan Allah adalah ciptaanNya. Seperti langit, bumi, gunung, sungai, matahari bulan, bintang, angin, manusia, dan hewan, kesemuanya adalah ciptaan Allah. Demikian pula apa yang terjadi untuk para makhluk ini, seperti: sifat, perubahan dan keadaan, itupun ciptaan Allah.
Akan tetapi mungkin saja ada orang yang sulit memahami, bagaimana dapat dikatakan bahwa perbuatan dan perkataan yang kita lakukan dengan kehendak kita ini adalah ciptaan Allah?
Jawabnya: Ya memang demikian. Sebab perbuatan dan perkataan kita ini timbul karena adanya 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Apabila perbuatan manusia timbul karena kehendak dan kemampuannya, maka perlu diketahui bahwa yang menciptakan kehendak dan kemampuan manusia adalah Allah. Dan Siapa yang menciptakan sebab, Dialah yang menciptakan akibatnya.
Jadi, sebagai argumentasi bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia, yaitu bahwa apa yang diperbuat manusia itu timbul karena 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Andaikata tidak ada kehendak dan kemampuan, tentu manusia tidak akan berbuat. Karena andaikata dia menghendaki, tetapi tidak mampu, tidak akan ia perbuat. Begitu pula andaikata dia mampu, tetapi tidak menghendaki, tidak akan terjadi perbuatan itu. Jika perbuatan manusia itu terjadi karena adanya kehendak yang mantap dan kemampuan sempurna, sedangkan kehendak dan kemampuan tadi pada diri manusia adalah Allah, maka dengan cara ini dapat kita katakana bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia.
Akan tetapi, pada hakikatnya manusia yang berbuat. Manusialah yang bersuci, yang melakukan shalat, yang menunaikan zakat, yang berpuasa, yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, yang berbuat kemaksiatan, yang berbuatan ketaatan; hanya saja semua perbuatan ini ada dan terjadi dengan kehendak dan kemampuan yang diciptakan oleh Allah. Dan alhamdulillah hal ini sudah cukup jelas.
Keempat tingkatan yang disebutkan tadi wajib kita tetapkan untuk Allah. Dan hal ini tidak bertentangan apabila kita katakan bahwa manusia sebagai yang berbuata atau pelaku perbuatan.
Seperti halnya kita katakan: "Api membakar." Padahal yang menjadikannya dapat membakar tentu saja Allah. Api tidak dapat membakar dengan sendirinya, sebab seandainya api dapat membakar dengan sendirinya, tentu ketika Nabi Ibrahim 'alaihissalam dilemparkan ke dalam api akan terbakar hangus. Akan tetapi, ternyata beliau tidak mengalami cedera sedikitpun, karena Allah telah berfirman kepada api itu:
"Artinya : Hai api, jadilah dingin dan keselamatan bagi Ibrahim." [Al-Anbiya' : 69]
Sehingga Nabi Ibrahim 'alaihissalam tidak terbakar, bahkan tetap dalam keadaan sehat wal 'afiat.
Jadi, api tidak dapat membakar dengan sendirinya, tetapi Allah-lah yang menjadikannya mempunyai kekuatan untuk membakar. Kekuatan api untuk membakar adalah sama dengan kehendak dan kemampuan dalam diri manusia untuk berbuat, tidak ada perbedaannya. Hanya saja, karena manusia mempunyai kehendak, perasaan, pilihan dan tindakan, maka secara hukum dan sebenarnya manusia dinyatakan sebagai yang berbuat. Dia akan mendapat balasan sesuai dengan apa yang diperbuatnya, karena dia berbuat menurut kehendak dan kemauannya sendiri.
Penutup.
Sebagai penutup, kami katakan bahwa seorang mukmin harus ridha kepada Allah sebagai Tuhannya, dan termasuk kesempurnaan ridhanya, yaitu mengimani bahwa dalam masalah ini tidak ada perbedaan antara amal yang dikerjakan manusia, rizki yang dia usahakan, dan ajal yang dia khawatirkan. Kesemuanya adalah sama, sudah tertulis dan ditentukan. Dan setiap manusia dimudahkan menurut takdir yang ditentukan baginya. Semoga Allah menjadikan kita termasuk mereka yang dimudahkan untuk berbuat seperti orang-orang mendapat kebahagiaan dan melimpahkan kepada kita kebaikan dunia dan akhirat.
Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, semoga shalawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada Nabi kita Muhammad, kepada keluarga dan seluruh shahabatnya.
[Disalin dari kitab Al-Qadha wal Qadar, edisi Indonesia Qadha & Qadhar, Penyusun Syaikh Muhammad Shalih Al-Utsaimin, Penerjemah A.Masykur Mz, Penerbit Darul Haq, Cetakan Rabi’ul Awwal 1420H/Juni 1999M]
Pertama
Al-'Ilm (pengetahuan), yaitu mengimani dan meyakini bahwa Allah Maha tahu atas segala sesuatu. Dia mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, secara umum maupun terinci, baik itu termasuk perbuatanNya sendiri atau perbuatan makhlukNya. Tak ada sesuatu pun yang tersembunyi bagiNya.
Kedua
Al-Kitabah (penulisan), yaitu mengimani bahwa Allah telah menuliskan ketetapan segala sesuatu dalam Lauh Mahfuzh yang ada disisiNya.
Kedua tingkatan ini sama-sama dijelaskan oleh Allah dalam firmanNya:
"Artinya ; Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi; bahwasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah." [Al-Hajj : 70]
Dalam ayat ini disebutkan lebih dahulu bahwa Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi, kemudian dikatakan bahwa yang demikian tertulis dalam sebuah ktiab, yaitu Lauh Mahfuzh.
Sebagaimana pula dijelaskan oleh Rasulullah shalallahu 'alaihi wassalam dalam sabdanya:
"Artinya : Pertama kali tatkala Allah menciptakan qalam (pena), Dia firmankan kepadanya, 'Tulislah!' Qalam itu berkata, 'Ya Tuhanku, apakah yang hendak kutulis?' Allah berfirman, "Tulislah apa saja yang akan terjadi!' Maka seketika itu bergeraklah qalam itu menulis segala yang akan terjadi hinggahari Kiamat."
Ketika Nabi shalallahu 'alaihi wassalam ditanya tentang apa yang hendak kita perbuat, apakah sudah ditetapkan atau tidak? Beliau menjawab: "Sudah ditetapkan."
Dan ketika beliau ditanya: "Mengapa kita mesti berusaha dan tidak pasrah saja dengan takdir yang sudah tertulis?", beliau pun menjawab: "Berusahalah kalian, masing-masing akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan baginya." Kemudian beliau mensitir firman Allah:
"Artinya ; Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang mudah. Sedangkan orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang sukar." [Al-Lail 5-10]
Oleh karena itu, hendaklah Anda berusaha, sebagaimana yang diperintahkan Nabi shalallahu 'alaihi wassalam kepada para sahabat. Anda akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan Allah.
Ketiga
Al-Masyi'ah (kehendak). Artinya, bahwa segala sesuatu yang terjadi, atau tidak terjadi, di langit dan di bumi, adalah dengan kehendak Allah. Hal ini dinyatakan jelas dalam Al-Qur'an Al-Karim. Dan Allah telah menetapkan bahwa apa yang diperbuatNya adalah dengan kehendakNya, serta apa yang diperbuat para hambaNya juga dengan kehendakNya.
Firman Allah:
"Artinya : (Yaitu) bagi siapa di antara kamu yang mau menempuh jalan yang lurus. Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan Semesta Alam." [At-Takwir : 28-29]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya." [Al-An'am : 112]
"Artinya : Seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendakiNya." [Al-Baqarah : 253]
Dalam ayat-ayat tersebut Allah menjelaskan bahwa apa yang diperbuat manusia terjadi dengan kehendakNya.
Dan banyak pula ayat-ayat yang menunjukkan bahwa apa yang diperbuat Allah adalah dengan kehendakNya. Seperti firman Allah:
"Artinya : Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami akan berikan kepada tiap-tiap jiwa petunjuk (bagi)nya." [As-Sajdah : 13]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu." [Huud : 118]
Dan banyak lagi ayat-ayat yang menetapkan kehendak Allah dalam apa yang diperbuatNya.
Oleh karena itu, tidaklah sempurna keimanan seseorang kepada qadar (takdir) kecuali dengan mengimani bahwa kehendak Allah meliputi segala sesuatu. Tak ada yang terjadi atau tidak terjadi kecuali dengan kehendakNya. Tidak mungkin ada sesuatu yang terjadi di langit ataupun di bumi tanpa dengan kehendak Allah.
