Ibnu Hazm adalah salah seorang ulama besar dunia Islam, dari
kehidupan mewah menteri bertukar menjadi kelana miskin, temannya Al-Imam Ibnu
Abdil Bar dan lawannya Al-Imam Al-Baji. Dicela dengan teruk oleh Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi dan
dibela dengan agung oleh Al-Hafiz Az-Dzahabi. Dibakar kitab-kitabnya tetapi
kitab-kitabnyalah antara kitab terbaik dalam literature Islam. Az-Dzahabi
memberikan pujian yang tinggi kepada kitabnya Al-Muhalla, demikian Sheikul
Islam Ibnu Taimiyyah mengambil bahagian yang banyak dari kitab ini. Zaman ini
kitab ini ditahqiq oleh Syeikh Ahmad Muhammad Syakir[ dan beliau wafat sebelum
menyiapkan tahqiq utk kesemua jilidnya dan usaha ini disambung oleh ulama
lain]. Di dalam Ijabatus Sail li Syeikh Muqbil, tampak jelas kemilau kitab ini
dari pandangan Syeikh Muqbil. Dr Aid Al-Qarni dalam karya2nya selalu memuji
Al-Muhalla ini dan kedudukannya adalah di bawah Al-Mughni li Ibnu Qudamah.
Demikian kitab beliau yang lain - Al-Ihkam fi Ushul Ahkam, disifatkan kitab terbaik ushul feqh oleh Syeikh Muqbil. Demikian Syeikh Al Albani memandang tinggi dan memuji kitab ini.
Kitab beliau yang lain juga muncul menjadi karya emas semisal maratib al-Ijma' dan lain2. Bahkan beliaulah pelopor bidang perbandingan agama. Bukankah beliau telah membantah ilmuan Yahudi pada zamannya?
Beliau juga menulis berkenaan cinta, dengan bahasa yang mendalam dan membuat bercucurannya air mata. Kisah cinta beliau sungguh inspiratif!
Dan karya yang sedang akhi baca adalah dari judulnya Al-Akhlaq wa al-Siyar fi Mudawat al-Nufus. Saya telah membacanya dan ianya adalah satu buah fikiran yang sungguh berharga!
Saya ingin menulis panjang berkenaan lelaki ini seperti saya ingin menceritakan indahnya warna putih.
Demikian kitab beliau yang lain - Al-Ihkam fi Ushul Ahkam, disifatkan kitab terbaik ushul feqh oleh Syeikh Muqbil. Demikian Syeikh Al Albani memandang tinggi dan memuji kitab ini.
Kitab beliau yang lain juga muncul menjadi karya emas semisal maratib al-Ijma' dan lain2. Bahkan beliaulah pelopor bidang perbandingan agama. Bukankah beliau telah membantah ilmuan Yahudi pada zamannya?
Beliau juga menulis berkenaan cinta, dengan bahasa yang mendalam dan membuat bercucurannya air mata. Kisah cinta beliau sungguh inspiratif!
Dan karya yang sedang akhi baca adalah dari judulnya Al-Akhlaq wa al-Siyar fi Mudawat al-Nufus. Saya telah membacanya dan ianya adalah satu buah fikiran yang sungguh berharga!
Saya ingin menulis panjang berkenaan lelaki ini seperti saya ingin menceritakan indahnya warna putih.
Wah, ramai juga peminat kisah cinta ya
Kisah tersebut saya baca dalam buku Thauq al-Hamamah (طوق الحمامة). Kemudian sebahagian kisahnya dituang oleh penulis novel yang prolifik -Habiburrahman el-Shirazy dalam novelnya Pudarnya Pesona Cleopatra.
Secara ringkas Ibnu Hazm ketika usia remajanya, di mana dia membesar dalam keluarga bangsawan lagi mewah yang memiliki beberapa orang hamba sahaya.
Kemudian semenjak usia remaja, beliau telah jatuh cinta dengan salah seorang hamba sahaya keluarganya. Kemudian pemerintahan bertukar dan keluarganya jatuh miskin dan ketika inilah dia kehilangan cinta hatinya bilamana keluarganya pulang ke kampung asal dan hamba sahaya dijual. Harus diketahui bahawa baik Ibnu Hazm atau hamba sahaya tersebut selalu menjaga kesucian diri bahkan ketika ini cinta Ibnu Hazm tidak pun berbalas!
