قال الله للنفس
أخرجي قالت لا لأخرخ الا و انا كارهة
قال اخرجي وان كرهت
رواه البزر والديلمي عن أبي هريرة
Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani
dalam
kitabnya Al-Ghunyah li
Thalibi Thariq Al-Haqq, Juz 1, Hal 80 mendefinasikan ASWJ sebagai berikut
: "Yang dimaksudkan dengan sunnah adalah apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW (meliputi ucapan,perilaku serta ketetapan Baginda). Sedangkan yang dimaksudkan dengan pengertian jemaah adalah sesuatu yang telah disepakati oleh para sahabat Nabi SAW pada masa Khulafa’ Al-Rasyidin yang empat yang telah diberi hidayah oleh Allah SWT”.
Dalam sebuah hadis.
Dari Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda
“ Akan terpecah umat Yahudi kepada 71 firkah, Dan terpecah umat Nasrani kepada 72 firkah, Dan akan terpecah umatku menjadi 73 Tariqah. Semuanya akan dimasukkan keneraka kecuali satu. Berkata para sahabat : Wahai Rasulullah, Siapakah mereka wahai Rasulullah ?. Rasulullah menjawab : Mereka yang mengikuti aku dan para sahabatku”. (HR Abu Daud,At-Tirmizi, dan Ibn Majah).
AhlusSunnahWalJamaah mengikut Imam Abu Hassan Al Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al Maturidi. Dalam ilmu Fiqh, AhlusSummahWalJamaah mengikuti Mazhab yang rojih empat iaitu Mazhab Hanafi,Maliki,Syafi’e dan Hanbali. Manakala dalam ilmu Tasawuf mengikuti Imam Junaid Al Baghdadi, Abu Yazid Al Busthami Imam Al Ghazali ...ArRifaI...
: "Yang dimaksudkan dengan sunnah adalah apa yang diajarkan oleh Rasulullah SAW (meliputi ucapan,perilaku serta ketetapan Baginda). Sedangkan yang dimaksudkan dengan pengertian jemaah adalah sesuatu yang telah disepakati oleh para sahabat Nabi SAW pada masa Khulafa’ Al-Rasyidin yang empat yang telah diberi hidayah oleh Allah SWT”.
Dalam sebuah hadis.
Dari Abu Hurairah RA, Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda
“ Akan terpecah umat Yahudi kepada 71 firkah, Dan terpecah umat Nasrani kepada 72 firkah, Dan akan terpecah umatku menjadi 73 Tariqah. Semuanya akan dimasukkan keneraka kecuali satu. Berkata para sahabat : Wahai Rasulullah, Siapakah mereka wahai Rasulullah ?. Rasulullah menjawab : Mereka yang mengikuti aku dan para sahabatku”. (HR Abu Daud,At-Tirmizi, dan Ibn Majah).
AhlusSunnahWalJamaah mengikut Imam Abu Hassan Al Asy'ari dan Imam Abu Mansur Al Maturidi. Dalam ilmu Fiqh, AhlusSummahWalJamaah mengikuti Mazhab yang rojih empat iaitu Mazhab Hanafi,Maliki,Syafi’e dan Hanbali. Manakala dalam ilmu Tasawuf mengikuti Imam Junaid Al Baghdadi, Abu Yazid Al Busthami Imam Al Ghazali ...ArRifaI...
Shohih Jidan...mari kita
teliti Miftah Assa`adah Wa Mishbah Assiyadah, Syeikh Tasy Kauthari Zadah
berkata :
اعْلَمْ أَنَّ رَئِيْسَ أَهْلِ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ فِى عِلْمِ الْكَلاَمِ رَجُلاَنِ : أَحَدُهُمَا حَنَفِيٌّ وَالآخَرُ شَافِعِيٌّ ، أَمَّا الْحَنَفِيُّ فَهُوَ أَبُو مَنْصُورِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودِ الْمَاتُرِيْدِيُّ ، إِمَامُ الْهُدَى ... وَأَمَّا الآَخَرُ الشَّافِعِيُّ فَهُوَ شَيْخُ السُّنَّةِ وَرَئِيْسُ الْجَمَاعَةِ إِمَامُ الْمُتَكَلِّمِيْنَ وَنَاصِرُ سُنَّةِ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ وَالذَّابُ عَنْ الدِّيْنَ وَالسَّاعِي فِي حِفْظِ عَقَائِدِ الْمُسْلِمِيْنَ أَبُو الْحَسَنِ الأَشْعَرِيُّ البَصْرِيُّ
Ketahuilah bahawa ketua Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam bidang Ilmu Kalam (Ilmu Tauhid) ialah dua orang : Seorang daripadanya ialah bermazhab Hanafi, dan seorang lagi bermazhab Syafie. Orang yang bermazhab Hanafi itu ialah Abu Mansur Muhammad bin Muhammad bin Mahmud al Maturidi, penghulu bagi petunjuk. Manakala seorang lagi yang bermazhab Syafie ialah Syeikh as Sunnah, dan ketua al Jamaah, Imam bagi ulama Ilmu Kalam, pendokong sunnah Penghulu bagi rasul-rasul (Nabi Muhammad SAW), pengukuh Agama, dan penyelusur di dunia memelihara Akidah Muslim, dia ialah Abu Hassan al Asy’ari.
اعْلَمْ أَنَّ رَئِيْسَ أَهْلِ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ فِى عِلْمِ الْكَلاَمِ رَجُلاَنِ : أَحَدُهُمَا حَنَفِيٌّ وَالآخَرُ شَافِعِيٌّ ، أَمَّا الْحَنَفِيُّ فَهُوَ أَبُو مَنْصُورِ مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَحْمُودِ الْمَاتُرِيْدِيُّ ، إِمَامُ الْهُدَى ... وَأَمَّا الآَخَرُ الشَّافِعِيُّ فَهُوَ شَيْخُ السُّنَّةِ وَرَئِيْسُ الْجَمَاعَةِ إِمَامُ الْمُتَكَلِّمِيْنَ وَنَاصِرُ سُنَّةِ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ وَالذَّابُ عَنْ الدِّيْنَ وَالسَّاعِي فِي حِفْظِ عَقَائِدِ الْمُسْلِمِيْنَ أَبُو الْحَسَنِ الأَشْعَرِيُّ البَصْرِيُّ
Ketahuilah bahawa ketua Ahlus Sunnah Wal Jamaah dalam bidang Ilmu Kalam (Ilmu Tauhid) ialah dua orang : Seorang daripadanya ialah bermazhab Hanafi, dan seorang lagi bermazhab Syafie. Orang yang bermazhab Hanafi itu ialah Abu Mansur Muhammad bin Muhammad bin Mahmud al Maturidi, penghulu bagi petunjuk. Manakala seorang lagi yang bermazhab Syafie ialah Syeikh as Sunnah, dan ketua al Jamaah, Imam bagi ulama Ilmu Kalam, pendokong sunnah Penghulu bagi rasul-rasul (Nabi Muhammad SAW), pengukuh Agama, dan penyelusur di dunia memelihara Akidah Muslim, dia ialah Abu Hassan al Asy’ari.
