Taqwa imtisalul awamir
Wa Yajtanibun_ nawahi
Taqwa adalah buat apa yang Allah
suruh menjauhi apa yang Allah larang.
Abu Musa AsSya'ari radhialllahu anhu
Yang ujtama adalah Ikhlas kemudian
berlakulah apa yg akan berlaku mengikut taqdir Allah
Mohonlah jauhi dari api neraka yg
panas dan gelap…
Ketika Amirul mu'minin Umar ibnu
Khatthab radhiallahu anhu menghantarnya ke Bashrah utk menjadi panglima dan
gabenor , beliau mengarahkan agar rakyat berhimpun kemudian ia berucap di
hadapan mereka , katanya … sesungguhnya amirul mu'minin Umar radhiallahu anhu
telah menghantar aku kpd kamu sekalian agar aku mengajar kpd kalian kitab Tuhan
dan sunnah nabi sallallahu alaihi wasalam serta membersihkan jalan hidup kamu
sekalian
Ore ramai berasa hairan dan bertanya
Tanya. Mereka mengerti apa yg dinaksud dgn mendidik dan mengajar mereka tentang
AdDinul islam yg memeng menjadi kewajiban gabenor tersebut jua membersihkan
jalan hidup mereka, maka hal ini memang sangat menghairankan dan menjadi suatu tanda
Tanya…
Siapakah kiranya gabenorini, yg
mengenai dirinya hasan basri radhiallahu anhu pernah berkata…
Tak se ore pengendera pun yg dating
ke basrah lebih berjasa kpd penduduknya selain dia…
Ia adalah Abdullah bin Qais dengan
nama panggilan Abu Musa AsSya'ari. Ia meninggalkan negeri dan kampong
halamannya Yaman menuju makkah sebaik sahaja mendengar munculnya se ore
rasulullah yg menyerukan Tauhid dan menyeru beribadah hanya kepadaAllah
subhanahu Ta'ala berdasarkan penalaran akal dan penegertian serta menyuruh
berakhlak mulyo…
Di makkah dihabiskan waktunya utk
duduk dihadapan rasulullah sallallahu alaihi wasalam utk menerima petunjuk
hidayah dan keimanan daripadanya. Kemudian pulanglah ia ke negerinya membawa
kalimah Allah subhanahu waTa'ala dan baru kembali semula setelah pembebasan
Khaibar. Kebetulan kedatangan ini bersamaan dgn tibanya Ja'far bin Abi Thalib
radhiallah bersama rombongannya dari Habsyah, hingga semua mereka mendapat
bahagian dari hasil pertempuran Khaibar\kali ini abu Musa asSya'ari tidaklah
dating seore diri tetapi membawa lebih dari limapuluh ore lelaki yaman yg telah
diajarkan tentang adDin Islam, serta dua ore saudara kandungnya yg bernama Abu
Ruhum dan Abu Burdah rombongan ini bahkan seluruh kaum mereka dinamakan
Rasulullah sallallahu alaihi waSalam selaku golongan Assya'ari, serta
dilukiskannya bahawa mereka adalah ore ore yg amat lembut hatinya diantara
sesamanya. Dan sering mereka diambilnya selaku tamsil perbandingan bagi para
sahabatnya
Sabda rasulullah sallallahu
alaihiwasalam
Kalangan AsSya'ari ini bila mereka
kekurangan makanan dlm gahzwah atau ditimpa kelaparan. Maka mereka kumpulkan
semua makanan yg mereka miliki pada selembar kain, lalau mereka bahagi
bahagikan sama rata. Mereka adalah termasuk golonganku dan aku termasuk
golongan mereka mulai saat tersebut Abu Musa radhiallahu anhu menempati
kedudukan tinggi dan tetap di kalangan umat muslimin yg ditaqdirkan mendapat
nasib baik kerana berpeluang menjadi sahabat rasulullah sallallahu alaihi
wasalam yg terbilang dan sekaligus muridnya seterusnya menjadi penyebar islam
ke seluruh dunia, pada setiap masa dan zaman.