Kemudian berlalulah waktu sehingga Ibnu Hazm muncul menjadi tokoh zamannya. Karya-karyanya mengkagumkan pemerintah dan dengan karya agungnyalah akhirnya dia menebus hamba sahaya yang dulu pernah kehilangan dari pandangan matanya. Menebusnya dari tangan pemerintah waktu itu!
Kemudian hiduplah mereka penuh mawaddah wa rahmah dengan ikatan suci suami isteri. Ibnu Hazm walaupun merupakan tokoh besar zamannya, dia tidak malu beristerikan seorang bekas hamba sahaya, dan pada waktu yang sama cintanya ditagih oleh puteri golongan bangsawan. Cintanya hanya kepada hamba sahaya ini - cinta semenjak usia remaja!
Kemudian sejarah telah menyaksikan keperitan, dan kesusahan perjalanan hidup Ibnu Hazm. Ibnu Hazm dengan lisannya sangat keras mencela dan membantah orang-orang yang berlawanan dengannya, ia merempuhnya tanpa rasa takut, dan ketika dia dipenjara, isterinya tetap setia menunggu. Mereka mengharungi pelbagai kepayahan hidup dengan penuh penderitaan.
Itulah lelaki bernama Ibnu Hazm, cintanya yang mendalam dan ilmunya yang luas sungguh mengkagumkanku!
Kisah tersebut saya baca dalam buku Thauq al-Hamamah (طوق الحمامة). Kemudian sebahagian kisahnya dituang oleh penulis novel yang prolifik -Habiburrahman el-Shirazy dalam novelnya Pudarnya Pesona Cleopatra.
Secara ringkas Ibnu Hazm ketika usia remajanya, di mana dia membesar dalam keluarga bangsawan lagi mewah yang memiliki beberapa orang hamba sahaya.
Kemudian semenjak usia remaja, beliau telah jatuh cinta dengan salah seorang hamba sahaya keluarganya. Kemudian pemerintahan bertukar dan keluarganya jatuh miskin dan ketika inilah dia kehilangan cinta hatinya bilamana keluarganya pulang ke kampung asal dan hamba sahaya dijual. Harus diketahui bahawa baik Ibnu Hazm atau hamba sahaya tersebut selalu menjaga kesucian diri bahkan ketika ini cinta Ibnu Hazm tidak pun berbalas!
Kemudian berlalulah waktu sehingga Ibnu Hazm muncul menjadi tokoh zamannya. Karya-karyanya mengkagumkan pemerintah dan dengan karya agungnyalah akhirnya dia menebus hamba sahaya yang dulu pernah kehilangan dari pandangan matanya. Menebusnya dari tangan pemerintah waktu itu!
Kemudian hiduplah mereka penuh mawaddah wa rahmah dengan ikatan suci suami isteri. Ibnu Hazm walaupun merupakan tokoh besar zamannya, dia tidak malu beristerikan seorang bekas hamba sahaya, dan pada waktu yang sama cintanya ditagih oleh puteri golongan bangsawan. Cintanya hanya kepada hamba sahaya ini - cinta semenjak usia remaja!
Kemudian sejarah telah menyaksikan keperitan, dan kesusahan perjalanan hidup Ibnu Hazm. Ibnu Hazm dengan lisannya sangat keras mencela dan membantah orang-orang yang berlawanan dengannya, ia merempuhnya tanpa rasa takut, dan ketika dia dipenjara, isterinya tetap setia menunggu. Mereka mengharungi pelbagai kepayahan hidup dengan penuh penderitaan.
Itulah lelaki bernama Ibnu Hazm, cintanya yang mendalam dan ilmunya yang luas sungguh mengkagumkanku!
Kenapa kitabnya dibakar? Kerana kitabnya
mendatangkan kebencian kepada orang-orang yang menentangnya. Lisan Ibnu Hazm
sangat keras dalam membantah lawannya, kerananya sebahagian orang termasuk
ulama pada zamannya bangkit menentangnya, menyusahkan hidupnya dan membakar
kitab-kitabnya. Kehidupan Ibnu Hazm tidaklah mudah.
Dan kenapa lisan Ibnu Hazm begitu keras? Hal ini dilatari antaranya kerana kepincangan dan penyelewengan yang berlaku pada zamannya termasuk yang menimpa agamawannya. Faktor lain adalah kerana kegeniusan Ibnu Hazm mendahului zamannya. Setiap yang genuis maka musuhnya adalah orang-orang yang bodoh, juga orang-orang yang cerdik tetapi hasad.
