ISRAK MIKRAJ 1
Written by AS SYAHID AL
IMAM HASSAN ALBANNA
Kita panjatkan puji syukur
ke hadzrat Allah Subhanahu WaTaala. Kita ucapkan selawat dan salam untuk
junjungan kita Nabi Muhammad Sallahu alaihi waSalam, jua untuk segenap famili
dan sahabatnya, serta siapa saja yang menyerukan dakwah Baginda hingga ke hari
kiamat.
Amma ba'du.
Assalamu 'alaikum wa
rahmatullah wa barakatuh.Kita bersyukur ke hadrat Allah Subhanahu waTaala yang telah memberikan
kesempatan berkumpul kepada kita, dalam rangka acara memperingati
keAgungan dan kecintaan kepada Allah,
yang telah menTaqdirkan terjadinya peristiwa Isra' Mi'raj. Setiap tahun kita
berkumpul di bulan Rejab yang mulia, yang
merupakan bulan yang diberkahi, waktu-waktunya merupakan kemuliaan
rabbani.
Barangsiapa yang berbuat
baik, maka Allah akan menambah kebaikannya di dalamnya, dan barangsiapa yang
berbuat jahat, maka Allah akan membukakan pintu ampunan untuknya pada bulan
yang diberkahi ini.
Saya tidak akan membahas
kisah Isra' dan Mi'raj secara mendetail, kerana anda semua tentu sudah
mendengar dan membacanya. Tetapi kita akan mengadakan ulasan singkat saja.
Isra' adalah perjalanan yang dilaksanakan Rasulullah Sallallahu alaihi waSalam
dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Falastin, sedangkan Mi'raj
adalah perjalanan samawiah yang dilaksanakan oleh baginda Sallallahu alaihi
waSalam dari Masjidil Aqsha ke langit
yang tertinggi. Kedua perjalanan ini dilaksanakan dalam satu malam dan
dilaksanakan oleh Rasulullah Sallallahu alaihi waSalam selaku
manusia secara teguh. Kisah ini telah disentuh dalam Al-Qur'an dalam
surat Al-Isra'.
Ada orang bersikap ragu
terhadap kisah Isra' dan bertanya, "Apakah kisah tersebut sesuai dengan
hukum-hukum Allah yang berlaku bagi makhluknya? Mungkinkah manusia yang
komposisinya terdiri dari daging dan darah serta memerlukan elemen-elemen material,
dapat naik ke langit, padahal kita mengetahui bahawa di tempat tertentu
terdapat ruang vakum dan pada titik ketinggian tertentu sudah tidak terdapat
oksigen?" Saya pernah mengatakan kepada mereka, "Ini adalah kekuasaan
Allah yang meliputi segala sesuatu. la merupakan hal yang mungkin dan tidak
mustahil dalam logik kekuasaan Allah.
Tetapi, perlu saya tanyakan
juga, apakah kalian mengetahui seluruh ilmu Allah yang telah lalu mahu pun yang
akan datang?"Ikhwan sekalian, pada kenyataannya, ilmu moden telah
menyingkap rahsia tersebut dan bahawa manusia mempunyai unsur selain unsur materi, iaitu unsur kejiwaan,
yang disebut sebagai alam ruh atau alam kejiwaan. Sekalipun ilmu pengetahuan
belum mampu menyingkap hakikat alam ini, tetapi ia telah sampai pada pengetahuan
bahawa ruh dapat menguasai badan sehingga dapat menguasai, membatasi, dan
menundukkannya kepada hukum-hukumnya, bukan kepada hukum-hukum materi.
Sebenarnya, beberapa kejadian dapat membuktikan hal ini. Ada sebahagian
penganut sufi di India yang mampu menguasai badannya dengan kekuatan ruhnya
serta bertahan selama satu minggu. Kita juga mengenal adanya hipnotis, yang
menjadikan ruh menguasai badan, sehingga ia berubah menjadi mata yang melihat.
Yang terjadi dalam kisah Isra' Mi'raj adalah, bahawa Allah Subhanahu
waTaala mengAnugerahkan kepada Nabi-Nya yang mulia ini kekuatan
ruhani yang besar, sehingga menguasai
badannya. Ini bukan bererti bahawa
baginda diisra'kan dengan badan tanpa ruh, tetapi diisra'kan dengan ruh dan
jasad.