hadis no 1 sahih muslim jilid
1
dari yahya bin ya'amar
radhiallahu anhu
katanya...
orang yang mula bercakap di
bashrah menentang adanya qadar aialah ma'bad aljuhani
maka pada suatu ketika akan
dan humaid bin abdurrahman al hamairi sama sama
pergi tunai haji
atau umrah kami berdua
sepakat kalau bertemu dengan salah satu sahabat rasulullah sallallhahu alaihi
wasalam kami akan bertanya hal qadar...
maka kami bertemu dengan
abdullah ibnu umar bin khattab di masjid.
hadis nioanjnag jua...
berkata yahya...
telah berlaku orang yang
membaca al qur'an dan para ilmuwan yang mendakwa bahawa tak de qadar.emua yang
terjadi menurut kudratnyas tanpa di dahulUi qadar DAN ilmu Allah...
JAWAB ABDULLAH IBNU
UMAR..."APABILAengkau bertemu mereka maka katalah kepada mereka ...bahawa
aku tak sependapat dengan mereka...
demi Allah kalaulahmereka ada
sebungkal emas dan mereka nafkahkannya maka tak akan diterima amal mereka
sehingga mereka beriman dengan qadar...[anjang lagi hadis ni
hadis bab iman islam dan
ihsan...
mohon sharah dan jelas kan
hal ini...supaya jelas kepada kita bahawa wajib yakin dengan qadar Allah
sifat qudrat dan iradat Allah
menetapkan qadar setiap mahkluk
cuba jelaskan hal
وتؤمن بالقدر خيره وشره
أستغفرالله
العظيم
اللهم أغفرلنا
ذنوبنا امين
إن
رحمتي غلبت غضبي
قال كم لبثتم في الأرض عدد سنين
قالوا البثنا يوما أو بعض
يوم فسئل العادين
قال إن لبثتم إلا قليلا لو
أنكم كنتم تعلمون
Apabila sedekah dapat menghilangkan maksiat
Taqwa
إمتثل الأوامر وإجتناب النواهي
Laksanakan perintah
Allah ,hindari larangan Allah
Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui
batas terhadap diri
mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Mohor Pengampun lagi Mohor Penyayang.” (Az-Zumar :53)
mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Mohor Pengampun lagi Mohor Penyayang.” (Az-Zumar :53)
hadis ada sebut
"Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir"...
Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih...
InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya...
Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi...
Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih...
InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya...
Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi...
Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
Hadis 978 sahih muslim jilid
2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada
nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada insan lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada
male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan
disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan
hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang telah sedekah tersebut
berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang
telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi
membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula
bahawa male tadi/ the night ada insan
telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana
engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan
diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan
hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya allah semua puji bagiMu yang telah
mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi
malaikat yang berkata...
Sedekah anda telah diterima baik ...kesanya
adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar
bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si pencuri mudah mudahan dia
berhenti mencuri....
Ayat 56 surah AlMudassir
Dab mereka tidsak aan mengambil pelajaran
dari AlQur’an kecuali jika Allah mengkehendakinya. Dia adalah Tuhan yang wajib
kita Taqwa dan Yang berhak memberi Ampun
Taqwa= Imtisalul awamir wajtinabu nawahir
Ayat 12 surah Al Mulk
Sesungguhnya ore ore yang bertaqwa kepada
Tuhannya yang tidak terlihat oleh mereka, mereka mendapat ampunan dan pahala
yang besar
Ayat 20 surah Al Hadid
Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia itu
adalah permainan dan gurauan, perhiasan dan saling berbangga di antara kamu
serta berlumba dlm kekayaan dan anak keturunan seperti hujan yang tanam
tanamannya mengagumkan para petani, kemudian tanaman itu menjadi kering dan
kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada
azab yang perit dan Ampunan dari Allah serta keridhaan Nya dan kehidupan dunia
hanyalah kemewahan yang palsu
Nasib hanya sekitar alam dunia
fana...sedang taqdir rezeki sehingga insan dapat masuk aljannah dengan Rahmah
Allah
Ayat 21 surah AlHadid
Berlumba lumba lah kamu untuk mendapat
ampunan Allah dan aljannah yang luas seluas langit dan bumi yang disediakan
untuk insan beriman kepada Allah dan Rasulullah. Inilah anugerah Allah berikan
kpd nsan yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Allah mempunyai Anugerah Yang Besar.
Ayat 32 surah An najm
Insan yang menjauhi maksiat dosa besar dan
perbuatan keji kecuali kesalahan kecil. Sungguh Tuhanmu mohor luas ampunanNya.
Dia mengetahui hal kamu sejak Dia menciptakan kamu dari tanah lalu ketika kamu
masih janin dalam rahim ibu. Maka janganlah menganggap diri kamu suci. Dia
mengetahui hal dan ma’al insan berTaqwa
***ma_al bermaksud alam akhirat
***maksud hal=alam dunia
Ayat 3 surah AlHujurat
Sesungguhnya insan yang merendahkan suara
di sisi Rasulullah Sallallahu alaihi WaSalam adalah insan yang telah diuji
hatinya oleh Allah untuk berTaqwa. Ore ore yang akan mendapat
ampunan dan pahala yang besar.