Siapa yang menyelak lipatan zaman yang telah berdebu, nescaya akan terlihat olehnya bukan sahaja kisah2 seperti Ibnu Hazm vs Al-Baji atau tohmahan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi, tetapi juga kisah-kisah lain semisal Ibnu At-Turkumani Vs Al-Baihaqi, Asl-Sakhawi Vs Al-Suyuthi dan lain2.
Apa hikmahnya hal2 seperti ini terjadi? Hikmahnya maka mengalirlah sebahagian karya ilmiah kerananya.
Dan kenapa lisan Ibnu Hazm begitu keras? Hal ini dilatari antaranya kerana kepincangan dan penyelewengan yang berlaku pada zamannya termasuk yang menimpa agamawannya. Faktor lain adalah kerana kegeniusan Ibnu Hazm mendahului zamannya. Setiap yang genuis maka musuhnya adalah orang-orang yang bodoh, juga orang-orang yang cerdik tetapi hasad.
Siapa yang menyelak lipatan zaman yang telah berdebu, nescaya akan terlihat olehnya bukan sahaja kisah2 seperti Ibnu Hazm vs Al-Baji atau tohmahan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi, tetapi juga kisah-kisah lain semisal Ibnu At-Turkumani Vs Al-Baihaqi, Asl-Sakhawi Vs Al-Suyuthi dan lain2.
Apa hikmahnya hal2 seperti ini terjadi? Hikmahnya maka mengalirlah sebahagian karya ilmiah kerananya.
Ibnu hazmi seperti
mendahului zamannya dimana banyak Ulama' Tradisi
se olah olah jika
dizaman ini seperti dr Asri Zainul Abidin yang membawa satu kefahaman tajdid
dalam bok entitle in pursuit of virtue
yg mengandungi 4 chapter
chapter pertama adalah
Ibnu hazmi milieu (persekitaran _biah di
zaman ibnu hazmi
halaman 16 Ibnu Hazmi Genealogy
halaman 17 Ibnu hazmi early life an
intellectual milieu
halaman 21 Ibnu hazmi views on science
and learning
halaman 26 Ibnu hazmi as a man, Thinker
and jurist
halaman 31 Ibnu hazmi as a critic and
debater
halaman 39 ibnu hazmi _criticism and
arguments
ibnu hazmi as a Psychologist
halaman 48 Ibnu hazmi _moral
interpretation of history
ibnu hazmi _political views in relation
to morality
Ibnu hazmi seperti mendahului zamannya
dimana banyak Ulama' Tradisi
se olah olah jika dizaman ini seperti dr
Asri Zainul Abidin yang membawa satu kefahaman tajdid
dalam bok entitle in pursuit of virtue
yg mengandungi 4 chapter
pengantar ...foreword book ini ditulis
oleh ian richard netton lecturer University of Exeter januari 1990
ibnu hazmi: A man For Our Time
introduction this book ada sebut
ibnu hazmi in modern scholarship
chapter pertama adalah
Ibnu hazmi milieu (persekitaran _biah di
zaman ibnu hazmi
halaman 16 Ibnu Hazmi Genealogy
halaman 17 Ibnu hazmi early life an
intellectual milieu
halaman 21 Ibnu hazmi views on science
and learning
halaman 26 Ibnu hazmi as a man, Thinker
and jurist
halaman 31 Ibnu hazmi as a critic and
debater
halaman 39 ibnu hazmi _criticism and
arguments
ibnu hazmi as a Psychologist
halaman 48 Ibnu hazmi _moral
interpretation of history
ibnu hazmi _political views in relation
to morality
nama sebenar ibnu hazmi adalah
Ali ibnu Ahmad ibnu Said ibnu hazmi
hidup pada 384 hingga 456Hijriah bersamaan dgn 994 hingga 1056 Masihi
ayahnya Ahmad selaku Da_ie telah
membawanya ke dalam kehidupan istana bersama Khalifah
Ibnu hazmi belajar Al Qur'an
khat (gadis hamba yang
mengajarnya...gadis ini yang menjadi kekasih serta isterinya
pernah 3 kali jadi
wazir
pernah 3 kali masuk
penjara
masa zaman kanak
kanak aditimpa sakit palpitation (berdedar debar...