Keempat
Al-Khalq (penciptaan). Yaitu, mengimani bahwa Allah Pencipta segala sesuatu. Apa yang ada di langit dan di bumi Penciptanya tiada lain adalah Allah. Sampai yang dikatakan "mati" (tidak hidup), itupun diciptakan oleh Allah. Firman Allah:
"Artinya : Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya." [Al-Mulk : 2]
Jadi, segala sesuatu yang ada di langit ataupun di bumi PenciptaNya tiada lain adalah Allah Tabaraka wa Ta'ala.
Kita semua mengetahui dan meyakini bahwa apa yang terjadi dari perbuatan Allah adalah ciptaanNya. Seperti langit, bumi, gunung, sungai, matahari bulan, bintang, angin, manusia, dan hewan, kesemuanya adalah ciptaan Allah. Demikian pula apa yang terjadi untuk para makhluk ini, seperti: sifat, perubahan dan keadaan, itupun ciptaan Allah.
Akan tetapi mungkin saja ada orang yang sulit memahami, bagaimana dapat dikatakan bahwa perbuatan dan perkataan yang kita lakukan dengan kehendak kita ini adalah ciptaan Allah?
Jawabnya: Ya memang demikian. Sebab perbuatan dan perkataan kita ini timbul karena adanya 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Apabila perbuatan manusia timbul karena kehendak dan kemampuannya, maka perlu diketahui bahwa yang menciptakan kehendak dan kemampuan manusia adalah Allah. Dan Siapa yang menciptakan sebab, Dialah yang menciptakan akibatnya.
Jadi, sebagai argumentasi bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia, yaitu bahwa apa yang diperbuat manusia itu timbul karena 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Andaikata tidak ada kehendak dan kemampuan, tentu manusia tidak akan berbuat. Karena andaikata dia menghendaki, tetapi tidak mampu, tidak akan ia perbuat. Begitu pula andaikata dia mampu, tetapi tidak menghendaki, tidak akan terjadi perbuatan itu. Jika perbuatan manusia itu terjadi karena adanya kehendak yang mantap dan kemampuan sempurna, sedangkan kehendak dan kemampuan tadi pada diri manusia adalah Allah, maka dengan cara ini dapat kita katakana bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia.
Akan tetapi, pada hakikatnya manusia yang berbuat. Manusialah yang bersuci, yang melakukan shalat, yang menunaikan zakat, yang berpuasa, yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, yang berbuat kemaksiatan, yang berbuatan ketaatan; hanya saja semua perbuatan ini ada dan terjadi dengan kehendak dan kemampuan yang diciptakan oleh Allah. Dan alhamdulillah hal ini sudah cukup jelas.
Keempat tingkatan yang disebutkan tadi wajib kita tetapkan untuk Allah. Dan hal ini tidak bertentangan apabila kita katakan bahwa manusia sebagai yang berbuata atau pelaku perbuatan.
Seperti halnya kita katakan: "Api membakar." Padahal yang menjadikannya dapat membakar tentu saja Allah. Api tidak dapat membakar dengan sendirinya, sebab seandainya api dapat membakar dengan sendirinya, tentu ketika Nabi Ibrahim 'alaihissalam dilemparkan ke dalam api akan terbakar hangus. Akan tetapi, ternyata beliau tidak mengalami cedera sedikitpun, karena Allah telah berfirman kepada api itu:
"Artinya : Hai api, jadilah dingin dan keselamatan bagi Ibrahim." [Al-Anbiya' : 69]
Sehingga Nabi Ibrahim 'alaihissalam tidak terbakar, bahkan tetap dalam keadaan sehat wal 'afiat.
Jadi, api tidak dapat membakar dengan sendirinya, tetapi Allah-lah yang menjadikannya mempunyai kekuatan untuk membakar. Kekuatan api untuk membakar adalah sama dengan kehendak dan kemampuan dalam diri manusia untuk berbuat, tidak ada perbedaannya. Hanya saja, karena manusia mempunyai kehendak, perasaan, pilihan dan tindakan, maka secara hukum dan sebenarnya manusia dinyatakan sebagai yang berbuat. Dia akan mendapat balasan sesuai dengan apa yang diperbuatnya, karena dia berbuat menurut kehendak dan kemauannya sendiri.
Penutup.