Taubat
Pengertian taubat harus dilihat daripada tiga hal
1. Ilmu_Al ilmu Nurun
2. Keadaan_BIAH/suasana
3. Perbuatan
Ilmu menjurus kepada keadaan, keadaan menimbulkan perbuatan_Af’al
Hadis ibnu majah Ibnu hibban dan Al hakim
An_Nadimu Taubah
Pengertian taubat harus dilihat daripada tiga hal
1. Ilmu_Al ilmu Nurun
2. Keadaan_BIAH/suasana
3. Perbuatan
Ilmu menjurus kepada keadaan, keadaan menimbulkan perbuatan_Af’al
Hadis ibnu majah Ibnu hibban dan Al hakim
An_Nadimu Taubah
النادم
التوبة
Surah anNur ayat 31
Dan bertaubatlah sekalian insan yang beriman supaya kamu berjaya
Dan bertaubatlah sekalian insan yang beriman supaya kamu berjaya
Surah attahrim ayat 8
Insan yang beriman bertaubatlah kpd Allah dgn taubat nasuha
Taubat=kembali
Nasuha=bersih_murni_suci
Insan yang beriman bertaubatlah kpd Allah dgn taubat nasuha
Taubat=kembali
Nasuha=bersih_murni_suci
Surah albaqarah ayat 227
Sesungguhnya Allah
menyukai insan yang bertaubat dan Allah menyukai insan yang membersihkan diri
Atta_ibu minal zanbi
kama la zanbalahu hadis riwayat ibnu majah
Susuli kerburukan dgn
amal kebajikan/kebaikan . maka kebaikan akan menghilangkan dosa keburukan yang
lalu
Hadis riwayat AtTabrani
Surah AnNisa’ ayat 17
Sesungguhnya insan yang bertaubat kpd Allah yang telah terlanjur melakukan kejahatan kemudian dia bertaubat
Surah AlGhaafir/ surah Mukmin ayat 3
Allah yang mohor pengampun dosa dan Yang menerima taubat
Surah AnNisa’ ayat 17
Sesungguhnya insan yang bertaubat kpd Allah yang telah terlanjur melakukan kejahatan kemudian dia bertaubat
Surah AlGhaafir/ surah Mukmin ayat 3
Allah yang mohor pengampun dosa dan Yang menerima taubat
Surah AsSyura ayat 25
Dan dialah Tuhan yang menerima taubat dgn para hambaNya serta memaafkan kejahatan
Kullu bani Adam kho’to’ wa khairul_kho’toiin atTauwabun hadis riwayat atTirmizi dan Al hakim
Dan dialah Tuhan yang menerima taubat dgn para hambaNya serta memaafkan kejahatan
Kullu bani Adam kho’to’ wa khairul_kho’toiin atTauwabun hadis riwayat atTirmizi dan Al hakim
Dari Abu Hurairah r.a.
bahwa Rasulullah saw. telah bersabda yang artinya, “Kedua mata itu bisa
melakukan zina, kedua tangan itu (bisa) melakukan zina, kedua kaki itu (bisa)
melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan atau diingkari oleh alat
kelamin.” Imam Bukhari dan Muslim dan “Tercatat atas anak Adam nasibnya dari
perzinaan dan dia pasti mengalaminya.
Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap dirimereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.
Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap dirimereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya.
Sesungguhnya Dia-lah
Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar :53)
hadis ada sebut "Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir"... Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih... InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya... Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi... Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
hadis ada sebut "Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir"... Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih... InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya... Ore fajir yang bertaubat...InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi... Ada sahabat yang asalnya fajir... apabila bertaubat masuk Islam...berjihad serta naik Syahid... dalam jihad fil Qital...
teringat kata-kata dalam
kitab Hikam:
وربما
قضى عليك بالذنب فكان سببا
في الوصول
Dan barangkali Dia
mentaqdirkan ke atas kamu dengan dosa, Lalu ia menjadi sebab kepada wusul /sampai
Semua adalah rezeki yang Allah telah tetapkan...
Asas-asas mazhab Ahlus
Sunnah :
1. Mengenal/ma’rifatul_Allah
adalah secara syarak melalui al Quran dan Hadis.
2. Alam ini adalah
bersifat baru.
3. Iman ialah pembenaran
/tasdiq, dan amalan solih adalah penyempurna iman.
4. Menetapkan /tidak
menafikan sifat-sifat ma'ani Allah.
5. Al-Quran adalah Qadim
/bersifat qidam/tidak berpermulaan/bukan makhluk. Allahu huwa Awwalu Akhiru wa
Zahiru wa Bathinu
الله
هو الأول والأخير والطهير والبطين
6. Tidak kewajiban ke
atas Allah.
7. Harus bagi hak Allah
Taala memberi pahala mengampuni Insan yang dikehendakinya atau menyiksa (dosa),
dan mengutus para rasul. Harus juga melihat Allah Taala di Akhirat.
8. Allah mengkehendaki
kebaikan dan kejahatan terhadap makhluqnya. ***
9. Qadha' dan Qadar pada
perbuatan-perbuatan (kasbi...hamba yang berbentuk ikhtiar. Kasbi dirujuk kamus bermakna USAHA. maknanya usaha
jua adalah dalam Qada' dan Qadar yang Allah telah Taqdirkan
10. Allah yang
menciptakan perbuatan (kasbi hamba yang berbentuk ikhtiar.
11. Tiada siapa yang
maksum kecuali para Nabi dan Rasulullah.
12. Menetapkan adanya
soal kubur, nikmat dan siksaannya.
13. Kebangkitan adalah
dengan jasad dan ruh.
14. Ada syafaat untuk
pembuat dosa besar. Allah
bersifat mohor Pengampun
15. Syurga dan neraka adalah wujud. Keduanya kekal.
16. imam agung bukanlah
dari rukun Agama Islam .ini adalah hujjah dgn puak syiah
Utama aqidah ahlus
sunnah wal jamaah
kalangan ahlus sunnah
terdiri dari dua kelompok, iaitu para pengikut abul hasan al-asya'ari dan
al-maturidiyah, ya’ni para pengikut abu mansur al-maturidi. golongan ini muncul
sewaktu khalifah al-mutawakil mengangkat/tidak
melakukan ujian terhadap ahli fikah dan orang-orang Islam serta menjauhkan diri
dari puak Muktazilah. Dan aliran pemikiran Muktazilah telah kehilangan kendali
akibat hilang kepercayaan umum terhadap mereka. Keraguan-keraguan
(penyelewengan) yang telah ditulis oleh golongan Muktazilah dalam jangka waktu
yang begitu panjang telah terbongkar.
Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang
imam agung untuk mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy'ari di
Iraq dan Abu Mansur al-Maturidi di negeri dekat sungai Furat.
Kedua imam ini telah
memimpin gerakan pemikiran dengan kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa
sikap melampau dan ekstrem terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak
terlalu bersikap beku terhadap nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah
dan ahli hadis.
Jalan yang dilalui oleh
Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh
salafus soleh. Mereka menjadikan al-Quran selaku sumber untuk mengetahui
masalah akidah. Mereka memahami akidah mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan ayat-ayat
yang mengandungi kesamaran (mutasyabihah) akan cuba difahami menggunakan
pendekatan bahasa nahu soraf balaghah serta tidak diingkari oleh akal fikiran
yang salim aqlussalim. Jika mereka tidak dapat memahaminya, mereka akan
menghentikan dari membuat penafsiran /tawaqquf. Secara umumnya, Ahlus Sunnah
telah melalui jalan tengah yang menghimpunkan antara akal dan naqal (nas).
