الروح الابن القيم
Kitab ini pada Halaman
360 mengisahkan hal jiwa…nafs
Petunjukan rasulullah
akan hal ini
Menurut abul hasan
assya’ari di dalam penulisannya berkata
Manusia telah
bertelingkah dalam memberikan takrif roh, nafs dan kehidupan.
Berkata nazhhaam …
Roh adalah jisim dan
dia jua adalah nafs/jiwa. Dia berkata roh hidup dengan sendiri, dan dia
mengingkari sifat kehidupan dan kekuatan itu suatu pengertian bukan untuk
seorang yang hidup dan kuat.. Yang lain pula berkata, bahawa roh adalah Ardh (suatu
benda di dalam badan).
Ja’afar bin Harb
mengatakan …kami tiada mengetahui samaada roh adalah jauhar/zarah atau Ardh,
dan mereka berhujjah dengan firman Allah Ta’ala ayat 85 surah al isra’ yang
bermaksud…
Mereka bertanyakan
engkau akan hal roh, katakanlah “roh adalah dalam urusan Allah”
Ada yang mengatakan
roh adalah darah yang bersih. Tersisih dari zat yang keroh dan kotor.
Al Hariri menyebutkan
bahawa cerita ja’afar bin mubasysyir bahawa nafs adalah jauhar.
Ia bukannya jisim
Abul huzail mengatakan
bahawa manusia sewaktu sedang sleep, buleh berpisah dengan jiwa dan roh.
Dia mengambil dalail
dari ayat 42 surah azzumar yang bermaksud
Allah mengambil jiwa
manusia sewaktu wafatnya dan sewaktu tidurnya sebelum wafat
Jaafar bin Harb
berkata “ jiwa adalah ardh terdapat dalam jisim dan ianya adalah alat yang
membuatkan manusia bergerak., sihat dan selamat. Dan ia tidak berhubung dengan
sifat sifat jauhar dan jisim
Ini pandangan
assya’ariyah
Ada pandangan
mengatakan jiwa adalah denyutan jantung yang dimaksudkan dan pernafasan, sedang
rih adalah ardh dan inilah kehidupan
Ini pandangan al qadhi
abu bakar bin al baqillani dan siapa yang menyakini pandangan asy’ariyah
Ini halaman 362 kitab
ini yang diterjemahkan syed ahmat semait diterbitankan Pustaka nasional Pte Ltd
Singapur ISBN
9971-77-294-9
Halaman
44 ada kisah kewafatan malik bin dinar
Di
halaman 45 kisah teman wanita rabiatul adawiyah bermimpikan rabiatul adawiyah
yang sudah wafar.
Sewaktu
dikafankan rabiatul di waktu dia wafat dengan kain kasar …Cuma apabila mimpi
nam[pak rabiatul makai kain sutera…
Halaman 47 kisah mimpi murrah alhamdani dan
uwais al Qarni dll
Halaman 51 kisah mimpi Mu’az bin jabal
Halaman
52 kisah mimpi sufyan ats Tsauri
Halaman
54…kedudukan imam Ahmad bin Hanbal di akhirat
Halaman
62…Bagaimana roh ore yang sedang sleep buleh bertemu dengan roh ore yang sedang
sedar
Halaman
90…kisah nabi Muhammad bertemu dengan roh para anbiya’…hal sewaktu israq
wal mi’raj
Halaman
92…hakikat pendengaran ore yang telah mati.
Halaman
109…Bukti binatang dapat mendengar siksa di dalam kubur…seperti
kuda,
halaman
120…secebis kisah israq…Rasulullah menaiki buraq…burqun
halaman
124 pandangan abu Abdullah al qurtubi…(nama ni mace biasa baca di satu thread
…)
akan hal
perselisihan dua kubur yang disiksa itu…
abu
Abdullah pilih pendapat yang mengatakan orang yang disiksa adalah kafir…
dua
orang ni dosa
satu
makan daging manusia, satu suka ngadu domba…
hadis
musnah abu daud. Hadis daripada ibnu abbas.
Rasulullah
ambil ranting lalu di letak atas kubur dan bersabda moga diringankan siksamke
atas keduanya selama ranting tadi masih fresh…
Abul
hakam bin balkhan mengatakan keduanya kafir
Halaman 141
Kisah penggali kubur
Berkata ibnu abidDunya, telah berbicara dgn ku
Abdul mu’min bin Abdullah bin isa
al qaisiy bahawa dia pernah berkata kpd ore yg suka menggali kubur yang telah
bertaubat …”beritahuku apa yang amat ajiab yang pernah engkau lihat? Jawab
penggali kubur “sautu kali, aku menggalimkubur seorang lelaki dan aku dapati
tubuhnya penuh dengan paku, sedang di kepalanya pula terdapat satu paku besar
demikian juga dikedua kakinya.
Jika niat ikhlas mengali kubur Inshaallah dosa penggali kubur akan
diampuni Allah…
Cerita penggali kubur…
Aku pernah lihat tengkorak dipenuhi timah
Semua kisah ni ada di halaman 141 kitab ini
halaman
271 bab sedekah pahala/sawaaban
pandangan
imam ahmad…buleh sedekah pahala dalam riwayat Muhammad bin yahya al
kahhal…wajahnya iaitu pahala adalah milik dirinya sendiri….maka dia berhak
untuk menghadiahkannya.
Jika dia
sedekah sebahagian…maka sebahagian adalah milik dirinya
Cuma ada
ustaz Ibrahim sudan falahiah pasir pekan yang ngajar saya mengatakan kalau kita
niat sedekah pahala/sawaaban…maka pahala
kita tak habis…sebab pahala bukan mace wang…buleh habis dengan beri kepada ore
lain…
Ada
pandangan melarang kebiasaan mensedekahkan pahala…
Kitab ni
ada bagi beberapa pandangan…
No comments:
Post a Comment