Sebagai penutup, kami katakan bahwa seorang mukmin harus ridha kepada Allah sebagai Tuhannya, dan termasuk kesempurnaan ridhanya, yaitu mengimani bahwa dalam masalah ini tidak ada perbedaan antara amal yang dikerjakan manusia, rizki yang dia usahakan, dan ajal yang dia khawatirkan. Kesemuanya adalah sama, sudah tertulis dan ditentukan. Dan setiap manusia dimudahkan menurut takdir yang ditentukan baginya. Semoga Allah menjadikan kita termasuk mereka yang dimudahkan untuk berbuat seperti orang-orang mendapat kebahagiaan dan melimpahkan kepada kita kebaikan dunia dan akhirat.
Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, semoga shalawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada Nabi kita Muhammad, kepada keluarga dan seluruh shahabatnya.
[Disalin dari kitab Al-Qadha wal Qadar, edisi Indonesia Qadha & Qadhar, Penyusun Syaikh Muhammad Shalih Al-Utsaimin, Penerjemah A.Masykur Mz, Penerbit Darul Haq, Cetakan Rabi’ul Awwal 1420H/Juni 1999M]
Taqdir
hadis nombor 2274 jilid 4 sahih Muslimdari Abu Hurairah
radhiallahu anhu telah berkataRasulullah sallallahu alaihi waSalam bercerita
bahawa...Nabi Adam alaihissalam dan musa alaihissalam pernah berbahasnabi Musa
berkata...hai Adam...engkau adalah bapa bagi semua manusia... tetapi engkau
telah mengecewakan kan kami kerana menyebabkan kami kami keluar dari
aljannahNabi Adam menjawab...Engkau wahai Musa...Engkau telah dipilih dan
dianugerahkan istimewa dgn qudrat iradat Allah anda telah di beri nikmat buleh berbicara
dgn Allah (nabi Musa disebut nabi kalimuLlah...buleh berkata kata dgn
Allah...Apakah kamu menyesali Urusan taqdir yg telah allah taqdirkan kepada ku
sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh Allah...nabi Muahmmad sallallahu
alaihiwaSalam bersabda...Demikianlah Adam dan Musa saling berhujjah....
hadis nombor 2274 jilid 4 sahih Muslim
dari Abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkataRasulullah
sallallahu alaihi waSalam bercerita bahawa...Nabi Adam alaihissalam dan musa
alaihissalam pernah berbahasnabi Musa berkata...hai Adam...engkau adalah bapa
bagi semua manusia... tetapi engkau telah mengecewakan kan kami kerana
menyebabkan kami kami keluar dari aljannahNabi Adam menjawab...Engkau wahai
Musa...Engkau telah dipilih dan dianugerahkan istimeawa dgn qudrat iradat Allah
anda telah di beri nikmat buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi
kalimuLlah...buleh berkata kata dgn Allah...Apakah kamu menyesali Urusan taqdir
yg telah Allah taqdirkan kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh
Allah...nabi Muhammad sallallahu alaihiwaSalam bersabda...Demikianlah Adam dan
Musa saling berhujjah....
Hadis nombor 2272 sahih muslim jilid 4
Dari Abdullah radhioallahu annhu telah berkatarasulullah
sallallahu alaihi wasalam yang mutlak benar menceritakan kpd kamiSesungguhnya
proses penciptaan sese ore kamu setelah derada dalam perut (badhni… ibuSelama
40 hari… kemudian dia menjadi ‘alaqah selama 40 harikemudian menjadi
mudh_rohselama 40 hari kemudian diutuskan malaikat meniupkan ruh kepadanya. kemudian
diperintahkan kpd malaikat menulis empat keTETAPanya/ Taqdir mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, celaka
atau bahgia (sa_‘id maka demi Allah yang Tiada Tuhan melainkanNya
Sesungguhnya Allah adalah Tuhan dan Sesungguhnya Muhammad is the
messenger of Allah
(RabbiyAllah…sesungguhnya se se ore yg beramal dgn amalan ahli
syurga sehingga jaraknya ke syurga hanya tinggal sehasta…tetapi suratan
taqdirnya menetapkan dia menjadi ahli neraka…lalu dia beramal pada usia umurnya
dgn amalan ahli neraka maka dia akan masuk neraka…sebaliknya sese ore yg
beramal dgn amalan ahli neraka sehingga jaraknya ke neraka hanya tinggal
sehasta…tetapi suratan taqdirnya telah ditulis menjadi ahli aljannah..lalu dia
bertaubat dgn rahmat Allah pada sisa usianya…dia beramal dgn amalan ahli
aljannah maka dia masuk aljannah dgn rahmat Allah…
Hadis sahih muslim 2273 jilid 4 menyebut Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nya. Kemudian Book /kitabul mubin dilipat/disempurnakan di lauhul mahfuz, tidak ditambah dan tidak dikurangi…rujuk hadis nombor 2277 jilid 4 sahih Muslim
Hadis sahih muslim 2273 jilid 4 menyebut Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nya. Kemudian Book /kitabul mubin dilipat/disempurnakan di lauhul mahfuz, tidak ditambah dan tidak dikurangi…rujuk hadis nombor 2277 jilid 4 sahih Muslim
cuba rujuk hadis nombor 2284 jilid 4 sahih muslimdari abu
hurairah radhiaLlahu anhu telah berkataRasulullah Sallallahu alaihi waSalam
telah bersabda...Tidak se orang jua bayi yg baru lahir melainkan dalam keadaan
suci...maka kedua orang tuanyalah yang menyebabkan anak ini menjadi yahudi,
nasrani, dan musyrik lalu bertanya seorang lelaki...