semasa remaja ibnu
hazmi sudah dibawa bermesyuarat dengan khalifah bersama setiausaha khalifah,
hakim negara, da_'ie, tokoh ilmuwan dalam memberikan pandangan serta pendapat
hal ini telah
memeberikan keyakinan kepada ibnu hazmi dalam memberi pandangannya yang bernas
menghasilkan 400
juzuk, volume, jilid books
yang terdiri dari
8000 halaman
ditulis dengan
tangannya sendiri
mualimnya
adalah
1. ibnu Al_Jassur
pada 401 Hijriah (1010masihi
yang ajar ibnu
hazmi di usia 15 tahun
2. ibnu al Faradi
(404hijriah bersamaan 1013 masihi
3. ketua hakim Ibnu
Dahhun _ 431 hijriah...1039 masihi
4. abu al Khiyar sulaiman ibnu Muflit
The zahiri jurist_4tn century after hijrah...10th century after decade
5 ibnu al_Kattani _
420hijrah...1029masihi yang ajar falsafah, logic dan natural science
semasa dipenjarakan
dia dipisahkan dari familinya
ibnu hazmi
meninggal dunia pada usia 70 tahun
gadis hamba yang
mengajar khat
ibnu hazmi membaca
dan menulis sehingga akhir hayatnya
dia telah mengjangkau pemikiran
pendakwah scholar tradisional dizamannya
ibnu hazmi dihentam hebat oleh opponent
nya kerana dia amat productive menulis serta menghasilkan karya ilmu
bukunya dibakar dikahalayk ramai sebagai
punishment oleh khalifahal mu'tamid ibnu abbad di seville
hanya sebahagian bukunya yang tinggal
ibnu hazmi berkata
dia tidak gentar walau bukunya dibakar
kerana semua isi kitabnya ada dalam dadanya dalam memorynya
ini biasa ore sebut golden memory
ingatnya amat kuat
kitab nya yang utama survive walau
sebahagian bukunya dibakar
kitabnya
1. books his encyclopedia of comparative
of religion _Al Fisal fil Milal wa'l ahwa' wa'l Nihal kini banyak diterbitkan
di banyak edition
2. book comparative law alMuhalla
3. Al Ihkam fi Usul al Ahkam...banyak
meluas di pakai oleh scholar di seluruh the world
4.ah percintaan ditulis dalam books Tawq
al Hamama_The Ring of the DOVE
Ibnu hazmi berkata
Ilmu yang amat baik adalah ilmu yang
mendekatkan manusia epada Allah
dalam al Fisal...ibnu hazmi berbahas dgn
ketua hakim cordoba yang kristian
Ibnu hazmi mahir dalam tastement
perbahasan akan hal
kehidupan di syurga
ibnunhazmi
mengetahui rujukan Luke 16;19ff
kisah lazarus ore
miskin dgn orang kaya bakhil
lazarusmasuk syurga
duduk sisi Nabi Ibnrahim disebut Abraham
oerang kaya bakhil
dihumban ke neraka
rujuk halaman 39 book entitle In Pursuit
Of Virtue
dalam kitab Al Fisal ada sebut hal
rujukan dari Mark, Luke, Genesis
biblical passage
kisah Abraham menasihati sarah isterinya
mak kepada nabi ishak ada dalam genesis 12:13
Ibnu hazmi kisah kan bagaimana sarah
telah menyebabkan king of gerara tertarik dengan kecantikan sarah (genesis
20:1-14)
sarah melahirkan
nabi ishak diusia 90 tahun
saya sebenarnya baru temu book ini
maka mohon bimbinga
kawan kawan terutama Talhah
sebab buku ini ada bahas islam dan
Christian
penerbit this book adalah Ta_Ha
publishers
1 wyne Road
London
SW9 OBB United Kingdom
translation dari
al akhlaq was_Siyar
penterjemahnya adalah Muhammad Abu layla
A.M, M.A Al Azhar University Kaherah
mesir
isbn 0 907461-76-X
email
sales@taha.co.uk
website
http://www.taha.co.uk
copyright Ta_Ha Publisher Ltd
1411...1990
reprinted 1998
editing and production by Bookwork,
norwich
brittish library cataloguing in
publication data
the moral theology and psychology
soalan saya siapa dr Muhammad abu layla
yang mengajar comparative religion di universiti exeter yang lahir di kahirah
mesir pada 1952
Ph.D Exeter
University
214 halaman
Ya. Dan telah dibantah secara ilmiah oleh
Syeikh Al-Albani dalam kitabnya Tahrim Alat at-Tharab. Saya sangat puas membaca
kitab ini.
Tetapi Dr Al Qaradhawi mengikuti hujjah Ibnu Hazm dalam hal ini, juga memetik perkataan-perkataan Al-Imam Al-Ghazali dalam menyokong pandangannya berkenaan muzik. Dan Dr Al-Qaradhawi juga mengarang kitab yang khusus berkenaan muzik ini setelah Al-Albani memberikan ta'liq dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Ahaadith Al-Halal wal Haram.