Sebahagian orang bertanya,
"Apakah hikmah Isra'Mi'raj?" Saya
berkeyakinan bahawa Isra' Mi'raj adalah bahan dasar dalam pelajaran tarbiyah Ilahi. Sebab Allah telah menyiapkan Rasul-Nya yang mulia agar
menjadi penghulu para pendidik dan para pengajar… (Murabbi… Maka baginda harus
mempunyai kedudukan ilmu yang melebihi kedudukan-kedudukan yang dimiliki oleh
manusia lainnya. Makah al tersebut… Allah mengelilingkannya di seluruh langit
agar keimanan baginda selaku keimanan
yang berdasarkan penyaksian dan penglihatan, tidak sekadar keimanan yang berdasarkan pada
keyakinan dan teori. Ada hikmah lain yang mengandungi nilai ketinggian dan
keAgungan Allah Subhanahu waTaala yang telah mewajibkan solat kepada umat muslimin
pada waktu lail Isra' Mi'raj. Allah tidak menghendaki kewajiban ini
diperintahkan melalui wahyu sebagaimana halnya kewajiban-kewajiban lain, tetapi
Allah telah mengundang Nabi-Nya yang
mulia agar baginda men-jelaskan kepada manusia bahawa solat mempunyai nilai
yang tinggi dan Agung serta merupakan hal wa ma_al dasar dalam pelajaran
tarbiyah Islamiyah. Solat adalah kebersihan, keaktifan, kesihatan, ilmu, dan
akhlak.Mudah mudahan Allah Subhanahu
waTaala melimpahkan selawat dan salam kepada Saiyidina Muhammad Sallallahu
alaihi waSalam , jua kepada segenap famili dan sahabatnya.
PERJALANAN MALAM
“PERJALANAN MALAM” (Isra’) yang ditempuh Nabi
dari Makkah ke Baitulmaqdis dan “pengangkatan” (Mi‘raj) Baginda ke
langit, pada hakikatnya, adalah dua tahap daripada satu pengalaman mena’jubkan,
yang berlaku hampir setahun sebelum peristiwa hijrah ke Madinah (cf. Ibn Sa‘d
1/1, 143).
Menurut riwayat hadith yang terkenal – yang banyak
dikutip dan dibincangkan oleh Ibn Kathir dalam huraiannya pada surah
17:1, dan Ibn Hajar dalam Fath al-Bari VII, 155 ff. – Rasulullah
sallallahu alaihi waSalam, yang ditemani Malaikat Jibril alaihisSalam,
mendapati dirinya dipindahkan dalam suatu malam ke tapak istana Nabi Sulaiman
alaihisSalam di Baitulmaqdis, di mana Baginda memimpin satu kalangan jemaah
Nabi-Nabi terdahulu dalam mendirikan solat; yang sebahagiannya ditemui kembali
di langit. Pengangkatan ini, secara khusus, amat penting dari sudut pandangan AdDinul
Islam justeru kerana dalam rangka pengalaman inilah solat lima waktu difardukan,
dengan perintah Allah, selaku sebahagian daripada ikatan Aqidah Islam.
Memandangkan Nabi sendiri tidak memberikan sebarang
penjelasan yang kukuh berhubungan hal serta ma_al pengalaman ini, maka para
pemikir Islam – termasuklah di kalangan Sahabat – sering berbeza pandangan akan
hal keadaannya yang sebenar. Majoriti para Sahabat berpendapat bahawa Isra’ dan
Mi’raj ini kedua-duanya berlaku secara fizikal – dengan perkataan lain,
Nabi telah dibawa dengan jasadnya ke Baitulmaqdis dan kemudian ke langit
– manakala kalangan minoriti percaya bahawa ia hanya melalui pengalaman ruh.
Dalam kalangan yang kecil ini, kita dapati, khasnya, ‘Aisyah RadhiaLlahu anha,
isteri Nabi Sallallahu alaihi waSalam dan sahabat yang amat dekat dengan
Baginda dalam tahun-tahun keRasulan yang berikutnya, yang begitu positif
mempertahankan pandangan bahawa “Baginda hanya dibawa dengan ruhnya sahaja (bi-ruhihi),
sedangkan tubuhnya tidak meninggalkan tempatnya” (cf. Tabari, Zamakhshari dan
Ibn Kathir dalam tafsiran mereka pada surah 17:1); Ulama besar Hasan
al-Basri, yang lahir dalam generasi berikutnya, turut mendukung pandangan
tersebut (ibid).