Abu Musa radhiallahu anhu mempunyai
berbagai sifat istimewa dan utama. Ia adalah prajurit yg gagah berani dan
pejuang yg tangguh bila berada di medan ghazwah. Tetapi is jua se ore panglima
perdamain peramah dan tenang, keramahan dan ketengannya mencapai batas maksima
beliau jua se ore pakar hokum yg cerdas dan berfikiran sihat yg mampu menumpukan perhatian kepada kunci dan punca
atau inti persoalan serta mancapai sehingga ada yg mengatakan…
Qadhi atau hakim umat ini ada empat sahabat
yakni Umar, Ali Abu Musa dan zaid bin
Tsabit Radhiallahu anhum ajma'in
Selain hal tersebut bersifat suci hingga orang yg menipunya di jalan Allah
subhanahu waTa'ala pasti akan tertipu sendiri, tak ubahnya seperti senjata
makan tuan…Abu musa Radhiallahu anhu sangat bertanggungjawab dan amanah
terhadap tugasnya dan besar perhatiannya terhadap sesame manusia. Andaikata
kita ingin memilih satu semboyan atau slogan dari kenyataan hidupnya maka
cogankata atau slogan tersebut akan berbunyi…
Yang utama adalah Ikhlas. Kemudian
biarlah terjadi apa yg akan terjadi…
Dalam perjuangan Abu Musa asSya'ari
radhiallahu anhu memegang amanah dengan penuh berani sehingga menyebabkan
rasulullah radhiallahu anhu sallallahu alaihi wasalam berkata mengenai dirinya…
Pemimpin dari ore ore berkuda ialah
Abu musa radjiallahu anhu
Dan selaku pejuang abu Musa
radhaiallahu anhu menggambarkan hidupnya sebagaimana berikut…
Kami pernah pergi menghadapi suatu
ghazwah bersama rasulullah sallallahu alaihi wasalam hingga kasut kami pecah
berlobang lobang tidak ketinggal kasutku jua bahkan kuku jariku mengelupas
singga kami terpaksa mambalut tapak kaki kami dgn sehelai kain yg koyak…
Keramahan kedamaian dan ketengannya
jangan harap menguntungkan pihak musuh dalam sesuatu ghazwah. Kerana dlm
suasana seperti ini ia akan meninjau sesuatu dgn sejelas jelasnya dan akan
menyelesaikannya dgn tekad yang kenal menyerah
Pernah terjadi ketika umat muslimin
membebaskan negeri parsi AsSya'ari dgn tenteranya menduduki kota Isfahan.
Penduduknya meminta berdamai dgn perjanjian bahawa mereka akan membayar ufti
atau pampas an. Tetapi dlm perjanjian itu mereka tidak jujur, tujuan mereka
hanyalah menghulur waktu utk mempersiapkan diri dan akan memukul umat muslimin
secara curang…
Tetapi kearifan Abu Musa radhiallahu
anhu yg tak pernah lenyap di saat saat yg diperlukan telah mencium hasrat busuk
yg mereka sembunyi. Tatkala mereka bermaksud hendaklah melancarkan pukulan itu
maka abu Musa tidaklah terkejut bahkan telah lebih dahulu bersiap sedia untuk
melayan dan menghadapi mereka . terjadilah pertempuran dan belum lagi sampai
tengahari abu musa radhaiAllah telah mendapat kemenangan yg gemilang
Dalam medan tempur melawan empayar
parsi abu Musa assya'ari radhiallahu anhu mempunyai peranan dan jasa besar.
Bahkan dlm pertempuran di tutsar, yg dijadikan oleh hurmuzan selaku benteng
pertahanan terakhir dan tempat ia bersama tenteranya mengundur diri, Abu musa
radhiallah menjadi panglima dan bintang cemerlang. Pada saat tersebut amirul mu'minin
umar ibnu khatthab radhiallahu anhu menghantar sejumlah tentera yg besar
bilangannya dan dipimpin oleh Ammar bin yasir radhiallahu anhu, barra bin
malik, anas bin malik, Majzah al bakri dan salamah bin Raja'
Kedua tentera tersebut yakni tentera islam
dipimpin abu musa assya'ari dan tentera parsi dibawah hurmuzan bertembung dlm satu pertempuran dahsyah.