Ya rasulullah ...bagaimana kalau anak tersebut mati sebelumnya
(sebelum disesatkan orang tuanya...Baginda menjawab "Allah jua Yang Mohor
mengetahui apa yang telah mereka lakukan...
hadis nombor 2279 jilid 4 sahih muslim
dari abdullah ibnu umar radhiallahu anhu berkata rasulullah
sallalhu alihiwasalam bersabda semuanya telah ditetapkan/ditaqdirkan sehingga
kepada kelemahan/cuai dan ketrampilan atau kelemahan dan ketrampilan
hadis nombor 2274 jilid 4 sahih Muslim
dari Abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkataRasulullah
sallallahu alaihi waSalam bercerita bahawa...Nabi Adam alaihissalam dan musa
alaihissalam pernah berbahas nabi Musa berkata...hai Adam...engkau adalah bapa
bagi semua manusia... tetapi engkau telah mengecewakan kan kami kerana
menyebabkan kami kami keluar dari aljannahNabi Adam menjawab...Engkau wahai
Musa...Engkau telah dipilih dan dianugerahkan istimewa dgn qudrat iradat Allah
anda telah di anugerah nikmat buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi
kalimuLlah...buleh berkata kata dgn Allah...Apakah kamu menyesali Urusan taqdir
yg telah allah taqdirkan kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh
Allah...nabi Muhammad sallallahu alaihiwaSalam bersabda...Demikianlah Adam dan
Musa saling berhujjah....
Hadis nombor 2272 sahih muslim jilid 4Dari Abdullah radhiallahu
annhu telah berkatarasulullah sallallahu alaihi wasalam yang mutlak benar mengkhabarkan
kpd kami Sesungguhnya proses penciptaan sese ore kamu setelah berada dalam
perut/rahim (badhni… ibu Selama 40 hari… kemudian dia menjadi ‘alaqahselama 40
harikemudian menjadi mudh_roh selama 40 hari kemudian diutuskan malaikat
meniupkan ruh kepadanyakemudian diperintahkan kpd malaikat menulis empat
keTETAPanya/Taqdirnya mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, celaka atau bahgia
(sa_‘idmaka demi Allah yang Tiada Tuhan melainkanNya (RabbiyAllah…sesungguhnya
se se ore yg beramal dgn amalan ahli syurga sehingga jaraknya ke syurga hanya
tinggal sehasta…tetapi Taqdirnya menetapkan
dia menjadi ahli neraka…lalu dia beramal pada usia umurnya dgn amalan ahli
neraka maka dia akan masuk neraka…sebaliknya sese ore yg beramal dgn amalan
ahli neraka sehingga jaraknya ke neraka hanya tinggal sehasta…tetapi suratan
taqdirnya telah ditulis menjadi ahli aljannah..lalu dia bertaubat dgn rahmat
Allah pada sisa usianya…dia beramal dgn amalan ahli aljannah maka dia masuk
aljannah dgn rahmat Allah…
Dari ayat ini pernah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah mengenai makna ayat "Surga yg luasnya seluas langit dan bumi." Dimanakah neraka? tanya mereka. Rasulullah menjawab (dengan pertanyaan lagi), "Dimanakah male hari ketika siang?"Abu hurairah dari Al Bazazar meriwayatkan bahwa ada seorang laki-laki menanyakan ini kepada Rasulullah , lalu beliau menjawab "Tahukah engkau ketika male tiba dan menyelimuti segala sesuatu, di manakah siang hari berada? Penanya itu menjawab "Siang berada dimana Allah menghendakinya." Kemudian Nabi bersabda, "Demikian pula neraka, ia berada dimana Allah menghendakinya."Ibnu Katsir dalam tafsirnya mengomentari riwayat tersebut dengan mengatakan, "Ini mengandung dua pengertian," Pertama, Jika kita tidak menyaksikan atau tidak mengetahui male hari pada waktu siang, hal ini tidak berarti bahwa male hari itu tidak berada pada suatu tempat. Demikian pula neraka, ia berada di tempat yang dikehendaki oleh Allah Azza wa Jalla. Kedua, Jika siang hari berada pada suatu belahan dunia, male hari berada pada belahan dunia yg lainnya. Demikian juga aljannah, ia berada di tempat yg tinggi yg luasnya seperti yang di firmankan Allah seluas langit dan bumi. Adapun neraka berada ditempat lain yang paling bawah.
