اكبر
الله
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
اللهم أنصر المجاهدين في
كل مكان امين
اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم
السلام عليكم
Tv 9 ... 17.12.2011 Tanyalah ustaz سرحاsedang discuss...kul
7.15 am
9 jenis sihir...
1. sihir menyukarkan jodoh sebab iblis taksukah
manusia nikah kahwin...
maghribi sakit...
kalau nak mandi bunga...perlu ikut syariat...
baca ayat 102 surah al baqarah...ayat 21 ar
rum... ayat ayat 36 yasin
سبحان الذي خلق الأزوج كلهامما
تمبت الأرض
ومن أنفسهم ومما لا يعلمون
baca selawat syifak
57 سورة يونس
يأ يها الناس قد جاءتكم موعظة
من ربكم وشفأ لما
في الصدور وهدى ورحمة للمؤمنين
Berubat dengan utrujah…أترجة
ليمونيفيس
Sewaktu muda kita
belajar ilmu perubatan islam
Nabi ayub pernah
dijangkiti sakit kanser…
Kisah Nabi Ayub ditimpa musibatul bala untuk
meningkatkan iman nabi ayub …
Musibah ada
1. musibatul bala…Allah
kasih kepada insan
2.
Musibatultarbiyyahh…Allah kasih kepada insan
…Musibatulazab…Allah
murka kepada puak zalim dibinasakan seperti puak homoseksual kaum ad
21 surah
hasyru الحشر…untuk jiwa tenang
لو أنزلنا هذا القرأن على جبل
لريته خشعا
متصدعامن خشية الله
وتلك الأمثل نضربها للناس
لعلهم يتفكرون
Disease adalah ujian
Allah dan pasti ada
penyelesaiannyaان شأ الله
penawar.
Tidak salah menggunakan mana2 ayat al-Quran dan doa untuk ubati orang sakit (sama ada rasukan dan lain2) tetapi yang salah ialah menetapkan bahawa ayat ini yang mesti dibaca dan mesti diulang dengan jumlah2 tertentu.
Jangan menyempitkan apa yang lapang dan jangan lapangkan perkara yang sempit.
Rawatan Nabi saw dalam bab sihir dan seumpamanya telah direkodkan dalam banyak hadis2. Riwayat tersebut bukan sahaja praktikal Nabi, tetapi dalam menceritakan fadilat surah2 tertentu. Antaranya ialah surah al-Fatihah, surah al-baqarah keseluruhannya dan ayat tertentu darinya seperti ayat al-kursi, 3 qul dll. doa2 Nabawi juga banyak diriwayatkan seperti sebahagian dari zikir pagi dan petang.
Amalan2 tersebut bukan sahaja sebagai pendinding tetapi juga sebagai penawar.
Wallahu a'lam bissowaab.
Tidak salah menggunakan mana2 ayat al-Quran dan doa untuk ubati orang sakit (sama ada rasukan dan lain2) tetapi yang salah ialah menetapkan bahawa ayat ini yang mesti dibaca dan mesti diulang dengan jumlah2 tertentu.
Jangan menyempitkan apa yang lapang dan jangan lapangkan perkara yang sempit.
Rawatan Nabi saw dalam bab sihir dan seumpamanya telah direkodkan dalam banyak hadis2. Riwayat tersebut bukan sahaja praktikal Nabi, tetapi dalam menceritakan fadilat surah2 tertentu. Antaranya ialah surah al-Fatihah, surah al-baqarah keseluruhannya dan ayat tertentu darinya seperti ayat al-kursi, 3 qul dll. doa2 Nabawi juga banyak diriwayatkan seperti sebahagian dari zikir pagi dan petang.
Amalan2 tersebut bukan sahaja sebagai pendinding tetapi juga sebagai penawar.
Wallahu a'lam bissowaab.
1.
Peruqyah lelaki meletakkan tangan atas kepala pesakit
perempuan (berlapik tudung kepala perempuan itu)
2.
Peruqyah lelaki menekan-nekan tapak kaki pesakit
perempuan (berlapik stokin)
3.
Peruqyah lelaki melalukan tangan ke seluruh anggota
pesakit perempuan tanpa tersentuh (jarak tangan dengan anggota badan dalam 3
inci)
4.
Peruqyah mendakwa menarik jin masuk ke dalam botol
5.
Peruqyah membacakan Al-Quran pada sesuatu objek lalu
objek dibakar.