Tentera parsi menarik diri ke dalam kota tutsar yg mereka perkuat menjadi
benteng. Kota tersebut dikepung oleh umat muslimin berhari hari lamanya, kemudian
panglima abu musa menggunakan aqal taktik hid'ah
Dikirimnya beberapa ore menyamar
selaku pedagang parsi dan membawa dua ratus ekor kuda disertai beberapa
prajurit perintis menyamar selaku pengembala
Pintu gerbang kota dibuka untuk
menjemput para pedagang masuk. Sebaik benteng dibuka, prajurit prajurit
menyerbu menerkam penjaga dan pertempuran kecil berlaku…
Abu musa assya'ari beserta
pasukannya tidak melepaskan peluang
menyerang meyerbu masuk kota …pertempuran berlaku dahsyat beberapa lama
kemudian seluruh kota dapat ditawan …semua musuh menyerah kalah.
Leader of the enemy dibawa ke Madinah
bagi menyerahkan nasib mereka kpd khalifah amirul mu'minin. Abu Musa AsSya'ari
Radhiallahu anhu selepas meninggalkan medan jihad fil qital…dia berubah menjadi
ahli ibadah yang kuat, sufi, rajin bertaubat, sering menangis dan amat jinak
dan lembut selaku burung merpati. Belia rajin membaca alQur'an dengan suara yg
merdu dan lunak menggetarkan hati para pendengarnya sehingga mengenai hal ini
rasulullah sallallahu alaihi wasalam pernah bersabda…
Sungguh…Abu Musa AsSya'ari
Radhiallahu anhu telah dianugerahkan Allah sallallahu alaihi wasalam akan
seruling dari seruling family Nabi daud alaihissalam
Setiap Umar radhiallahu anhu
melihatnya maka dipanggilnya dan disuruh untuk membacakan ayat alQur'an. Beliau
berseru…
Bangunkanlah kerinduan kami kepada
Tuhan kami wahai abu musa…
Demikianlah pula hal dalam
pertempuran di medan ghazwah, ia tidak ikut serta, kecuali jika melawan kaum
musyrikin iaitu orang yg menentang AdDinul islam dan bermaksud hendak
memadamkan Nur Ilahi. Adapaun peperangan antara sesame muslimin, maka ia
menyingkirkan diri dan tidak akan terbabit di dalamnya.
Pendiriannya ini jelas terlihat
dalam perselisiahan anta saiyidina ali karramallahu wajhah dan muawiyyah
radhiallahu anhu dan pada peperangan yang apinya berkobar ketika itu antara
sesame muslimin
Mumkin inti perbincangan kita kini
akan dapat menyingkap prinsip hidupnya yang amat tersohor yakni dlm peristiwa
di majlis tahkim. Pengadilan atau penyelesaian sengketa antara saiyidi ali
Karramallahu wajhah dgn saiyidina muawiyyah radhiallahu anhu
Pendiriannya ini sering
dikemukakan selaku saksi dan bukti atas
kebaikan hatinya yg berlebihan sehingga menjadi makanan lazat bagi ore yang
memperdayakan dirinya , tetapi seperti mana akan kita lihat kelak, bahawa pendirian ini walau
mumkin agak tergesa gesa dan terdapat padanya suatu kecuaian, hanyalah
menyingkap kebesaran sahabat yang mulyo ini sam ada kebesran jiwa…ghina'_ulnafsi…kebesaran
imannya kepada yang hak serta keyakinannya kpd kawannya
Pendapat abu musa asSya'ari mengenai
soal hal majlis tahkim ini dpat kita buat kesimpulan sedemikian…
Memperlihatkan adanya peperangan
sesame muslim dan mempertahankan pemimpin dan adanya tanda tanda bahawa masing masing ingin menjadi kepala
pemerintahannya. Suasana antara kedua belah pihak sudah berlarutan sedemikian
jauh serta teramat gawat menyebabkan nasib seluruh umat Islam telah berada
ditepi jurang yg amat dalam. Maka menurut abu musa asSya'ari suasana ini mesti