Tidak terdapat perbezaan antara asas mazhab mereka dengan asas ajaran yang
dibawa oleh salafus soleh, para ahli fikah dan ahli hadis. Golongan Ahlus
Sunnah ini muncul pada akhir kurun ketiga Hijrah dan awal kurun keempat Hijrah
sebagai mendokong ahli fikah dan ahli hadis. Mereka telah mendokong nya secara
khusus dan secara umum, dan bangkit menentang golongan Muktazilah, kemudian mengambil
alih tempat mereka untuk mempertahankan Islam. Pemimpin golongan al-Maturidiah
ialah Abu Mansur al-Maturidi yang dilahirkan di kampung Maturid di Samarqand.
Beliau begitu ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu agama, sehingga lahirlah satu
mazhab di dalam ilmu Kalam yang diikuti oleh penduduk Khurasan. Beliau
meninggal dunia pada tahun 332 Hijrah. Pemimpin Asya'ariah pula ialah Abul
Hasan al-As'ari yang dilahirkan di Basrah pada tahun 260 Hijrah. Pada asalnya
beliau adalah penganut fahaman Muktazilah, kemudian mengasingkan diri dari
orang ramai untuk mencari kebenaran. Sehingga pada suatu hari beliau muncul di
hadapan masyarakat dengan hasil karangannya yang membantu Ahlus Sunnah serta
menolak Muktazilah. Ajaran Ahlussunah wal jamaah Abu hasaan AsSa’ari ini telah diikuti oleh para ahli fikah dan
ahli hadis. Beliau telah diangkat selaku imam mereka.
Beliau meninggal dunia
di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah
dan Maturidiah kecuali di dalam beberapa perkara kecil. Seperti masalah:
1-Makrifat, apakah
dengan akal atau dengan syarak. - Pemahaman antara iman dan Islam. - Makna
qadha' dan qadar.
2–Makna kasb /usaha.
3-Wajib siksa secara
syarak. - Dan lain-lain lagi perselisihan yang biasa berlaku di kalangan ahli
di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak membawa kepada jurang yang ketara.
Rezeki lahirnya manusia
adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi
bapa mereka...
Rezeki lahirnya manusia
adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi
bapa mereka... Harakah laman F8 Fikrah tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah
bersamaan 8-11.6.2009
Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah
berfirman “ Dan Dialah yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan
bahawa Nabi Adam alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada
tanah permukaan bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari
kalimah Adimul Ardhi yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah
daripada jenis rasa tawar yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar
ini akan kembali ke dalam AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul
Miski Orang yang dicipta daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam
neraka Adam diciptakan pada petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi
sehingga kepalanya cecah sampai ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi
Adam menunaikan fardhu haji sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik
dari India ke Makkah.
Hadis sahih Muslim ada
menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam adalah 60 hasta…ada riwayat menyebut 70
hasta (ukuran hasta umat silam yang memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam
menggerunkan binatang di bumi. Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak
seramai 40,000 ore. Mengikut satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit jabal…
Yang mana Allah telah mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi dunia
yakni di India
Nabi Syith alaihisSalam anak
nabi Adam serta malaikat Jibrail menunaikan solat jenazah Nabi Adam
alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “ Jemputlah menjadi Imam untuk solat
jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “ Sila lah kamu yang menjadi Imam
solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali Takbir… Umur Nabi Adam
alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun.
Sirah penciptaan Adam
ada yang kuat periwayatannya dan ada jua yang dhaif periwayatannya.
Alhamdulillah Asif Wallahu 'alam
Iman serta Taubat Insan
terlanjur berdosa…
عن ابي
هريرة ان النبي صلى الله عليه وسلم قال لا يزنى حين يزنى وهو مؤمن ولا يسرق حين
يسرق وهو مؤمن ولا يشرب الخمرحين يشربها وهو مؤمن والتوبة معروضة بعد
Hadis Sahih muslim no 46
jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu
alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina
…ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa
huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia
mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu
wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia
meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu
alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesalahan
dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
ana nak bertanya apa kah
syarat syarat yang membuatkan taubat Insan diterima Allah... diampuni dosanya
yang silam...
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah anda telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah anda telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....
Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesalahan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
perkataan
زانية
pada hadis 978sahih muslim jilid 2
perkataan بغي من بغايا
pada hadis 2099 sahih muslim jilid 4
عن ابي هريرة قال رسول الله عليه وسلم بينما كلب يطيف بركية قد كاد يقتله العطش إذ رأته بغى من بغايا بنى إسرائيل فنزعت موقها فأستقت له به فسقته إياه فغفرالها به
Hadis sahih Muslim jilid 4 no hadis 2099
Dari Abu Hurairah r.a katanya “Rasulullah saw. Bercerita “Pada suatu ketika ada seekor anjing mengelilingi sebuah sumur. Anjing itu hamper mati kehausan. Tiba-tiba dia terlihat oleh seorang wanita pelacur bangsa bani Israil. Maka dibukanya sepatu botnya, kemudian dicedoknya air dengan sepatunya, lalu diberinya minum anjing yang hampir mati itu . maka Allah swt mengampuni segala dosa wanita itu (dengan asbab amalnya beri minum anjing itu).
pada dua hadis sahih muslim ini nampak bahawa GRO jua buleh bertaubat nasuha...mudah mudahan kita diampuni Allah
Hadis Riwayat Bukhari
Muslim
Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.
Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.
Telah
menceritakan kepada kami Muhammad bin Yahya bin Faris berkata, telah
menceritakan kepada kami Al Faryabi berkata telah menceritakan kepada kami
Isra'il berkata, telah mengkhabarkan kepada kami Simak bin Harb dari Alqamah
bin Wail dari bapanya ia berkata, "Pada masa Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam ada seorang wanita keluar rumah untuk melaksanakan shalat berjamaah.
Lalu, ia bertemu dengan seorang laki-laki yang kemudian memaksanya untuk
melakukan hubungan intim, laki-laki itu akhirnya memerkosanya sementara ia
hanya bisa berteriak. Setelah puas laki-laki itu kabur melarikan diri. Kemudian
lewatlah seorang laki-laki di hadapannya, wanita itu berkata, "Orang itu
telah memperlakukan aku begini dan begini (memperkosa)! Pada saat yang
bersamaan tiba juga sekelompok lelaki dari Muhajirin, wanita itu berkata,
"laki-laki itu telah melakukan begini dan begini kepadaku
(memperkosa)." Rombongan itu lalu mengejar laki-laki yang disangka oleh
wanita itu telah memperkosanya. Mereka kemudian membawanya ke hadapan wanita
itu, wanita berkata, "Benar, laki-laki inilah yang telah memperkosaku! '
Mereka kemudian membawa laki-laki malang itu kepada Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam, maka ketika beliau memerintahkan untuk menghukum (rajam) laki-laki
tersebut, laki-laki yang memperkosa wanita itu berdiri dan berkata, "Wahai
Rasulullah, akulah yang telah memperkosanya." Beliau bersabda kepada
wanita itu: "Pergilah, semoga Allah mengampuni kekeliruanmu (salah
tuduh)." Beliau juga mengatakan ucapan yang baik kepada laki-laki
itu." Abu Dawud berkata, "maksudnya laki-laki yang diambil karena
salah tangkap. Dan Rasulullah berkata untuk si pelaku: "Rajamlah ia."