Dan berbeza dengan pendirian ini, ahli-ahli AdDinul
Islam yang menegaskan bahawa Isra’ dan Mi’raj ini adalah
pengalaman fizikal telah merujuk pada pandangan dan keyakinan majoriti para
Sahabat – tanpa, bagaimanapun, berupaya untuk menunjukkan sebarang hadith yang
dapat menjelaskan bahawa Nabi sendiri menyatakan demikian. Sebahagian sarjana
Islam menekankan maksud ungkapan asra bi-‘abdihi (“Dia memindahkan
hambanya di waktu malam”) yang tercatat dalam surah 17:1, dan percaya
bahawa ungkapan ‘abd (“hamba”) itu menyerlahkan keadaan makhluk hidup
yang sempurna, iaitu, gabungan jasad dan ruh.
Interpretasi ini, bagaimanapun, tidak mengambil kira
kemungkinan bahawa ekspresi asra bi-‘abdihi hanya merujuk pada sifat
keinsanan Nabi yang sejajar dengan maksud ayat-ayat al-Qur’an lain yang
menjelaskan bahawa, Baginda, seperti Nabi-Nabi yang lain, hanyalah hamba Allah
yang tidak kekal, dan tiada sebarang keupayaan ajaib. Ini, pada pandangan saya,
telah dinyatakan sepenuhnya dalam penyataan akhir pada ayat di atas –
“Sesungguhnya – Hanya Dia yang Mohor Mendengar, Mohor Melihat” – diikuti dengan
penjelasan bahawa Nabi Sallallahu alaihi waSalam telah diperlihatkan ayat-ayat
Allah (min ayatina), yaitu, disingkap sebahagian, namun tidak semua,
dari kebenaran dan kenyataan sebenar daripada ciptaan Tuhan.
Hujah yang amat ampuh dan meyakinkan bagi mendukung
tafsiran ruhaniyah dalam kedua-dua Isra’ dan Mi’raj ini
dijelaskan dalam pernyataan simbolik hadith sahih mengenai dua pengalaman ini:
tafsiran, yang dilakarkan secara amat simbolik yang tidak memungkinkan ia
difahami secara literal, yaitu dalam bentuk “fizikal”. Justeru, selaku uswah…
Rasulullah mengungkapkan apa yang ditemuinya di BaitulMaqdis, dan seterusnya di
langit, beberapa Nabi terawal, yang mana semuanya dengan pasti telah wafat di
kurun yang silam.
Menurut sebuah riwayat hadith (yang dikeluarkan oleh
Ibn Kathir daripada riwayat Anas, Baginda menziarahi Nabi Musa alaihissalam di
kuburnya, dan mendapatinya sedang menunaikan solat. Dalam hadith yang lain,
juga dari riwayat Anas (cf. Fath al-Bari VII, 185), Nabi menggambarkan
bagaimana, dalam Perjalanan lail_nya, Baginda bertemu dengan seorang perempuan
tua, dan ketika itu diberitahu oleh Jibril, “Perempuan tua ini adalah dunia
yang fana’ (ad-dunya)”. Dalam riwayat hadith yang lain, dari Abu
Hurairah (ibid.), Nabi “melintasi sekumpulan manusia yang sedang
menyemai dan mengetam padi, dan setiap kali mereka selesai menuai, [tunas
tumbuh semula. Jibril berkata, ‘Mereka ini adalah mujahidin di jalan Allah (al-mujahidun).’
Kemudian mereka melintasi sekumpulan manusia yang
kepalanya hancur dimusnahkan batu; setiap kali berkecai, ia kembali bulat
seperti sediakala. [Jibril] berkata, ‘Ini adalah kalangan yang kepalanya keras
tidak mengendahkan solat.’…Kemudian mereka melalui sekelompok manusia yang
menghadam daging mentah yang busuk, dan melemparkan daging yang enak dan baik.
[Jibril] berkata: ‘Ini adalah puak penzina.’
Dalam sebuah hadith yang amat masyhur tentang mi‘raj
(diriwayatkan oleh Bukhari… Nabi mengungkapkan kisahnya dengan berkata: “Ketika
aku sedang berbaring di atas tanah di sebelah Kaabah , “dalam linkungan hijr”,
nah… tiba-tiba datang Malaikat menghampiriku, dan membedah dadaku lalu
mengeluarkan hatiku. Dan kemudian bejana emas penuh dengan iman dibawa
kepadaku, dan hatiku dibasuh [di dalamnya] dan dipenuhi [dengannya]; kemudian
ia ditempatkan semula ke kedudukan asalnya…” Memandangkan “iman” adalah
konsep yang abstrak, jelas bahawa Nabi menanggapi persiapan sebelum Mi‘raj
ini – termasuk Mi‘raj, dan perjalanan al_lail ke Baitulmaqdis –
seluruhnya adalah pengalaman ruhiyyah.