diubah dan dirombak dari awal secara keseluruhannya
Sesungguhnya perang saudara yg
terjadi ketika itu, hanya berlegar pada peribadi kepala Negara atau khalifah yg
menjadi rebutan oleh dua golongan umat muslimin. Maka jalan penyelesaiannya
adalah hendaklah imam Ali radhiallahu anhu mesti turun dari jawatan gabenor,
kemudian semua urusan diserahkan lagi dari awal kpd umat muslimin yg dgn jalan
mustawarah akan memilih khalifah yang mereka kehendaki…
Demikian analisa dan penilaian Abu
musa assya'ari radhiallahu anhu berhubung dgn hal tersebut, demikian pula
kaedah penyelesaiannya. Adalah memang benar bahawa Imam ali bin abi talib
radhiallahu anhu telah dilantik selaku khalifah secara sah dan benar pula
bahawa perlantikan yg tidak beralasan, tidak dapat dibiarkan mencapai maksudnya
utk membatalkan yang benar di sisi
syariat. Hanya sahaja pada pandangan Abu musa asSya'ari. Pertikaian sekarang
ini telah menjadi pertikaian antara penduduk Iraq dan penduduk Syria, yg
memerlukan pemikiran dan penyelesaiam kaedah baru. Kerana pengkhianatan
muawoyah radhiallahu anhu sekarang ini telah menimbulkan pembangkangan penduduk
Syria sehingga semua pertikaian itu
tidaklah hanya pertikaian dalam pandangan dan pilihan sahaja
Tetapi sesemuanya itu telah
berlaruitan menjadi prang saudara
dahsyat yg telah memakan ribuan nyawa sebagai magsa perang dari kedua
belah pighak dan masih mengancam Islam dan umatnya dgn akibat yang lebih parah
sekiranya tidak ada sebarang tindakan perdamaian yg nyata\]
Maka melenyapkan sebab sebab
pertikaian dan peperangan serta mengelakkan benih binih adan punca puncanya
bagi abu Musa assya'ari merupakan cara terbaik untuk mencapai penyelesaian
Pada mulanya sesudah meneriman
cadangan tahkim Imam ali radhiallahu anhu bermaksud akan melantik Abdullah bi
abbas radhiallahu anhu atau sahabatnya yg lain selaku wakil dari pihgaknya.
Tetapi golongan besar yg berpengaruh dari sahabat dan tenteranya memaksanya utk
memilih Abu Musa AsSya'ari Radhiallahu anhu
Alasannya kerana abu musa tidak
sedikit pun masuk campur dlm pertikaian antara Saiyidina Ali dan Muawiyyah
radhiallahu anhu sejak semua atau dgn perkataan lain beliau mengambil sikap
sederthana. Bahkan setelah putus asa dari membawa kedua belah pihak kepada
saling mamahami dan mengerti kepada perdamaian dan menghentikan peperangan maka
ia menjauhkan diri dari pihak pihak yg bersengketa. Maka ditinjau dari aspek
ini ia adalah insane yang amat tepat untuk melaksanakan Tahkim
Mengenai Iman abu musa asSua'ari ban
jujur amanahnya tidak dipertikai oleg saioyidina ali radhiallahu anhu hnaya
sahaja dia tahu betul maksud tertentu pihak lain dan mereka pandai menggunakan
debat dan tipu muslihat. Sedang abu musa radhiallahu anhu adalah insane lurus
dan tidak suka tipu muslihat walau dia insane alim… serta ia suka bersifat
jujur dgn ore lain..dan bukan dengan kepintarannya…
Kerana itu Imam Ali radhiallahu anhu
khuatirs sekiranya Abu Musa AsSya'ari akan ditipu oleh pihak lain, dan Tahkim
hanya akan berubah menjadi debat lidah dari sebelah pihak yang akan menambahkan
buruknya keadaan Tahkim antara kedua belah pihak itu mula berjalan. Abu Musa Radhiallahu
anhu tampil bagi pihak imam Ali Radhiallahu anhu sedang Amru bin Al_Ash Radhiallahu