6.
Peruqyah meniatkan menyembelih, lalu membuat aksi
sembelih tanpa pisau, dengan bacaan jampi tertentu terhadap pesakit, lalu
pesakit menggelupur seperti kena sembelih, kemudian sembuh, katanya jin dah
kena sembelih.
7.
Peruqyah berdialog dengan jin yang menggunakan lidah
pesakit, mendoakan istana di suatu tempat lalu mengarahkan jin yang nampak
istana itu pindah dari badan pesakit ke istana itu.
Macam-macam, kan? Ini semua boleh jumpa di pusat-pusat rawatan gangguan jin / sihir yang mendakwa sebagai pusat rawatan Islam.
Harap dapat pengesahan amalan-amalan ini sama ada dibenarkan atau tidak.
Dalam artikel ini termuat pelbagai hadith
yang perlu semakan semula. Hadith-hadith ini dikatakan menjadi dalil bagi
kaedah-kaedah rawatan yang ada.
Antaranya:
1. Kaedah tangkap: Hadith sahabat yang menangkap si pencuri iaitu syaitan selama tiga hari berturut-turut. Riwayat yang disebut dalam artikel menyatakan sahabat itu adalah Ayub Al-Ansari dan satu lagi Muaz bin Jabal. Ada pula riwayat mengatakan sahabat itu adalah Abu Hurairah. Yang mana yang betul, atau kesemuanya betul?
2. Kaedah pukul: Nabi
menggunakan jubah untuk meruqyah budak.
3. Kaedah memagar dengan tabur garam dan lada hitam: Nabi
berdoa dan menabur pasir ke arah musuh sebelum perang
badar dan ketika dikepung ketika di awal peristiwa hijrah.
4. Kaedah memagar dengan tabur garam dan lada hitam: Nabi
membuat garisan dengan tongkatnya ke atas Ibnu Mas'ud
ketika menemani baginda berdakwah kepada segolongan jin, begitu juga Zubair
Al-Awwam.
Mohon semakan panel hadith..
Antaranya:
1. Kaedah tangkap: Hadith sahabat yang menangkap si pencuri iaitu syaitan selama tiga hari berturut-turut. Riwayat yang disebut dalam artikel menyatakan sahabat itu adalah Ayub Al-Ansari dan satu lagi Muaz bin Jabal. Ada pula riwayat mengatakan sahabat itu adalah Abu Hurairah. Yang mana yang betul, atau kesemuanya betul?
2. Kaedah pukul: Nabi
3. Kaedah memagar dengan tabur garam dan lada hitam: Nabi
4. Kaedah memagar dengan tabur garam dan lada hitam: Nabi
Mohon semakan panel hadith..
Sekadar menabah sedikit nasihat sesuai dengan saranan dari
Syeikh el-ilmy.
Sebenarnya bab ruqyah ni banyak dan luas, ianya bukanlah perkara yang tauqifiyah pada pelaksanaannya (cara rawatan) kerana itu boleh bagi peramal ruqyah menggunakan cara-cara yang difikirkan sesuai pada ilmu mereka untuk merawat pesakit selama cara tersebut tidak bertentangan dengan prinsip syarak.
prinsip syarak dalam hal ruqyah inilah yang perlu kita bentangkan...
1) memakai perantara (jin dsbnya)
2) percampuran lelaki dan wanita
3) membuka aib dan menjaja cerita pesakit (dibuat oleh [perawat untuk mempromosikan dirinya)
4) dll...
Saya bagi contoh amalan yg dibuat oleh ulama salaf dlm bab meruqyah..