Keduanya baik Al-Albani mahupun Al-Qaradhawi sangatlah kucintai. Hanyasaja kebenaran itu lebih patut untuk dicintai dan diikuti.
Wallahua'lam.
Tetapi Dr Al Qaradhawi mengikuti hujjah Ibnu Hazm dalam hal ini, juga memetik perkataan-perkataan Al-Imam Al-Ghazali dalam menyokong pandangannya berkenaan muzik. Dan Dr Al-Qaradhawi juga mengarang kitab yang khusus berkenaan muzik ini setelah Al-Albani memberikan ta'liq dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Ahaadith Al-Halal wal Haram.
Keduanya baik Al-Albani mahupun Al-Qaradhawi sangatlah kucintai. Hanyasaja kebenaran itu lebih patut untuk dicintai dan diikuti.
Wallahua'lam.
Dan hal di atas adalah dari peristiwa yang
lain.
Memang Ibnu Hazm dicela di sisi muhaddithin kerana perkataannya dalam Al-Fasl bahawa at-Tirmidzi itu majhul. Al-Imam Ibnu Hazm walaupun sangat ingin mendatangi Baghdad namun hajatnya tidak kesampaian. Tahukah anda bahawa Al Imam Al-Baihaqi yang masyhur itu tidak memiliki Jami' at-Tirmidzi, Sunan An-Nasa'i dan Sunan Ibnu Majah? Padahal semua kitab itu terkenal di Timur dan beliau pun dari timur? Apatah lagi Al-Imam Ibnu Hazm, ulama dari dunia Barat ini - Andalus, padahal Al-Imam Ibnu Hazm(w. 456 H- ini tarikh wafat dalam rekod saya) dan Al-Imam Al-Baihaqi(w. 458 H) hidupnya sezaman. Namun agak menghairankan kerana sahabatnya Al-Imam Ibnu Abdil Bar meriwayatkan kitab Jami' at-Tirmidzi ini - tetapi hal ini adalah pada penghujung usia Al-Imam Ibnu Abdil Bar (w. 463 H). Dan sejarah telah memberitahu kita, selepas Ibnu Hazm dihalau dari Maroko oleh Al-Baji dan penduduk setempat, tidak jelas ke mana hala tempat tujuannya selepas itu. Sebahagian pandangan mengatakan beliau kembali ke kampung asalnya dan meninggal di sana.
Dan Ibnu Hazm dalam kitab al-Akhlaq wa as-Siyar fi Mudawat an-Nufus menceritakan kepada kita, bahawa dirinya pernah ditimpa penyakit kelupaan. Apakah diwaktu inilah terbitnya pendapat beliau berkenaan at-Tirmidzi tersebut?. Wallahua'lam.
Dan pembelaan Al-Hafiz Az-Dzahabi dari tuduhan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi itu memang sahih dan boleh dibaca di dalam Tazkirah al-Huffaz. Saya membacanya dari satu kajian khusus yang ditulis berkenaan Al-Imam Ibnu Hazm oleh Dr Ali Himayah.
Dan buku yang sedang anda baca, adalah sebuah buku nipis yang sungguh berfaedah. Padanya ada dijelaskan makna istilah hadith yang khas di sisi at-Tirmidzi. Jadikan buku tersebut sebagai permulaan untuk mengkaji keagungan Al-Imam at-Tirmidzi.
Wallahua'lam.
Memang Ibnu Hazm dicela di sisi muhaddithin kerana perkataannya dalam Al-Fasl bahawa at-Tirmidzi itu majhul. Al-Imam Ibnu Hazm walaupun sangat ingin mendatangi Baghdad namun hajatnya tidak kesampaian. Tahukah anda bahawa Al Imam Al-Baihaqi yang masyhur itu tidak memiliki Jami' at-Tirmidzi, Sunan An-Nasa'i dan Sunan Ibnu Majah? Padahal semua kitab itu terkenal di Timur dan beliau pun dari timur? Apatah lagi Al-Imam Ibnu Hazm, ulama dari dunia Barat ini - Andalus, padahal Al-Imam Ibnu Hazm(w. 456 H- ini tarikh wafat dalam rekod saya) dan Al-Imam Al-Baihaqi(w. 458 H) hidupnya sezaman. Namun agak menghairankan kerana sahabatnya Al-Imam Ibnu Abdil Bar meriwayatkan kitab Jami' at-Tirmidzi ini - tetapi hal ini adalah pada penghujung usia Al-Imam Ibnu Abdil Bar (w. 463 H). Dan sejarah telah memberitahu kita, selepas Ibnu Hazm dihalau dari Maroko oleh Al-Baji dan penduduk setempat, tidak jelas ke mana hala tempat tujuannya selepas itu. Sebahagian pandangan mengatakan beliau kembali ke kampung asalnya dan meninggal di sana.