anhu selaku wakil Saiyidina Muawiyah. Dan Sesungguhnya Amru Al Ash memiliki
kepintaran buat tricky dan tajam minda dlm berpolitik yang luar biasa dan
sentiasa berpihak kpd Muawiyyah Radhiallahu_anhu
Pertemuan antara kedua ore awakil
tersebut yakni Amru Al Ash dan Abu Musa AsSya'ri didahului dengan usul yg
dicadangkan oleh abu musa assya'ari supaya percalonan Abdullah ibnu Umar selaku
khalifah umat muslimin kerana tidak se ore pun di antara umat muslimin ynag
mengasihi, menghormati dan memuliakannya
Mendengarkan cadangan Abu Musa AsSya'ari
lalu Amru Al Ash melihat adanya peluang emas yg tidak akan dibiarkan dan maksud
cadangan Abu Musa ialah bahawa agar ia sudah tidak terikat lagi dgn pihak yg
diwakilinya yakni Imam Ali Radhiallahu anhu. Ertinya bahawa ia bersedia
menyerahkan jawatan khalifah kpd pihak lain dari kalangan sahabat sahabat Rasulullah
salllahu alaihi wasalam dgn alasan bahawa ia telah mencadangkan Abdullah ibnu
Umar Radhiallahu_anhu
Demikianlah dgn kepandaiannya amru al ash
telah menemukan pintu yg lebar utk mencapai tujuan sehingga ia tetap
mencadangkan muawiyyah. Kemudian dicadangkan pula puteranya sendiri Abdullah
bin Amru yang memang mempunyai kedudukan yg tinggi di kalangan para sahabat
rasulullah salllahu alaihi wasalam selaku saingan yang tidak bererti
Kepintaran amru al ash ini dibaca
oleh keahlian abu musa assya'ari. Kerana ternyata amru al ash mengambil prinsip
pencalonan itu sebagai dasar bagi perundingan dan tahkim, ia memutarkan kea rah
yang lebih aman secara tidak disangka sangka dinyatakannya kpd amru al ash
bahawa pemilihan khalifah itu adalah hak seluruh umat islam sedang allah subhanahu
wa Ta'ala telah menetapkan bahawa semua urusan mereka hendaklah dirundingkan.
Musyawarah sesama muslimin. Maka hendaklah soal pemilihan tersebut diserahkan
hanya kpd mereka bersama
Dan akan kita lihatnanti bagaimana
amru al ash menggunakan prinsip yg mulyo ini untuk keuntungan pihak muawiyah
Tetapi sebelum itu mari kita dengar
soal jawab yg bersejarah yang berlangsung antara abu musa assya'ari dan amru al
ash di awal pertemuan mereka yg dipetik
dari kitab Al Akhbar at_Thiwal karya Abu Hanifah al Dainwari seperti ini…
Abu Musa: hai amru…apakah engkau
menginginkan kemaslahatan umat dan redha allah subhanahu waTa'ala
Jawab Amru: apakah itu…
Kita lantik Abdullah bin Umar.
Beliau tidak campur sedikit pun dlm peperangan ini.
= dan tuan bagaimana pandangan tuan
terhadap muawiyah…
+tak ada tempat muawiyah disini dan
tidak ada haknya…
=apakah tuan tidak mengakui bahawa
uthman bin affan radhiallahu anhu dsecara aniaya…
+ benar, saya ada mengakuinya…
= maka muawiyyah adalah wali dan
penuntut darahnya, sedangkan kedudukan dan asal usulnya di kalagan Quraisy
telah pun tuan ketahui pula. Jika ada yg mengatakan nanti kenapa ia dilantik
utk jawatan khalifah. padahal tidak ada hubung kaitnya maka tuan dapat
memberikan alas an bahawa ia adalah wali
darah uthman, sedang allah subhanahu wata'ala berfirman …
Barangsiapa yg dibunuh secara
aniaya. Maka kami berikan kekuasaan
kepada walinya…Disamping itu ia adalah saudara Ummu Habibah, isteri nabi
Muhammad sallallahu alaihi wasalam jua adalahdikalangan sahabat rasulullah sallallahu
alihi wasalam/
+Taqwalah kpd Allah subhanahu wa