Kemudian beliau melanjutkan: "Dia telah bertaubat, dan sekiranya taubatnya
dibagikan kepada seluruh penduduk Madinah, niscaya taubatnya akan
diterima." Abu Dawud berkata, " Asbath bin Nashr juga meriwayatkannya
dari Simak." HR Abu Daud
Muhammad bin Yahya An Naisaburi, telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf dari Isra`il, telah menceritakan kepada kami Simak bin Harb dari 'Alqamah bin Wa`il Al Kindi dari ayahnya bahwa pada zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam ada seorang wanita yang keluar hendak melakukan shalat, ia bertemu dengan seseorang laki-laki, lalu laki-laki itu menghadang dan memperkosanya.
Wanita itu
pun berteriak dan laki-laki itu pergi. Kemudian ada seseorang yang
melintasinya, wanita itu berkata; Sesungguhnya orang itu telah melakukan begini
dan begini kepadaku. Melintas juga sekumpulan orang-orang Muhajirin, wanita itu
berkata; Sesungguhnya orang itu telah melakukan begini dan begini kepadaku.
Maka mereka beranjak pergi untuk menangkap orang yang dituduh telah
memperkosanya, mereka mendatangkan kepadanya, wanita itu berkata; Benar, ini
orangnya. Mereka pun mendatangkannya kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam, ketika beliau memerintahkan agar ia dirajam, teman orang yang
memerkosa wanita itu berdiri seraya berkata; Wahai Rasulullah, aku adalah
temannya. Beliau mengatakan kepada wanita itu: "Pergilah engkau, Allah
telah mengampunimu." Beliau berbicara kepada temannya itu dengan perkataan
yang baik dan beliau mengatakan kepada orang yang telah menggaulinya: "Rajamlah
ia." Beliau bersabda: "Sungguh, ia telah bertaubat dengan taubat yang
sekiranya seluruh penduduk Madinah bertaubat, niscaya dapat
mengimbanginya." Abu Isa berkata; Hadits ini hasan gharib shahih. 'Alqama
Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang
imam agung untuk mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy'ari di
Iraq dan Abu Mansur al-Maturidi di negeri dekat sungai Furat.
Kedua imam ini telah
memimpin gerakan pemikiran dengan kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa
sikap melampau dan ekstrem terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak
terlalu bersikap beku terhadap nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah
dan ahli hadis.
Jalan yang dilalui oleh
Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh
salafus soleh. Mereka menjadikan al-Quran selaku sumber untuk mengetahui
masalah akidah. Mereka memahami akidah mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan
ayat-ayat yang mengandungi kesamaran (mutasyabihah) akan cuba difahami
menggunakan pendekatan bahasa nahu soraf balaghah serta tidak diingkari oleh
akal fikiran yang salim aqlussalim.
Jika mereka tidak dapat
memahaminya, mereka akan menghentikan dari membuat penafsiran /tawaqquf. Secara
umumnya, Ahlus Sunnah telah melalui jalan sederhanaوصطية yang menghimpunkan antara akal dan naqal /nas
alqur’an hadis.
Tidak terdapat perbezaan
antara asas mazhab abu hasan asya’ari dan abu mansur almaturidi dengan asas
ajaran yang dibawa oleh salafus soleh, para ahli fikah dan ahli hadis.
Golongan Ahlus Sunnah
ini muncul pada akhir kurun ketiga Hijrah dan awal kurun keempat Hijrah selaku
mendokong ahli fikah dan ahli hadis. Mereka telah mendokong nya secara khusus
dan secara umum, dan bangkit menentang golongan Muktazilah, kemudian mengambil
alih tempat mereka untuk mempertahankan Islam.
Pemimpin golongan
al-Maturidiah ialah Abu Mansur al-Maturidi yang dilahirkan di kampung Maturid
di Samarqand.
Beliau amat ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu
islam, sehingga lahirlah satu mazhab di dalam ilmu Kalam yang diikuti oleh
penduduk Khurasan. Beliau meninggal dunia pada tahun 332 Hijrah.
Pemimpin Asya'ariah pula
ialah Abul Hasan al-Asa'ari yang dilahirkan di Basrah pada tahun 260 Hijrah.
Pada asalnya beliau
adalah penganut fahaman Muktazilah, kemudian mengasingkan diri dari orang ramai
untuk mencari kebenaran. Sehingga pada suatu hari beliau muncul di hadapan
masyarakat dengan hasil karangannya yang membantu Ahlus Sunnah serta menolak Muktazilah.
Ajaran Ahlussunah wal
jamaah Abu hasaan AsSa’ari ini telah
diikuti oleh para ahli fikah dan ahli hadis. Beliau telah diangkat selaku imam ahlussunnah
waljamaah.
Beliau meninggal dunia
di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah
dan Maturidiah kecuali di dalam beberapa perkara kecil. Seperti masalah:
1-Makrifat, apakah
dengan akal atau dengan syarak. - Pemahaman antara iman dan Islam. - Makna
qadha' dan qadar.
2–Makna kasb /usaha.
3-Wajib siksa secara
syarak. - Dan lain-lain lagi perselisihan yang biasa berlaku di kalangan ahli
di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak membawa kepada jurang yang ketara.
Rezeki lahirnya manusia
adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi
bapa mereka...
Rezeki lahirnya manusia
adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi
bapa mereka... Harakah laman F8 Fikrah tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah
bersamaan 8-11.6.2009
Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah berfirman
“ Dan Dialah yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan bahawa
Nabi Adam alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada tanah
permukaan bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari kalimah
Adimul Ardhi yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah daripada jenis
rasa tawar yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar ini akan
kembali ke dalam AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul Miski Orang
yang dicipta daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam neraka Adam
diciptakan pada petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi sehingga
kepalanya cecah sampai ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Adam
menunaikan fardhu haji sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik dari
India ke Makkah.
Hadis sahih Muslim ada
menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam adalah 60 hasta…ada riwayat menyebut 70
hasta (ukuran hasta umat silam yang memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam
menggerunkan binatang di bumi. Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak
seramai 40,000 ore. Mengikut satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit
jabal… Yang mana Allah telah mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi
dunia yakni di India
Nabi Syith alaihisSalam
anak nabi Adam serta malaikat Jibrail menunaikan solat jenazah Nabi Adam
alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “ Jemputlah menjadi Imam untuk solat
jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “ Sila lah kamu yang menjadi Imam
solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali Takbir… Umur Nabi Adam
alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun.