عن ابن عباس قال : إذا عَسِر على المرأة ولدها، فيكتب هاتين الآيتين والكلمات في صحفة، ثم تُغسل فتسقى منها : بسم الله الذي لا إله إلا هو الحليم الكريم، سبحان الله ربِّ السماوات السبع، وربِّ العرش العظيم، كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا - كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ بَلاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ
Dari Ibnu ‘Abbas ia berkata : “Apabila ada seorang wanita yang kesulitan dalam proses persalinan anaknya, hendaklah ditulis dua ayat dan beberapa kalimat dalam secarik kertas (yang direndam dalam bejana). Kemudian (air bejana itu) dibasuhkan dan diminumkan kepadanya. Kalimat tersebut adalah : “Dengan menyebut nama Allah, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, Yang Maha Penyantun lagi Maha Mulia. Maha Suci Allah, Rabb langit yang tujuh dan Rabb ‘Arsy yang agung - Pada hari mereka melihat hari berbangkit itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu sore atau pagi hari (QS. An-Naazi’aat : 46) - Pada hari mereka melihat ‘adzab yang diancamkan kepada mereka (merasa) seolah-olah tidak tinggal (di dunia) melainkan sesaat pada siang hari. (Inilah) suatu pelajaran yang cukup, maka tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik (QS. Al-Ahqaaf : 35)” (riwayat Ibn Abi syaibah , ibnu sunni dan ada dlm majmuk fatawa)
Di antara ulama yang membolehkan adalah Syaikhul-Islam rahimahullah dimana beliau berkata :
ويجوز أن يكتب للمصاب وغيره من المريض شيئاً من كتاب الله وذكره بالمداد المباح ويغسل ويسقى، كما نص على ذلك أحمد وغيره.
“Diperbolehkan untuk menuliskan ayat Al-Qur’an dan dzikir-Nya (pada bejana yang berisi air) bagi orang yang sedang sakit atau yang lainnya dengan tinta yang diperbolehkan, kemudian membasuhkannya dan meminumkannya. Sebagaimana hal itu ditegaskan Ahmad dan yang lainnya” (majmuk fatawa)
Hal ini juga disebut oleh Ibnu Qayyim dan ramai lagi ulama.
Hal ruqyah ini bukanlah bab ibadah dan ianya lebih kepada permasalahan rawatan dan cara pengubatan sakit yang diakibatkan oleh unsur-unsur ghaib (sihir, jin dsbnya)
Maka merawatnya pula ada yang ditunjukkan oleh nabi akan caranya dan ada pula yang tidak ditunjukkan oleh nabi...apa yang nabi tak buat tak bermakna tak boleh buat sebab hal ini bukanlah perkara ibadah.
Pada dasarnya yang paling penting dalam bab ruqyah ini ialah kepercayaan kita itu...bab aqidah.
Iaitu siapa yang memberi sakit ? Allah SWT, siapa yang mengubati sakit ? Allah SWt, kenapa mesti sakit ? ini ujian dan supaya kita sabar dan redha serta untuk kafarah dosa dan seumpanya..
hal inilah yang perlu ditekankan oleh setiap perawat kepada pesakit bukan hanya sekadar merawat sakit bagi hilang...tapi menjadi pendakwah dan menyampaikan Sunnah rasul iaitu TAZKIRAH kepada pesakit agar mereka tetap utuh di atas Millah Ibrahim ini.
Saya selalu sedih bila mendatangi pesakit yang hanya mahu sembuh tanpa mempedulikan PENGAJARAN dari sakit mereka itu.
Atha bin Rabah berkata: "Ibnu Abbas bertanya kepadaku: 'Mahukah kamu aku tunjukkan kepadamu seorang wanita calon ahli surga?' Aku jawab: 'Tentu saja.' Ibu Abbas berkata: 'Ini, wanita berkulit hitam ini pernah datang kepada Nabi saw. dan berkata: "Sesungguhnya aku mengidap penyakit ayan, dan aku khawatir auratku terbuka, sementara aku tidak sadar. Maka tolonglah doakan pada Allah agar aku sembuh." Nabi saw. berkata: 'Jika kamu bisa sabar menghadapinya, bagimu adalah syurga, tapi kalau kamu menginginkan kesembuhan, aku juga bisa mendoakannya kepada Allah agar Dia berkenan menyembuhkanmu.' Wanita itu berkata: 'Saya akan coba sabar.' Setelah itu wanita itu berkata lagi: 'Tetapi aku khawatir auratku terbuka. Kerana itu, doakanlah kepada Allah supaya auratku tidak terbuka.' Lantas Nabi saw. mendoakannya." (HR Bukhari dan Muslim)
Sakit itu dibalas syurga...ruqyah hanya merawat sakit tetapi tarbiyah dan Tazkirah merawat sakitnya hati yang lupakan tuhan.
Wallahu'alam.
]
Sebenarnya bab ruqyah ni banyak dan luas, ianya bukanlah perkara yang tauqifiyah pada pelaksanaannya (cara rawatan) kerana itu boleh bagi peramal ruqyah menggunakan cara-cara yang difikirkan sesuai pada ilmu mereka untuk merawat pesakit selama cara tersebut tidak bertentangan dengan prinsip syarak.
prinsip syarak dalam hal ruqyah inilah yang perlu kita bentangkan...