Walaupun tiada hujah kukuh untuk meyakini bahawa
Perjalanan al_Lail ke Baitulmaqdis berlaku dengan “jasad”, namun, tiada alasan
untuk meragui kebenaran dan realitinya.
Ahli AdDinul Islam yang terawal, yang tidak
difikirkan mereka menguasai ilmu jiwa atau psikologi dengan sempurna, telah
memutuskan dua alternatif: sama ada ia berlaku dengan fizikal atau sekadar
mimpi. Oleh kerana mereka merasakan – dan benarlah – bahawa peristiwa yang
menakjubkan ini akan hilang kehebatannya jika dizahirkan dalam alam mimpi, maka
mereka berusaha untuk menginterpretasinya dalam pengertian fizikal dan
mempertahankan hujah dan pandangan ini dari semua interpretasi lain, seperti
yang telah diutarakan oleh ‘A’isyah atau Al-Hasan al-Basri.
Mutakhir ini, bagaimanapun, kita telah mendapati
bahawa pengalaman mimpi bukanlah alternatif khusus kepada perlakuan fizikal.
Kajian ilmu psikologi moden, walaupun baru bertunas, telah membuktikan bahawa tidak
semua pengalaman rohani (iaitu, pengalaman yang tidak melibatkan sebarang organ
manusia) hanya bersifat subjektif dalam menjelmakan pengaruh “minda” – apa jua
yang dimaksudkan oleh istilah ini – tetapi ia boleh, dalam situasi tertentu,
menjadi suatu realiti atau “fakta sebenar” dalam maksud yang objektif bagi
perkataan ini daripada semua pengalaman yang dilalui manusia dengan organ
fisiologinya.
Kita mengetahui hanya sedikit tentang kualiti dan
keupayaan tertentu dari aktiviti psikologi, lantaran itu sangat mustahil untuk
mencapai takrif akhir dan muktamad mengenainya. Bagaimanapun, pemerhatian ahli
psikologi moden telah mempastikan kemungkinan – yang telah diambil dari masa
lampau oleh ahli mistik daripada seluruh aliran dan fahaman – tentang “kebebasan”
sementara ruh manusia daripada tubuhnya. Dalam keadaan pemisahan sementara ini,
ruh atau jiwa dapat bergerak bebas dan merantau melangkaui zaman dan tempat,
untuk menyaksikan rangkuman kejadian dan fenomena yang lahir dalam realiti dan
dimensi yang luas, yang hanya dapat dicerap oleh persepsi simbolik dengan
kefahaman yang mendalam, jelas dan menyeluruh.
Tetapi untuk mengungkap dan menzahirkan “pandangan”
yang dialami (sebagaimana kami nyatakan kerana kekurangan lafaz dan istilah
yang lebih baik) kepada kalangan yang tidak pernah melalui pengalaman seperti
ini, maka insan tersebut - dalam hal ini, Rasulullah – terpaksa memerihalkan
dan mengungkapnya secara kiasan; dan ini dapat menjelaskan peranan kata-kata
kiasan dalam hadith-hadith yang berkait dengan pandangan mistik daripada Isra’
dan Mi’raj ini.
Pandangan saya akan hal ini, saya ingin menarik
perhatian pembaca kepada perbincangan tentang “pengangkatan ruh” oleh salah
seorang Ulama besar Islam, Ibn al-Qayyim (Zad al-Ma‘ad II, 48 f.):
“‘A’ishah menegaskan bahawa Perjalanan alLail (Nabi)
berlaku dengan ruhnya (bi-ruhihi), sementara tubuh Baginda tidak
meninggalkan tempatnya. Hal yang sama juga dinyatakan dari pandangan yang
disampaikan oleh Al-Hasan al-Basri. Namun perlu difahami perbezaan antara
pernyataan, ‘Perjalanan Malam berlaku dalam mimpi (manaman)’, dan
pernyataan, ‘ia [berlaku dengan ruh tanpa tubuhnya’. Perbezaan antara dua
pernyataan ini sangat penting…apa yang dilihat oleh seorang yang bermimpi
hanyalah penghasilan semula (amthal) beberapa bentuk pandangan yang
telah terbuku dalam fikirannya, lalu dia bermimpi [sebagai contoh… dirinya
diangkat ke langit atau dipindahkan ke Makkah atau ke tempat [lain] di dunia,
sementara [pada hakikatnya] ruhnya tidak diangkat atau dipindahkan…
“Riwayat yang disampaikan kepada kami berhubung hal Isra’
dan Mi’raj Rasulullah boleh dikelaskan kepada dua kelompok – kumpulan
pertama mempertahankan pandangan bahawa pengangkatan berlaku dengan ruh dan
jasad, sementara kumpulan kedua menegaskan bahawa ia hanya berlaku dengan ruh,
sementara tubuhnya tidak meninggalkan tempatnya. Tetapi pandangan ini [juga]
tidak mengertikan bahawa Isra’ dan Mi’raj itu berlaku dengan
mimpi: mereka hanya bermaksud bahawa hanya ruhnya sahaja yang melangkah dalam
Perjalanan alLail dan diangkat ke langit, dan ruh menyaksikan peristiwa yang
[hanya sepatutnya] dapat disaksikan setelah wafat [lit., mufaraqah,
“perpisahan”].