Sirah penciptaan Adam
ada yang kuat periwayatannya dan ada jua yang dhaif periwayatannya.
Alhamdulillah Asif Wallahu 'alam
hadis no 1
sahihmuslimjilid 1
dari yahya bin ya'amar radhiallahu anhu
katanya...
orang yang mula bercakap di bashrah menentang adanya qadar aialah ma'bad aljuhani
maka pada suatu ketika akan dan humaid bin abdurrahman al hamairi sama sama pergi tunai haji
atau umrah kami berdua sepakat kalau bertemu dengan salah satu sahabat rasulullah sallallhahu alaihi wasalam kami akan bertanya hal qadar...
maka kami bertemu dengan abdullah ibnu umar bin khattab di masjid.
hadis ni panjang jua...
berkata yahya...
telah berlaku orang yang membaca al qur'an dan para ilmuwan yang mendakwa bahawa tak de qadar.emua yang terjadi menurut kudratnyas tanpa di dahulUi qadar DAN ilmu Allah...
JAWAB ABDULLAH IBNU UMAR..."APABILAengkau bertemu mereka maka katalah kepada mereka ...bahawa aku tak sependapat dengan mereka...
demi Allah kalaulahmereka ada sebungkal emas dan mereka nafkahkannya maka tak akan diterima amal mereka sehingga mereka beriman dengan qadar...[anjang lagi hadis ni
hadis bab iman islam dan ihsan...
mohon sharah dan jelas kan hal ini...suoaya jelas kepada kita bahawa wajib yakin dengan qadar Allah
sifat qudrat dan iradat Allah menetapkan qadar setiap mahkluk
cuba jelaskan hal
وتؤمن بالقدر خيره وشره
dari yahya bin ya'amar radhiallahu anhu
katanya...
orang yang mula bercakap di bashrah menentang adanya qadar aialah ma'bad aljuhani
maka pada suatu ketika akan dan humaid bin abdurrahman al hamairi sama sama pergi tunai haji
atau umrah kami berdua sepakat kalau bertemu dengan salah satu sahabat rasulullah sallallhahu alaihi wasalam kami akan bertanya hal qadar...
maka kami bertemu dengan abdullah ibnu umar bin khattab di masjid.
hadis ni panjang jua...
berkata yahya...
telah berlaku orang yang membaca al qur'an dan para ilmuwan yang mendakwa bahawa tak de qadar.emua yang terjadi menurut kudratnyas tanpa di dahulUi qadar DAN ilmu Allah...
JAWAB ABDULLAH IBNU UMAR..."APABILAengkau bertemu mereka maka katalah kepada mereka ...bahawa aku tak sependapat dengan mereka...
demi Allah kalaulahmereka ada sebungkal emas dan mereka nafkahkannya maka tak akan diterima amal mereka sehingga mereka beriman dengan qadar...[anjang lagi hadis ni
hadis bab iman islam dan ihsan...
mohon sharah dan jelas kan hal ini...suoaya jelas kepada kita bahawa wajib yakin dengan qadar Allah
sifat qudrat dan iradat Allah menetapkan qadar setiap mahkluk
cuba jelaskan hal
وتؤمن بالقدر خيره وشره
Iman serta Taubat Insan
terlanjur berdosa…
عن ابي
هريرة ان النبي صلى الله عليه وسلم قال لا يزنى حين يزنى وهو مؤمن ولا يسرق حين
يسرق وهو مؤمن ولا يشرب الخمرحين يشربها وهو مؤمن والتوبة معروضة بعد
Hadis Sahih muslim no 46
jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu
alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina
…ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa
huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia
mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu
wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia
meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu
alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas
(kesalahan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
diampuni dosanya yang silam...
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Hadis 978 sahih muslim jilid 2
Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...
Ada se ore lelaki berkata...
Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...
Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur
Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...
Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...
Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...
Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...
Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...
Lalu ore yg telah bersedekah berkata
Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...
Aku akan bersedekah lagi...
Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri
Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri
Ore yang telah bersedekah berkata...
Ya Allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri
Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...
Sedekah anda
telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta
berhenti dari melacur
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah
Kepada si
pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....
h bin Wa`il
bin Hujr mendengar dari ayahnya, ia lebih tua dari Abdul Jabbar bin Wa`il
sedangkan Abdul Jabbar tidak mendengar dari ayahnya. HR Tirmidzi
Dalam
sunan Termizi (1525 ):
.
Waa'il al-kindi reported
that a woman was assaulted by a man in the darkness of the early morning,
whilst she was on her way to the mosque. She shouted to a passer by for help,
then a large group of people came by, and she called to them for help. They seized
the man to whom she had first called for help, and her attacker ran away. They
brought the (innocent) man to her, and he said, "I am the one who answered
your call for help; the other man got away." They brought him to the
messenger of Allah and told him that this man had assaulted the woman, and had
seized him whilst running away. The man said, "I was the one who answered
her call for help against he attacker, but these people seized me and brought
me here." The woman said, "He is lying: he is the one who attacked
me." The messenger of Allah said: "Take him away and stone him."
Then a man stood up and said, "Do not stone him, stone me, for I am the
one who did it." Now the Messenger of Allah had three people before him:
The one who had assaulted the women, the onw who had answered her cries for
help and the women herself. He told the attacker, "As for you, Allah has
forgiven you ." and he spoke kind words to the one who had helped the
women. 'Umar said, "stone the one who has admitted to the crime of adultery."
The messenger of Allah said: "No, for he has repented to Allah."- I
think he said, "with an act of repentance so great that if the people of
Madeenah were to repent in this way, it would be accepted from them. (Silsilah
al-ahadeeth as-saheehah,2/601, hadith no.900
----
_________________
إنّي لمُحتاجٌ إلى رحمة الله ومغفرته
----
_________________
إنّي لمُحتاجٌ إلى رحمة الله ومغفرته
Menurut
Ahlus Sunnah wal Jama'ah qadha' dan qadar mempunyai empat tingkatan:
Pertama
Al-'Ilm (pengetahuan), yaitu mengimani dan meyakini bahwa Allah Maha tahu atas segala sesuatu. Dia mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, secara umum maupun terinci, baik itu termasuk perbuatanNya sendiri atau perbuatan makhlukNya. Tak ada sesuatu pun yang tersembunyi bagiNya.
Kedua
Al-Kitabah (penulisan), yaitu mengimani bahwa Allah telah menuliskan ketetapan segala sesuatu dalam Lauh Mahfuzh yang ada disisiNya.
Kedua tingkatan ini sama-sama dijelaskan oleh Allah dalam firmanNya:
"Artinya ; Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi; bahwasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah." [Al-Hajj : 70]
Dalam ayat ini disebutkan lebih dahulu bahwa Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi, kemudian dikatakan bahwa yang demikian tertulis dalam sebuah ktiab, yaitu Lauh Mahfuzh.