Dari ayat ini pernah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah mengenai makna ayat "Surga yg luasnya seluas langit dan bumi." Dimanakah neraka? tanya mereka. Rasulullah menjawab (dengan pertanyaan lagi), "Dimanakah male hari ketika siang?"Abu hurairah dari Al Bazazar meriwayatkan bahwa ada seorang laki-laki menanyakan ini kepada Rasulullah , lalu beliau menjawab "Tahukah engkau ketika male tiba dan menyelimuti segala sesuatu, di manakah siang hari berada? Penanya itu menjawab "Siang berada dimana Allah menghendakinya." Kemudian Nabi bersabda, "Demikian pula neraka, ia berada dimana Allah menghendakinya."Ibnu Katsir dalam tafsirnya mengomentari riwayat tersebut dengan mengatakan, "Ini mengandung dua pengertian," Pertama, Jika kita tidak menyaksikan atau tidak mengetahui male hari pada waktu siang, hal ini tidak berarti bahwa male hari itu tidak berada pada suatu tempat. Demikian pula neraka, ia berada di tempat yang dikehendaki oleh Allah Azza wa Jalla. Kedua, Jika siang hari berada pada suatu belahan dunia, male hari berada pada belahan dunia yg lainnya. Demikian juga aljannah, ia berada di tempat yg tinggi yg luasnya seperti yang di firmankan Allah seluas langit dan bumi. Adapun neraka berada ditempat lain yang paling bawah.
والله
أعلم بالصواب
Hadis sahih muslim 2414 jilid 4Dari Jabir radhiallah telah
berkata dia mendengar Nabi sallallahu alaihi wasalam bersabda Bukan amal se se
ore yang memasukkannya ke dalam aljannah atau melepaskannya dari neraka
termasuk juga diriku…Cuma hanya Rahmat Allah ke atasku semuanya…Diriwayatkan
Abu Dawud dari Abu Hafshah Al-Syami, bahawa Rasulullahbersabda:
"Sesungguhnya yang pertama kali diciptakan Allah adalahQalam (pena), lalu
dikatakan kepadanya, 'Tulislah'. Ia menjawap, 'YaTuhanku, apa yang harus aku
tulis?' Dia menjawab, 'Tulislah Takdir setiap sesuatu sampai hari kiamat
tiba".