Keadaannya dalam situasi tersebut sama dengan keadaan
[ruh] selepas mati...tetapi apa yang dialami Rasulullah Sallallahu alaihi
waSalam dalam Perjalanan alLailnya adalah jauh lebih besar dari pengalaman
[biasa… yang dilalui ruh selepas kematian, dan, pastinya, lebih jauh daripada
makna mimpi yang dilihat seseorang dalam tidur…merujuk pada Nabi-Nabi [yang
ditemui Rasulullah di langit], ia tidak lain hanyalah ruh mereka yang tinggal
di sana selepas berpisah dengan tubuh, sedangkan ruh Rasulullah diangkat ke
sana ketika Baginda masih hidup.”
Adalah jelas bahawa pengalaman rohani ini bukan hanya
tidak lebih rendah tahapnya, tetapi, sebaliknya, jauh lebih hebat daripada
setiap pengalaman yang dilalui dan dicatat oleh anggota tubuh; dan telah jelas
tanpa perlu disebut lagi, sebagaimana telah dinyatakan Ibn Qayyim, bahawa ia
setanding dengan makna “pengalaman mimpi”, selama pengalaman ini hanya wujud
dalam fikiran insan yang bermimpi, sementara pengalaman rohani yang dirujuk di
atas tidak kurang “benarnya” (iaitu, objektif) dari yang dilalui “oleh anggota
tubuh”.
Dengan menganggap bahawa Isra’ dan Mi’raj
ini berlaku dengan ruh dan tidak dengan tubuh, kita tidak menafikan nilai luar
biasa yang menyangkut pengalaman kenabian ini. Sebaliknya, telah jelas bahawa
pengalaman ini mengatasi keajaiban yang dilalui dalam pengangkatan tubuh, yang
memperlihatkan ketinggian syaksiah dan kesempurnaan rohaninya – sesuatu yang
kita harapkan daripada seorang RasulLullah yang sebenar.
Bagaimanapun, adalah mustahil bagi kita manusia biasa
untuk dapat memahami secara sempurna pengalaman ruhaniyah sedemikian. Minda
kita hanya dapat bekerja bersandarkan elemen daripada kesedaran kita akan hal
masa dan tempat; dan setiap yang melangkaui batasan dan ruang lingkup ini akan
selalu menghalang percubaan kita untuk mencapai maksudnya yang sebenar.
Sebagai kesimpulan, harus diperhatikan bahawa Perjalanan
alLail Rasulullah dari Makkah ke BaitulMaqdis, berlaku sebaik sebelum
Pengangkatannya, membuktikan bahawa Islam bukanlah suatu kepercayaan baru
tetapi merupakan tradisi yang berkesinambungan dari risalah suci ISLAM yang
sama yang disampaikan oleh Nabi-Nabi terdahulu, yang menempati BaitulMaqdis selaku
kediaman rohani para anbiya’. Pandangan ini diperkukuh oleh hadith (dipetik
dalam Fath al-Bari VII, 158), yang mana Nabi, dalam Perjalanan alLailnya,
telah menunaikan solat di Yathrib, Sinai, Bethlehem, dan lain-lainnya. Pertemuan
Baginda dengan para Anbiya’, yang disebut dalam peristiwa ini, menyerlahkan
idea yang sama. Hadith yang masyhur daripada babak utama Perjalanan alLail ini
di mana Nabi telah memimpin jemaah solat dalam sebuah masjid suci di BaitulMaqdis,
yang mana semua para Nabi berdiri membentuk saf di belakang Baginda,
menunjukkan secara figuratifnya akan hal kepercayaan bahawa Islam, sebagaimana
disampaikan oleh Nabi Muhammad Sallallahu alaihi wa Salam, adalah pelengkap dan
penyempurna kepada tradisi AdDinul manusia, dan Nabi Muhammad Sallallahu alaihi
waSalam adalah Rasul pembawa risalah Allah yang terakhir dan terAgung.