Sebagaimana pula dijelaskan oleh Rasulullah shalallahu 'alaihi wassalam dalam sabdanya:
"Artinya : Pertama kali tatkala Allah menciptakan qalam (pena), Dia firmankan kepadanya, 'Tulislah!' Qalam itu berkata, 'Ya Tuhanku, apakah yang hendak kutulis?' Allah berfirman, "Tulislah apa saja yang akan terjadi!' Maka seketika itu bergeraklah qalam itu menulis segala yang akan terjadi hinggahari Kiamat."
Ketika Nabi shalallahu 'alaihi wassalam ditanya tentang apa yang hendak kita perbuat, apakah sudah ditetapkan atau tidak? Beliau menjawab: "Sudah ditetapkan."
Dan ketika beliau ditanya: "Mengapa kita mesti berusaha dan tidak pasrah saja dengan takdir yang sudah tertulis?", beliau pun menjawab: "Berusahalah kalian, masing-masing akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan baginya." Kemudian beliau mensitir firman Allah:
"Artinya ; Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang mudah. Sedangkan orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang sukar." [Al-Lail 5-10]
Oleh karena itu, hendaklah Anda berusaha, sebagaimana yang diperintahkan Nabi shalallahu 'alaihi wassalam kepada para sahabat. Anda akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan Allah.
Ketiga
Al-Masyi'ah (kehendak). Artinya, bahwa segala sesuatu yang terjadi, atau tidak terjadi, di langit dan di bumi, adalah dengan kehendak Allah. Hal ini dinyatakan jelas dalam Al-Qur'an Al-Karim. Dan Allah telah menetapkan bahwa apa yang diperbuatNya adalah dengan kehendakNya, serta apa yang diperbuat para hambaNya juga dengan kehendakNya.
Firman Allah:
"Artinya : (Yaitu) bagi siapa di antara kamu yang mau menempuh jalan yang lurus. Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan Semesta Alam." [At-Takwir : 28-29]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya." [Al-An'am : 112]
"Artinya : Seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendakiNya." [Al-Baqarah : 253]
Dalam ayat-ayat tersebut Allah menjelaskan bahwa apa yang diperbuat manusia terjadi dengan kehendakNya.
Dan banyak pula ayat-ayat yang menunjukkan bahwa apa yang diperbuat Allah adalah dengan kehendakNya. Seperti firman Allah:
"Artinya : Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami akan berikan kepada tiap-tiap jiwa petunjuk (bagi)nya." [As-Sajdah : 13]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu." [Huud : 118]
Dan banyak lagi ayat-ayat yang menetapkan kehendak Allah dalam apa yang diperbuatNya.
Oleh karena itu, tidaklah sempurna keimanan seseorang kepada qadar (takdir) kecuali dengan mengimani bahwa kehendak Allah meliputi segala sesuatu. Tak ada yang terjadi atau tidak terjadi kecuali dengan kehendakNya. Tidak mungkin ada sesuatu yang terjadi di langit ataupun di bumi tanpa dengan kehendak Allah.
Keempat
Al-Khalq (penciptaan). Yaitu, mengimani bahwa Allah Pencipta segala sesuatu. Apa yang ada di langit dan di bumi Penciptanya tiada lain adalah Allah. Sampai yang dikatakan "mati" (tidak hidup), itupun diciptakan oleh Allah. Firman Allah:
"Artinya : Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya." [Al-Mulk : 2]
Jadi, segala sesuatu yang ada di langit ataupun di bumi PenciptaNya tiada lain adalah Allah Tabaraka wa Ta'ala.
Kita semua mengetahui dan meyakini bahwa apa yang terjadi dari perbuatan Allah adalah ciptaanNya. Seperti langit, bumi, gunung, sungai, matahari bulan, bintang, angin, manusia, dan hewan, kesemuanya adalah ciptaan Allah. Demikian pula apa yang terjadi untuk para makhluk ini, seperti: sifat, perubahan dan keadaan, itupun ciptaan Allah.
Akan tetapi mungkin saja ada orang yang sulit memahami, bagaimana dapat dikatakan bahwa perbuatan dan perkataan yang kita lakukan dengan kehendak kita ini adalah ciptaan Allah?
Jawabnya: Ya memang demikian. Sebab perbuatan dan perkataan kita ini timbul karena adanya 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Apabila perbuatan manusia timbul karena kehendak dan kemampuannya, maka perlu diketahui bahwa yang menciptakan kehendak dan kemampuan manusia adalah Allah. Dan Siapa yang menciptakan sebab, Dialah yang menciptakan akibatnya.
Jadi, sebagai argumentasi bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia, yaitu bahwa apa yang diperbuat manusia itu timbul karena 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Andaikata tidak ada kehendak dan kemampuan, tentu manusia tidak akan berbuat. Karena andaikata dia menghendaki, tetapi tidak mampu, tidak akan ia perbuat. Begitu pula andaikata dia mampu, tetapi tidak menghendaki, tidak akan terjadi perbuatan itu. Jika perbuatan manusia itu terjadi karena adanya kehendak yang mantap dan kemampuan sempurna, sedangkan kehendak dan kemampuan tadi pada diri manusia adalah Allah, maka dengan cara ini dapat kita katakana bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia.
Akan tetapi, pada hakikatnya manusia yang berbuat. Manusialah yang bersuci, yang melakukan shalat, yang menunaikan zakat, yang berpuasa, yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, yang berbuat kemaksiatan, yang berbuatan ketaatan; hanya saja semua perbuatan ini ada dan terjadi dengan kehendak dan kemampuan yang diciptakan oleh Allah. Dan alhamdulillah hal ini sudah cukup jelas.
Keempat tingkatan yang disebutkan tadi wajib kita tetapkan untuk Allah. Dan hal ini tidak bertentangan apabila kita katakan bahwa manusia sebagai yang berbuata atau pelaku perbuatan.
Seperti halnya kita katakan: "Api membakar." Padahal yang menjadikannya dapat membakar tentu saja Allah. Api tidak dapat membakar dengan sendirinya, sebab seandainya api dapat membakar dengan sendirinya, tentu ketika Nabi Ibrahim 'alaihissalam dilemparkan ke dalam api akan terbakar hangus. Akan tetapi, ternyata beliau tidak mengalami cedera sedikitpun, karena Allah telah berfirman kepada api itu:
"Artinya : Hai api, jadilah dingin dan keselamatan bagi Ibrahim." [Al-Anbiya' : 69]
Sehingga Nabi Ibrahim 'alaihissalam tidak terbakar, bahkan tetap dalam keadaan sehat wal 'afiat.