Dan Ibnu Hazm dalam kitab al-Akhlaq wa as-Siyar fi Mudawat an-Nufus menceritakan kepada kita, bahawa dirinya pernah ditimpa penyakit kelupaan. Apakah diwaktu inilah terbitnya pendapat beliau berkenaan at-Tirmidzi tersebut?. Wallahua'lam.
Dan pembelaan Al-Hafiz Az-Dzahabi dari tuduhan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi itu memang sahih dan boleh dibaca di dalam Tazkirah al-Huffaz. Saya membacanya dari satu kajian khusus yang ditulis berkenaan Al-Imam Ibnu Hazm oleh Dr Ali Himayah.
Dan buku yang sedang anda baca, adalah sebuah buku nipis yang sungguh berfaedah. Padanya ada dijelaskan makna istilah hadith yang khas di sisi at-Tirmidzi. Jadikan buku tersebut sebagai permulaan untuk mengkaji keagungan Al-Imam at-Tirmidzi.
Wallahua'lam.
Halaman 113 ada sebut hadis yang dibawakan oleh ali bin abi
talib
Dalam book ini menyebut ibnu nhazmi menyebut saiyidina ali
adalah Maskawiyh the philosopher of Islam
Hadisnya mengisahkan saiyidina ali melihat
ammar
Ali ibnu abu thalib said ti Ammar whren he found ammar deeply
sighing...
Berkata Ali
Wahai ammar why do U sigh...
Do u sigh for the yaumul akhirah atau for this world…
By Allah I swear that this world is not worth sighing for
Because its pleasure are of five kinds
1.
food
2.
drink
3.
sexual intercourse
4.
clothes
5.
perfumes
the best of all foods is MADU
and it comes from a LEBAH madu
an insect
the best of all drink is AIR…al ma’…water]and it is the most
freely available
the best of all clothing is silk
and it comes from the mouth of a worm…ULAT sutera
and the best of all perfumes is musk which comes from rat (kijang dan rusa adalah satu famili dgn rat
and the best experiences of sexual intercourse is the union of
two urine-making areas…***
rujuk kitab Badawi…Dirasat wa Nusus page 104
Halaman 115
Book entitle on In pursuit of virtue
Al akhlaq was Siyar
He shows the influence of greek philosophy in his definitions of
moral and philosophical courage; term such as virtue, justice etc
There areother similarities relating to ideas and moral
discipline
For example he agrees with Aristotle and also with some great
early muslim authorities that man should not take many friends; but ibnu hazmi
colours the idea with his own experiences and breaths new life into it
He says that talking many friends is a virtue which has the
appearance of vice
Aristotle said that many friends are neither to be desired nor
expected the fewer , the warmer intimacy
The most celebrated friendship have subsisted between two only
Neither should those chosen for seasoning in our diet is
pernicious
dalam chapter 4 ada 316 nasihat
meliputi
1. treatment of the souls
2. mind and repose
3. knowledge
4. moral and behaviour
5.friends
6.different kinds of love
7. physical beauty
8 practical morality
9 treatment of corrupt character
10 characteristics of the soul
11. man' desire to know
12 attending study sessions
Kita lihat halaman 162
Physical beauty
Dealing with the different kinds of
physical beauty
When I was asked ti examine this matter,
this is how I responded
176 Gracefulness
Consists of delicate features, supple
Movements, graceful gestures
A soul in harmony with the form which
fate has given it even where is no visible
beauty
177 Allure (menarik minat
Is the beauty of each feature regarded
separately
But someone whose features are beautiful
when considered separately can still appear cold and be without piquantness,
charm, seductiveness or grace
178 seductiveness
Is the aura of visible parts; it also goes by the name of elegance and attractiveness
179 charm is a certain something which
has no other name to explain it
It is the soul which perceives it and
everyone knows what it is as soon as they see it
It is like a veil covering the face. A
shining light which draws all hearts to it so that all agree that it is
beautiful even if it is not accompanied by beautiful features
No comments:
Post a Comment