The Night Journey
THE PROPHET'S "Night Journey" (Isra’) from
Mecca to Jerusalem and his subsequent "Ascension" (Mi'raj) to
heaven are, in reality, two stages of one mystic experience, dating almost
exactly one year before the exodus to Medina (cf. Ibn Sa'd III, 143). According
to various well-documented Traditions - extensively quoted and discussed by Ibn
Kathir in his commentary on l7:l, as well as by Ibn Hajar in Fath al-Bari
VII, 155 ff. - the Apostle of الله, accompanied by the Angel Gabriel, found
himself transported by night to the site of Solomon's Temple at Jerusalem,
where he led a congregation of many of the earlier, long since deceased
prophets in prayer; some of them he afterwards encountered again in heaven. The
Ascension, in particular, is important from the viewpoint of Muslim theology
inasmuch as it was in the course of this experience that the five daily prayers
were explicitly instituted, by God's ordinance, as an integral part of the
Islamic Faith.
Since the Prophet himself did not leave any clear-cut
explanation of this experience, Muslim thinkers - including the Prophet's
Companions - have always widely differed as to its true nature. The great
majority of the Companions believed that both the Night Journey and the
Ascension were physical occurrences - in other words, that the Prophet was
borne bodily to Jerusalem and then to heaven - while a minority were convinced
that the experience was purely spiritual. Among the latter we find, in
particular, the name of 'A'ishah, the Prophet's widow and most intimate
companion of his later years, who declared emphatically that "he was
transported only in his spirit (bi-ruhihi), while his body did not leave
its place" (cf. Tabari, Zamakhshari and Ibn Kathir in their commentaries
on 17:1); the great Al-Hasan al-Basri, who belonged to the next generation,
held uncompromisingly to the same view (ibid.). As against this, the
theologians who maintain that the Night Journey and the Ascension were physical
experiences refer to the corresponding belief of most of the Companions -
without, however, being able to point to a single Tradition to the effect that
the Prophet himself described it as such. Some Muslim scholars lay stress on
the words asra bi-'abdihi ("He transported His servant by
night") occurring in 17:1, and contend that the term 'abd
("servant") denotes a living being in its entirety, i.e., a
combination of body and soul. This interpretation, however, does not take into
account the probability that the expression asra bi-'abdihi simply
refers to the human quality of the Prophet, in consonance with the many
Qur'anic statements to the effect that he, like all other apostles, was but a
mortal servant of الله, and was not endowed with any supernatural qualities.
This, to my mind, is fully brought out in the concluding words of the above
verse - verily, He alone is all-hearing, all-seeing" - following upon the
statement that the Prophet was shown some of God's symbols (min ayatina),
i.e., given insight into some, but by no means all, of the ultimate truths
underlying God's creation.
The most convincing argument in favour of a spiritual
interpretation of both the Night Journey and the Ascension is forthcoming from
the highly allegorical descriptions found in the authentic Traditions relating
to this double experience: descriptions, that is, which are so obviously
symbolic that they preclude any possibility of interpreting them literally, in
"physical" terms. Thus, for instance, the Apostle of الله speaks of
his encountering at Jerusalem, and subsequently in heaven, a number of the
earlier prophets, all of whom had undoubtedly passed away a long time before.
According to one Tradition (quoted by Ibn Kathir on the authority of Anas), he
visited Moses in his grave, and found him praying. In another Tradition, also
on the authority of Anas (cf. Fath al-Bari VII, 158), the Prophet
describes how, on his Night Journey, he encountered an old woman, and was
thereupon told by Gabriel, "This old woman is the mortal world (ad-dunya)".
In the words of yet another Tradition, on the authority of Abu Hurayrah
(ibid.), the Prophet "passed by people who were sowing and harvesting; and
every time they completed their harvest, [the grain) grew up again.
Gabriel said, 'These are the fighters in الله cause (al-mujahidun).' Then they passed by people whose heads were being shattered by rocks; and every time they were shattered, they became whole again. [Gabriel] said, 'These are they whose heads were oblivious of prayer.... Then they passed by people who were eating raw, rotten meat and throwing away cooked, wholesome meat. [Gabriel] said, 'These are the adulterers.'"