1) memakai perantara (jin dsbnya)
2) percampuran lelaki dan wanita
3) membuka aib dan menjaja cerita pesakit (dibuat oleh [perawat untuk mempromosikan dirinya)
4) dll...
Saya bagi contoh amalan yg dibuat oleh ulama salaf dlm bab meruqyah..
عن ابن عباس قال : إذا عَسِر على المرأة ولدها، فيكتب هاتين الآيتين والكلمات في صحفة، ثم تُغسل فتسقى منها : بسم الله الذي لا إله إلا هو الحليم الكريم، سبحان الله ربِّ السماوات السبع، وربِّ العرش العظيم، كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَهَا لَمْ يَلْبَثُوا إِلا عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا - كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوا إِلا سَاعَةً مِنْ نَهَارٍ بَلاغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ
Dari Ibnu ‘Abbas ia berkata : “Apabila ada seorang wanita yang kesulitan dalam proses persalinan anaknya, hendaklah ditulis dua ayat dan beberapa kalimat dalam secarik kertas (yang direndam dalam bejana). Kemudian (air bejana itu) dibasuhkan dan diminumkan kepadanya. Kalimat tersebut adalah : “Dengan menyebut nama Allah, tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Dia, Yang Maha Penyantun lagi Maha Mulia. Maha Suci Allah, Rabb langit yang tujuh dan Rabb ‘Arsy yang agung - Pada hari mereka melihat hari berbangkit itu, mereka merasa seakan-akan tidak tinggal (di dunia) melainkan (sebentar saja) di waktu sore atau pagi hari (QS. An-Naazi’aat : 46) - Pada hari mereka melihat ‘adzab yang diancamkan kepada mereka (merasa) seolah-olah tidak tinggal (di dunia) melainkan sesaat pada siang hari. (Inilah) suatu pelajaran yang cukup, maka tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik (QS. Al-Ahqaaf : 35)” (riwayat Ibn Abi syaibah , ibnu sunni dan ada dlm majmuk fatawa)
Di antara ulama yang membolehkan adalah Syaikhul-Islam rahimahullah dimana beliau berkata :
ويجوز أن يكتب للمصاب وغيره من المريض شيئاً من كتاب الله وذكره بالمداد المباح ويغسل ويسقى، كما نص على ذلك أحمد وغيره.
“Diperbolehkan untuk menuliskan ayat Al-Qur’an dan dzikir-Nya (pada bejana yang berisi air) bagi orang yang sedang sakit atau yang lainnya dengan tinta yang diperbolehkan, kemudian membasuhkannya dan meminumkannya. Sebagaimana hal itu ditegaskan Ahmad dan yang lainnya” (majmuk fatawa)
Hal ini juga disebut oleh Ibnu Qayyim dan ramai lagi ulama.
Hal ruqyah ini bukanlah bab ibadah dan ianya lebih kepada permasalahan rawatan dan cara pengubatan sakit yang diakibatkan oleh unsur-unsur ghaib (sihir, jin dsbnya)
Maka merawatnya pula ada yang ditunjukkan oleh nabi akan caranya dan ada pula yang tidak ditunjukkan oleh nabi...apa yang nabi tak buat tak bermakna tak boleh buat sebab hal ini bukanlah perkara ibadah.
Pada dasarnya yang paling penting dalam bab ruqyah ini ialah kepercayaan kita itu...bab aqidah.
Iaitu siapa yang memberi sakit ? Allah SWT, siapa yang mengubati sakit ? Allah SWt, kenapa mesti sakit ? ini ujian dan supaya kita sabar dan redha serta untuk kafarah dosa dan seumpanya..
hal inilah yang perlu ditekankan oleh setiap perawat kepada pesakit bukan hanya sekadar merawat sakit bagi hilang...tapi menjadi pendakwah dan menyampaikan Sunnah rasul iaitu TAZKIRAH kepada pesakit agar mereka tetap utuh di atas Millah Ibrahim ini.
Saya selalu sedih bila mendatangi pesakit yang hanya mahu sembuh tanpa mempedulikan PENGAJARAN dari sakit mereka itu.