Ta'la wahai amru al ash…mengenai kemulyaan Muawiyyah yg kamu kata kan itu
…seandainya khalifah dapat perolehi dgn kemulyaan…maka iansan yang amat layak
berhak terhadapnya adalah Abrahah bin Ahabah kerana ia adalah keturunan raja
raja yaman attababiah yg menguasai bahagian timur dan barat bumi…kemudian apa
ertinya kemulyaan muawiyah berbanding
dgn Ali karramallahu wajhah…adapun katamu bahawa muawiyyah adalah selaku wali
darah ke atas Uthaman …maka lebih utamalah daripanya putera uhtan sendiri yakni
Amru bin uthman. Tetapi seandainya kamu bersedia mengikuti cadanganku yakni
kita hidupkan kembali sunnah dan kenangan Umar ibnu Khatthab dgn mengangkat
puteranya Abdullah ibnu Umar radhaiallahu anhu insane Alim yang zahid dan solih
tersebut…
= kalau sedemikan apa penghalangnya
apabila tuan melantik atau mencalonkan puteraku yakni Abdullah yg jua memiliki
keutamaan dan kesolihan demikian lebih dahulu berhijrah dan bertemankan nabi
Muihammad sallallahu alaihi wasalam…
+puteramu menag insane benar tetapi
kamu telah mengheretnya ke lumpur peperangan ini…maka baiklah kita serahkan
sahaja kpd insane baik putera dari insane baik yakni Abdullah ibnu Umar
radhiallahu anhu…
=wahai abu musa…urusan ini tidak
sesuai bagi dirinya kerana jawatan ini hanya layak bagi lelaki yang memiliki
dua pasang geraham yg satu untuk makan sedang lainnya utk member makan
+ telah melampaui engkau wahai
amru…umat muslimin telah menyerahkan penyelesaian masalah ini kpd kita setelah
mereka berpanahan dan bertetakan pedang.
Maka janganlah kita jerumuskan mereka kpd fitnah yg lebih parah
=jadi bagaimana pandangan tuan
+pendapatku, kita lucutkan sahaja
jawatan khalifah tersebut dari kedua mereka yakni Imam ali radhiallahu anhu dan
muawiyyah radhiallahu anhu dan kita serahkan sepenuhnya kpd musyawarah umat
muslimin yg akan memilih siapa yang mereka sukai untuk menjadi khalifah
=ya saya bersetuju dgn pendapat ini
kerana di sanalah terletak keselamatan jiwa manusia
Jika kita analisa dan hayati
percakapan tersebut akan kita dapat gambarkan yg biasa kita bayangkan mengenai
abu musa assya'ari yg setiap kita ingat
akan peristiwa tahkim ini ternyata bahawa
abu musa radhiallahu anhu jauh
sekali akan dapat dikata kan lengah atau lalai. Bahkan dalam soal jawab ini
kepintaran dan kecerdikan nya menonjol dari kecerdikan amru al ash yg terkenal
licik…
Kemudian ketika amru al ash
radhiallahu anhu hendak memaksa abu musa assya'ari menerima muawiyyah selaku
khalifah dgn alas an kebangsawannya dlm umat quraisy dan kedudukannya selaku
wali darah uthaman ibnu Affan maka datanglah jawaban dari abu musa assya'ari
suatu jawaban yg bernas dan tajam laksana mata pedang yakni seandainya
khalifah berdasarkan kebangsawanan maka
Abdullah ibnu Abbas telah menasihati
Abu Musa AsSya'ari dgn berkata…
Demi allah subhanahu waTa'ala saya
khuatir amru al ash akan menipu tuan .jika telah tercapai persetujuan mengenai
sesuatu antara tuan berdua , maka silakan lebih dahulu ia berucap kemudian
barulah Tuan berucap…
Tetapi sebagimana disebutkan tadi
melihatkan suasana sedemikian gawat dan penting, abu musa ssya'ari radhiallahu
anhu tidak menyangka amru al ash akan melakukan suati muslihat sehingga ia
merasakan yakin bahawa amru akan memenuhi apa yg telah mereka persetujui
bersama.