Gabriel said, 'These are the fighters in الله cause (al-mujahidun).' Then they passed by people whose heads were being shattered by rocks; and every time they were shattered, they became whole again. [Gabriel] said, 'These are they whose heads were oblivious of prayer.... Then they passed by people who were eating raw, rotten meat and throwing away cooked, wholesome meat. [Gabriel] said, 'These are the adulterers.'"
In the best-known Tradition on the Ascension (quoted by
Bukhari), the Prophet introduces his narrative with the words: "While I
lay on the ground next to the Ka'bah [lit., "in the hijr"], lo! there
came unto me an angel, and cut open my breast and took out my heart. And then a
golden basin full of faith was brought unto me, and my heart was washed
(therein) and was filled [with it]; then it was restored to its place...
" Since "faith" is an abstract concept, it is obvious that the Prophet himself regarded this prelude to the Ascension - and therefore the Ascension itself and, ipso facto, the Night Journey to Jerusalem - as purely spiritual experiences.
" Since "faith" is an abstract concept, it is obvious that the Prophet himself regarded this prelude to the Ascension - and therefore the Ascension itself and, ipso facto, the Night Journey to Jerusalem - as purely spiritual experiences.
But whereas there is no cogent reason to believe in a
"bodily" Night Journey and Ascension, there is, on the other hand, no
reason to doubt the objective reality of this event. The early Muslim
theologians, who could not be expected to possess adequate psychological
knowledge, could visualize only two alternatives: either a physical happening
or a dream.
Since it appeared to them - and rightly so - that these wonderful occurrences would greatly lose in significance if they were relegated to the domain of mere dream, they instinctively adopted an interpretation in physical terms and passionately defended it against all contrary views, like those of 'A'ishah or al-Hasan al-Basri. In the meantime, however, we have come to know that a dream-experience is not the only alternative to a physical occurrence. Modern psychical research, though still in its infancy, has demonstrably proved that not every spiritual experience (that is, an experience in which none of the known organs of man's body has a part) must necessarily be a mere subjective manifestation of the "mind" - whatever this term may connote - but that it may, in special circumstances, be no less real or "factual" in the objective sense of this word than anything that man can experience by means of his physiological organism. We know as yet very little about the quality of such exceptional psychic activities, and so it is well-nigh impossible to reach definite conclusions as to their nature. Nevertheless, certain observations of modern psychologists have confirmed the possibility - claimed from time immemorial by mystics of all persuasions - of a temporary "independence" of man's spirit from his living body. In the event of such a temporary independence, the spirit or soul appears to be able freely to traverse time and space, to embrace within its insight occurrences and phenomena belonging to otherwise widely separated categories of reality, and to condense them within symbolical perceptions of great intensity, clarity and comprehensiveness. But when it comes to communicating such "visionary" experiences (as we are constrained to call them for lack of a better term) to people who have never experienced anything of the kind, the person concerned - in this case, the Prophet - is obliged to resort to figurative expressions: and this would account for the allegorical style of all the Traditions relating to the mystic vision of the Night Journey and the Ascension.
Since it appeared to them - and rightly so - that these wonderful occurrences would greatly lose in significance if they were relegated to the domain of mere dream, they instinctively adopted an interpretation in physical terms and passionately defended it against all contrary views, like those of 'A'ishah or al-Hasan al-Basri. In the meantime, however, we have come to know that a dream-experience is not the only alternative to a physical occurrence. Modern psychical research, though still in its infancy, has demonstrably proved that not every spiritual experience (that is, an experience in which none of the known organs of man's body has a part) must necessarily be a mere subjective manifestation of the "mind" - whatever this term may connote - but that it may, in special circumstances, be no less real or "factual" in the objective sense of this word than anything that man can experience by means of his physiological organism. We know as yet very little about the quality of such exceptional psychic activities, and so it is well-nigh impossible to reach definite conclusions as to their nature. Nevertheless, certain observations of modern psychologists have confirmed the possibility - claimed from time immemorial by mystics of all persuasions - of a temporary "independence" of man's spirit from his living body. In the event of such a temporary independence, the spirit or soul appears to be able freely to traverse time and space, to embrace within its insight occurrences and phenomena belonging to otherwise widely separated categories of reality, and to condense them within symbolical perceptions of great intensity, clarity and comprehensiveness. But when it comes to communicating such "visionary" experiences (as we are constrained to call them for lack of a better term) to people who have never experienced anything of the kind, the person concerned - in this case, the Prophet - is obliged to resort to figurative expressions: and this would account for the allegorical style of all the Traditions relating to the mystic vision of the Night Journey and the Ascension.