Taqdir Allah terus menerus menjelaskan kekuasaan ke atas
makhlukNya dengan berfirman yang bermaksud Dialah Tuhan yang telah
menjadikan kamu daripada tanah (surah al An’am ayat 2 Setelah menjelaskan hal
penciptaan alam maya , Allah menjelaskan pula hal penciptaannya terhadap yang
lebih kecil yaitu hal kejadian dan penciptaan manusia Se ore Ulama’ Abu Na’im
al Hafiz di dalam kitabnya meriwayatkan عبد اللهIbnu Mas’ud berkata…Malaikat yang ditugaskan meLINDUNGI Rahim manusia setiap kali diciptakan manusia, dia mengambil air
mani manusia (lelaki dan perempuan…dan meletakkannya di tapak tangannya
kemudian bertanya kepada Allah Wahai Tuhanku …adakah ia mahu disempurnakan
selaku manusia atau tidak…Jika jawapannya Naam/ya maka ia akan disempurnakan
menjadi manusiaMalaikat bertanya lagi ...Ya Allah, apakah rezekinya, apakah
sifatnya, amalannya dan bilakah ajal mautnya...Allah berfirman ...Lihatlah
dalam Kitab Besar (ummul Kitab...Lihatlah dalam Lauhul Mahfuz…Semua sudah
tersurat termasuk rezekinya, sifatnya, amalannya dan ajal mautnya…Lalu dia
mengambil sedikit tanah tempat manusia tersebut akan dikebumikan lalu diuli air
mani tersebut dengan tanah tersebutDemikian apa yang dinyatakan oelh Allah di
dalam firmanNya yang bermaksudDari tanah Kami ciptakan kamu dan ke dalam tanah
Kami akan kembalikan kamu (surah Toha ayat 55
Abu Hurairah Radhiallahu anhu berkata Rasulullah sallallahu
alaihi wasalam bersabda yang bermaksud…Seseorang anak tidak dilahirkan ke alam
dunia melainkan dia dicipta daripada tanah kuburannya sendiri
Dengan berdasarkan kepada dalil ini jelas menunjukkan bahawa
manusia diciptakan daripada tanah dan air mani lelaki dan perempuan dipetik
dari penulisan Tuan Guru haji hadi di ruangan Tafsir alQur'an halaman F7
harakah 7-10 jamadilAkhir 1430 bersamaan 1-4.6.2009
Hadis sahih muslim 2273 jilid 4...Dari Huzaifah bin Asid
Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda
…Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat
kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini
celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada
bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka
ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil
amalannya, Ajalnya dan REZEKI nya
Kemudian buku dilipat, tidak ditambah dan tidak dikurangi…
Hadis 2412 sahih muslim jilid 4
Dari abu hurairah Radhiallahu anhuDari Rasulullah sallahu alaihi
wasalamBersabda…Tidak se ore jua diantara kamu yang amalnya akan dapat
menyelamatkannyaBertanya se ore lelaki ...Amal anda jua begitu ya rasulullah...
Baginda menjAwab...Naam (benar sedemikian...Cuma Allah
melindungiku dengan Rahmatnya kerana hal sedemikian tambah giatlah kamu
meluruskan (ikhlaskan... amal BAIK mu
Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa…
Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesilapan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
dalam halaqah Tv9 ustaz sayid tuan padang sebut kisah ni ada
dalam kitab tawwabiin ...abu qudamah menyebut kisah bani israil zaman nabi
musa alaihissalam ni...
Semua
(dosa) umatku akan diampuni kecuali orang yang berbuat (dosa)
terang-terangan, yaitu yang melakukan perbuatan dosa pada malam hari lalu
Allah menutup-nutupinya kemudian pada esok harinya dia bercerita kepada
kawannya, "Tadi malam aku berbuat begini...begini..." Lalu dia
membongkar rahasia yang telah ditutup-tutupi Allah 'Azza wajalla.
__muttafaqun
alaihi
Dilarang
buka aib diri sewaktu zaman jahil...
Taubat
Nasuha
Taubat=kembali
Nasuha=BERSIH
Pada zaman Nabi Musa AS, bani Israel ditimpa musim kemarau
yang berpanjangan. Mereka pun berkumpul mendatangi Nabi mereka. Mereka
berkata, “Ya Kaliimallah, berdoalah kepada Rabbmu agar Dia menurunkan hujan
kepada kami”. Maka berangkatlah Musa A.S. bersama kaumnya menuju padang pasir
yang luas. Waktu itu mereka berjumlah lebih dari 70 ribu orang. Mulailah mereka
berdoa dengan keadaan yang lusuh dan penuh debu, haus dan lapar.