Hari berikutnya kedua mereka
bersemuka, abu musa radhiallahu anhu mewakili pihak imam ali karramallahu
wajhah dan amru al ash mewakili muawiyyah radhiallahu anhu
Abu
musa mempersilakan amru berucap lebih dahulu tetapi ia menolak dan
katanya
Tidak mumkin aku akan berucap lebih
dahulu dari tuan…tuan lebih utama daripadaku lebih dahulu hijrah dan lebih tua…
Maka tampillah abu musa assya'ari
radhiallahu anhu , ia menghadap kea rah ore ramai dari kedua belah pihak yg
sedang dudk menunggu dgn berdebar seraya berkaya…
Wahai saudaraku sekalian kami telah
meninjau dan mangkaji sedalam dalamnya mengenai hal ini yg akan dapat mengikat tali kasih saying dan memperbaiki
keadaan ummat ini, kami tidak melihat jalan yg lebih tepat daripada melucutkan
jawatan kedua tokoh ini ali radhiallahu
anhu dan muawiyah radhiallahu anhu dan menyerahkannya kpd kehendak menjadi
khalifah . dan kini sesungguhnya saya telah melucutkan ali dan Muawiyyah dari
jawatan mereka. Maka hadapilah urusan kamu sekalian ini dan lantiklah insan
yang kalian sukai untuk menjadi khalifah kalian…
Kini tiba giliran amru ardhaiallahu
anhu utk memmaklumkan perlucutan muawiyyah sebagaimana telah dilakukan abu musa
assya'ri terhadap ali radhiallahu anhu…
Untuk melaksanakan persetujuan yg
telah dilakukannya kelmarin. Amru
Menaiki mimbar lalau berkata…
Wahai saudara sekalian. Abu Musa
telah mengatakan apa yang telah kamu sekalaian dengar dan ia telah melucutkan
sahabatnya dari jawatan. Ketahuilah bahawa saya
juga telah melucutkan sahabat saya dari jawatannya sebagimana yg ia
lakukan dan saya mengukuhkan sahabatku muawiyyah kerana ia adalah wali dari
amirul mu'minin Usman ibnu affan dan penuntut darahnya serta manusia yang lebih
berhak dgn jawatan ini.
Abu musa tidak tahan menghadapi
kejadian yg tidak disangka sangka ini. Beliau mengeluarkan kata kata sengit
dank eras selaku tamparan peringatan kpd amru. Kemudian ia kembali kpd sikap
mengasingkan diri, diayunkan langkah nya menuju makkah di dekat
baitullahilharam menghabiskan usianya dan hari harinya di sana Ubudiah kpd
Allah.
AdDin 'ala mulukihim
AdDin atas pemimpin mereka…rakyat
ikut pemimpin
Abu Musa adalah insane yg amat
diyakini Rasulullah sallallahu alaihi wasalam
Dan kesayangan rasulullah sallallahu
alaihi wasalam
Dan sahabat sahabatnya
Sewaktu rasulullah sallalahu alaihi
wasalam masih hidup, ia dilantik menjadi
gabenor di yaman bersama muaz bin jabal.
Setelah rasulullah sallallahu alihi
wasalam wafat ia kembali ke madinah untuk memikul tanggungjawabnya jihad besar
yg sedang dihapadi tentera islam menentang farsi dan rom
Di zaman khalifah umar alkhatthab
selaku amirulmu'minin. Dia telah dilantik selaku ganbenor di bashrah sedang
khalifah usman ibnu affan telah melantiknya selaku gabenor kufah
Abu musa assya'ari radhiallahu anhu
termasuk ahlu alqur'ani dan beliau rajin membaca al qur'an dan meng hafaznya
mendalami mengamal dan menghayati isi kandunngannya.
Dia berkata…
Ikutilah alqur'an…dan jangan kamu
sekalian berharap akan diikuti oleh alqir'an
Beliau jua termasuk ahli
ibadah…ubudiah yang tinnggi kepada allah ta'alatabah. Waktunya di isi dgn
berpuasa walau dimusim panas …selaku ahli sufi yang rajin berpuasa walau panas
terik mentari siang…
Dia berkata…
Mudah mudahan rasa haus di panas
terik siang ini akan menjadi [-elepas dahaga bagi kita di hari kiamat nanti…
Pada suatu hari yg lembut…ajal
hamper tiba wajah menyinar nur cemerlang wajah insane yang mengharapkan rahmah
Allah serta sawaaban wa khaira amalan dari Allah Ta'ala dia berzikir diulang
ulangkan
Allahuma antasSalam…wa minKasSalam…
No comments:
Post a Comment