Atha bin Rabah berkata: "Ibnu Abbas bertanya kepadaku: 'Mahukah kamu aku tunjukkan kepadamu seorang wanita calon ahli surga?' Aku jawab: 'Tentu saja.' Ibu Abbas berkata: 'Ini, wanita berkulit hitam ini pernah datang kepada Nabi saw. dan berkata: "Sesungguhnya aku mengidap penyakit ayan, dan aku khawatir auratku terbuka, sementara aku tidak sadar. Maka tolonglah doakan pada Allah agar aku sembuh." Nabi saw. berkata: 'Jika kamu bisa sabar menghadapinya, bagimu adalah syurga, tapi kalau kamu menginginkan kesembuhan, aku juga bisa mendoakannya kepada Allah agar Dia berkenan menyembuhkanmu.' Wanita itu berkata: 'Saya akan coba sabar.' Setelah itu wanita itu berkata lagi: 'Tetapi aku khawatir auratku terbuka. Kerana itu, doakanlah kepada Allah supaya auratku tidak terbuka.' Lantas Nabi saw. mendoakannya." (HR Bukhari dan Muslim)
Sakit itu dibalas syurga...ruqyah hanya merawat sakit tetapi tarbiyah dan Tazkirah merawat sakitnya hati yang lupakan tuhan.
Wallahu'alam.
Abu Adam posting…
It was reported in the Musnad of Ahmad and the Sunan
of Abu Dawood that a narration from Umm Az–Zaari.
Ibn Aamir Al–Abdee went to the messenger (saw) with a son of his who was insane. He narrated: When we reached Allah’ s Messenger (saw), I said: “ I have with me a son who is insane whom I have brought for you to pray to Allah for .” the Messenger (saw) said : “Bring him to me. “ So I went to get him from the group of riding animals . I took off his traveling clothes and put on good clothes and took him by the hand back to the Messenger of Allah (saw). He said: “ Bring him closer to me and turn his back to me.” He then grabbed his garment and began to beat him on his back so much so that I saw the whiteness of his armpits.
While doing so he said: “Get out enemy of Allah! Enemies of Allah get out! “ The boy then began to gaze in a healthy manner quite different from his earlier gaze. Allah’s messenger (saw) then sat him down directly in front of him, called for some water for him and wiped his face, then he prayed for him. After the messenger (saw) of Allah ‘s prayer there was none in the delegation better than him.
Ibn Aamir Al–Abdee went to the messenger (saw) with a son of his who was insane. He narrated: When we reached Allah’ s Messenger (saw), I said: “ I have with me a son who is insane whom I have brought for you to pray to Allah for .” the Messenger (saw) said : “Bring him to me. “ So I went to get him from the group of riding animals . I took off his traveling clothes and put on good clothes and took him by the hand back to the Messenger of Allah (saw). He said: “ Bring him closer to me and turn his back to me.” He then grabbed his garment and began to beat him on his back so much so that I saw the whiteness of his armpits.
While doing so he said: “Get out enemy of Allah! Enemies of Allah get out! “ The boy then began to gaze in a healthy manner quite different from his earlier gaze. Allah’s messenger (saw) then sat him down directly in front of him, called for some water for him and wiped his face, then he prayed for him. After the messenger (saw) of Allah ‘s prayer there was none in the delegation better than him.
macam hadith tentang Sahl dipukul dadanya oleh Nabi
أخبرنا علي بن عيسى الحيري ثنا محمد بن عمرو النضر الجرشي ثنا يحيى بن يحيى أنبأ وكيع بن الجراح بن مليح ثنا أبي عن عبد الله بن عيسى عن أمية بن هند بن سعد بن سهل بن حنيف عن عبد الله بن عامر بن ربيعة قال : خرج سهل بن حنيف و معه عامر بن ربيعة يريدان الغسل فانتهيا إلى غدير فخرج سهل يريد الخمر قال وكيع : يعني به الستر حتى إذا رأى أنه قد نزع جبه عليه من صوف فوضعها ثم دخل الماء قال : فنظرت إليه فأصبته بعيني فسمعت له قرقفة في الماء فأتيته فناديته ثلاثا فلم يجبني فأتيت النبي صلى الله عليه و سلم فأخبرته فجاء يمشي فخاض الماء حتى كأني أنظر إلى بياض ساقيه فضرب صدره ثم قال : اللهم اذهب عنه حرها و بردها و وصبها فقام فقال النبي صلى الله عليه و سلم : إذا رأى أحدكم من نفسه أو ماله أو أخيه ما يحب فليبرك فإن العين حق
هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه
تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح
No comments:
Post a Comment