Nabi Musa berdoa, “Ilaahi! Asqinaa ghaitsak.. wansyur ‘alaina rahmatak.. warhamnaa bil athfaal ar rudhdha’.. wal bahaaim ar rutta’.. wal masyaayikh ar rukka’..” Setelah itu langit tetap saja terang benderang, matahari pun bersinar makin menyilau (maksudnya segumpal awan pun tak jua muncul). Kemudian Nabi Musa berdoa lagi, “Ilaahi.. asqinaa”.. Allah pun berfirman kepada Musa, “Bagaimana Aku akan menurunkan hujan kepada kalian sedangkan di antara kalian ada seorang hamba yang bermaksiat sejak 40 tahun yang lalu. Umumkanlah di hadapan manusia agar dia berdiri di hadapan kalian semua. Kerana dialah, Aku tidak menurunkan hujan untuk kalian”. Maka Musa pun berteriak di tengah-tengah kaumnya, “Wahai hamba yang bermaksiat kepada Allah sejak 40 tahun, keluarlah ke hadapan kami, karena engkaulah hujan tak turun”. Seorang lelaki menjeling ke kanan dan kiri, maka tak seorang pun yang keluar di hadapan manusia, saat itu pula ia sedar kalau dirinya yang dimaksud. Ia berkata dalam hatinya, “Kalau aku keluar ke hadapan manusia, maka akan terbuka rahsiaku. Kalau aku tidak berterus terang, maka hujan pun tak akan turun”. Maka hatinya pun gundah-gulana, air matanya pun menitis, menyesali perbuatan maksiatnya sambil berkata , “Ya Allah, Aku telah bermaksiat kepadaMu selama 40 tahun, selama itu pula Engkau menutupi aibku. Sungguh sekarang aku bertaubat kepadaMu, maka terimalah taubatku”. Tak lama setelah pengakuan taubatnya tersebut, maka awan-awan tebal pun muncul, semakin lama semakin tebal menghitam, dan akhirnya turunlah hujan. Musa pun kehairanan, “Ya Allah, Engkau telah turunkan hujan kepada kami, namun tak seorang pun yang keluar di hadapan manusia”. Allah berfirman, “Aku menurunkan hujan kepada kalian oleh sebab hamba yang kerananya hujan tak turun telah bertaubat kepadaKu”. Musa berkata, “Ya Allah, tunjukkan padaku hamba yang taat itu”. Allah berfirman, “Ya Musa, Aku tidak membuka aibnya sewaktu dia masih bermaksiat kepadaKu, apakah Aku perlu membuka aibnya sedangkan dia taat kepadaKu?” ana nak bertanya apa kah syarat syarat yang membuatkan taubat Insan diterima Allah... diampuni dosanya yang silam...
Kelebihan Kita ..(Umat Akhir zaman)
Disebutkan bahawa Nabi Adam A.S telah
berkata, "Sesungguhnya Allah S.W.T telah memberikan kepada umat Muhammad
S.A.W EMPAT kemuliaan yang tidak diberikan kepadaku:
1. Taubatku hanya diterima di kota Mekah,
sementara taubat umat Nabi Muhammad S.A.W diterima
disebarang tempat oleh Allah S.W.T.
2. Pada mulanya aku berpakaian, tetapi
apabila aku berbuat derhaka kepada Allah S.W.T, maka
Allah S.W.T telah menjadikan aku telanjang.
Umat Muhammad S.A.W membuat derhaka dengan
telanjang, tetapi Allah S.W.T memberi mereka
pakaian.
3. Ketika aku telah berderhaka kepada Allah
S.W.T, maka Allah S.W.T telah memisahkan aku dengan
isteriku. Tetapi umat Muhammad S.A.W berbuat
derhaka, Allah S.W.T tidak memisahkan isteri
mereka.
4. Memang benar aku telah derhaka kepada
Allah S.W.T dalam syurga dan aku dikeluarkan dari
syurga, tetapi umat Muhammad S.A.W durhaka
kepada Allah akan dimasukkan ke dalam syurga
apabila mereka bertaubat kepada Allah S.A.W.
Syarat taubat diterima
1.
Ikhlas kan niat
beramal ibadah hanya untuk Allah
2.
Menuntut Ilmu Islam
seperti tauhid syariat, hadis tafsir alquran dan syarah hadis dll
3.
Menyesal atas
keterlanjuran sebab jahil, khilaf/keliru dll
4.
Mumkin ada ilat dan
qarinah, sebab asbab dalam hal terlanjurnya insan seperti sihir, drug, dll
5.
Jika ada harta baik
banyakkan bersedekah
6.
Berazam menghindari
maksiat dosa besar
7.
Memperbanyakan amal
solih dan amal kebajikan
8.
Bersifat suka
bersedekah
9.
Mengambil
iktibar/pengajaran atas keterlanjuran
10. Bersahabat dengan insan solih dan muttaqiin
11. Selalu menghisab diri sebelum dihisab di akhirat nanti.
حسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا
|
Sumber Rujukan:
Muhammad Asad; The Message of the Qur’an
Muhammad Asad: Sahih al-Bukhari
Muhammad Asad; The Message of the Qur’an
Muhammad Asad: Sahih al-Bukhari
Sahih Muslim
No comments:
Post a Comment