At this point I should like to draw the reader's attention to
the discussion of "spiritual Ascension" by one of the truly great
Islamic thinkers, Ibn al-Qayyim (Zad al-Ma'ad II, 48 f.): "'A'ishah
maintained that the [Prophet's) Night Journey was performed by his soul (bi-ruhihi),
while his body did not leave its place. The same is reported to have been the
view of Al-Hasan al-Basri. But it is necessary to know the difference between
the saying, 'the Night Journey took place in dream (manaman)', and the
saying, 'it was [performed] by his soul without his body'. The difference
between these two [views] is tremendous.... What the dreamer sees are mere
reproductions (amthal) of forms already existing in his mind; and so he
dreams [for example] that he ascends to heaven or is transported to Mecca or to
[other] regions of the world, while [in reality] his spirit neither ascends nor
is transported...
"Those who have reported to us the Ascension of the Apostle
of الله can be divided into two groups - one group maintaining that the
Ascension was in spirit and in body, and the other group maintaining that it
was performed by his spirit, while his body did not leave its place. But these latter
[also] do not mean to say that the Ascension took place in a dream: they merely
mean that it was his soul itself which actually went on the Night Journey and
ascended to heaven, and that the soul witnessed things which it [otherwise)
witnesses after death [lit., mufaraqah, "separation"]. Its
condition on that occasion was similar to the condition [of the soul] after
death.... But that which the Apostle of God experienced on his Night Journey
was superior to the [ordinary experiences of the soul after death, and, of
course, was far above the dreams which one sees in sleep.... As to the prophets
[whom the Apostle of God met in heaven], it was but their souls which had come
to dwell there after the separation from their bodies, while the soul of the
Apostle of God ascended there in his lifetime."
It is obvious that this kind of spiritual experience is not only
not inferior, but, on the contrary, vastly superior to anything that bodily
organs could ever perform or record; and it goes without saying, as already
mentioned by Ibn al-Qayyim, that it is equally superior to what we term
"dream-experiences", inasmuch as the latter have no objective
existence outside the subject's mind, whereas spiritual experiences of the kind
referred to above are not less "real" (that is, objective) than
anything which could be experienced "in body". By assuming that the
Night Journey and the Ascension were spiritual and not bodily, we do not
diminish the extraordinary value attaching to this experience of the Prophet.
On the contrary, it appears that the fact of his having had such an experience by far transcends any miracle of bodily ascension, for it presupposes a personality of tremendous spiritual perfection - the very thing which we expect from a true Prophet of God. However, it is improbable that we ordinary human beings will ever be in a position fully to comprehend spiritual experiences of this kind. Our minds can only operate with elements provided by our consciousness of time and space; and everything that extends beyond this particular set of conceptions will always defy our attempts at a clear-cut definition.
On the contrary, it appears that the fact of his having had such an experience by far transcends any miracle of bodily ascension, for it presupposes a personality of tremendous spiritual perfection - the very thing which we expect from a true Prophet of God. However, it is improbable that we ordinary human beings will ever be in a position fully to comprehend spiritual experiences of this kind. Our minds can only operate with elements provided by our consciousness of time and space; and everything that extends beyond this particular set of conceptions will always defy our attempts at a clear-cut definition.
In conclusion, it should be noted that the Prophet's Night
Journey from Mecca to Jerusalem, immediately preceding his Ascension, was
apparently meant to show that Islam is not a new doctrine but a continuation of
the same divine message which was preached by the prophets of old, who had
Jerusalem as their spiritual home. This view is supported by Traditions (quoted
in Fath al-Bari VII, 158), according to which the Prophet, during his
Night Journey, also offered prayers at Yathrib, Sinai, Bethlehem, etc. His
encounters with other prophets, mentioned in this connection, symbolize the
same idea.
The well-known Traditions to the effect that on the occasion of his Night Journey the Prophet led a prayer in the Temple of Jerusalem, in which all other prophets ranged themselves behind him, expresses in a figurative manner the doctrine that Islam, as preached by the Prophet Muhammad, is the fulfillment and perfection of mankind's religious development, and that Muhammad was the last and the greatest of الله message-bearers.
The well-known Traditions to the effect that on the occasion of his Night Journey the Prophet led a prayer in the Temple of Jerusalem, in which all other prophets ranged themselves behind him, expresses in a figurative manner the doctrine that Islam, as preached by the Prophet Muhammad, is the fulfillment and perfection of mankind's religious development, and that Muhammad was the last and the greatest of الله message-bearers.
Sources:
Muhammad Asad: The Message of the Qur’an
Muhammad Asad _Sahih
Bukhari _The Early years of Islam
No comments:
Post a Comment