Jadi, api tidak dapat membakar dengan sendirinya, tetapi Allah-lah yang menjadikannya mempunyai kekuatan untuk membakar. Kekuatan api untuk membakar adalah sama dengan kehendak dan kemampuan dalam diri manusia untuk berbuat, tidak ada perbedaannya. Hanya saja, karena manusia mempunyai kehendak, perasaan, pilihan dan tindakan, maka secara hukum dan sebenarnya manusia dinyatakan sebagai yang berbuat. Dia akan mendapat balasan sesuai dengan apa yang diperbuatnya, karena dia berbuat menurut kehendak dan kemauannya sendiri.
Penutup.
Sebagai penutup, kami katakan bahwa seorang mukmin harus ridha kepada Allah sebagai Tuhannya, dan termasuk kesempurnaan ridhanya, yaitu mengimani bahwa dalam masalah ini tidak ada perbedaan antara amal yang dikerjakan manusia, rizki yang dia usahakan, dan ajal yang dia khawatirkan. Kesemuanya adalah sama, sudah tertulis dan ditentukan. Dan setiap manusia dimudahkan menurut takdir yang ditentukan baginya. Semoga Allah menjadikan kita termasuk mereka yang dimudahkan untuk berbuat seperti orang-orang mendapat kebahagiaan dan melimpahkan kepada kita kebaikan dunia dan akhirat.
Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, semoga shalawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada Nabi kita Muhammad, kepada keluarga dan seluruh shahabatnya.
[Disalin dari kitab Al-Qadha wal Qadar, edisi Indonesia Qadha & Qadhar, Penyusun Syaikh Muhammad Shalih Al-Utsaimin, Penerjemah A.Masykur Mz, Penerbit Darul Haq, Cetakan Rabi’ul Awwal 1420H/Juni 1999M]
Pertama
Al-'Ilm (pengetahuan), yaitu mengimani dan meyakini bahwa Allah Maha tahu atas segala sesuatu. Dia mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, secara umum maupun terinci, baik itu termasuk perbuatanNya sendiri atau perbuatan makhlukNya. Tak ada sesuatu pun yang tersembunyi bagiNya.
Kedua
Al-Kitabah (penulisan), yaitu mengimani bahwa Allah telah menuliskan ketetapan segala sesuatu dalam Lauh Mahfuzh yang ada disisiNya.
Kedua tingkatan ini sama-sama dijelaskan oleh Allah dalam firmanNya:
"Artinya ; Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi; bahwasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab (Lauh Mahfuzh). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah." [Al-Hajj : 70]
Dalam ayat ini disebutkan lebih dahulu bahwa Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi, kemudian dikatakan bahwa yang demikian tertulis dalam sebuah ktiab, yaitu Lauh Mahfuzh.
Sebagaimana pula dijelaskan oleh Rasulullah shalallahu 'alaihi wassalam dalam sabdanya:
"Artinya : Pertama kali tatkala Allah menciptakan qalam (pena), Dia firmankan kepadanya, 'Tulislah!' Qalam itu berkata, 'Ya Tuhanku, apakah yang hendak kutulis?' Allah berfirman, "Tulislah apa saja yang akan terjadi!' Maka seketika itu bergeraklah qalam itu menulis segala yang akan terjadi hinggahari Kiamat."
Ketika Nabi shalallahu 'alaihi wassalam ditanya tentang apa yang hendak kita perbuat, apakah sudah ditetapkan atau tidak? Beliau menjawab: "Sudah ditetapkan."
Dan ketika beliau ditanya: "Mengapa kita mesti berusaha dan tidak pasrah saja dengan takdir yang sudah tertulis?", beliau pun menjawab: "Berusahalah kalian, masing-masing akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan baginya." Kemudian beliau mensitir firman Allah:
"Artinya ; Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah) dan bertakwa, dan membenarkan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang mudah. Sedangkan orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan adanya pahala yang terbaik, maka Kami akan memudahkan baginya (jalan) yang sukar." [Al-Lail 5-10]
Oleh karena itu, hendaklah Anda berusaha, sebagaimana yang diperintahkan Nabi shalallahu 'alaihi wassalam kepada para sahabat. Anda akan dimudahkan menurut takdir yang telah ditentukan Allah.
Ketiga
Al-Masyi'ah (kehendak). Artinya, bahwa segala sesuatu yang terjadi, atau tidak terjadi, di langit dan di bumi, adalah dengan kehendak Allah. Hal ini dinyatakan jelas dalam Al-Qur'an Al-Karim. Dan Allah telah menetapkan bahwa apa yang diperbuatNya adalah dengan kehendakNya, serta apa yang diperbuat para hambaNya juga dengan kehendakNya.
Firman Allah:
"Artinya : (Yaitu) bagi siapa di antara kamu yang mau menempuh jalan yang lurus. Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan Semesta Alam." [At-Takwir : 28-29]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, niscaya mereka tidak mengerjakannya." [Al-An'am : 112]
"Artinya : Seandainya Allah menghendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi Allah berbuat apa yang dikehendakiNya." [Al-Baqarah : 253]
Dalam ayat-ayat tersebut Allah menjelaskan bahwa apa yang diperbuat manusia terjadi dengan kehendakNya.
Dan banyak pula ayat-ayat yang menunjukkan bahwa apa yang diperbuat Allah adalah dengan kehendakNya. Seperti firman Allah:
"Artinya : Dan kalau Kami menghendaki niscaya Kami akan berikan kepada tiap-tiap jiwa petunjuk (bagi)nya." [As-Sajdah : 13]
"Artinya : Jikalau Tuhanmu menghendaki, tentu Dia menjadikan manusia umat yang satu." [Huud : 118]
Dan banyak lagi ayat-ayat yang menetapkan kehendak Allah dalam apa yang diperbuatNya.
Oleh karena itu, tidaklah sempurna keimanan seseorang kepada qadar (takdir) kecuali dengan mengimani bahwa kehendak Allah meliputi segala sesuatu. Tak ada yang terjadi atau tidak terjadi kecuali dengan kehendakNya. Tidak mungkin ada sesuatu yang terjadi di langit ataupun di bumi tanpa dengan kehendak Allah.
Keempat
Al-Khalq (penciptaan). Yaitu, mengimani bahwa Allah Pencipta segala sesuatu. Apa yang ada di langit dan di bumi Penciptanya tiada lain adalah Allah. Sampai yang dikatakan "mati" (tidak hidup), itupun diciptakan oleh Allah. Firman Allah:
"Artinya : Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya." [Al-Mulk : 2]
Jadi, segala sesuatu yang ada di langit ataupun di bumi PenciptaNya tiada lain adalah Allah Tabaraka wa Ta'ala.
Kita semua mengetahui dan meyakini bahwa apa yang terjadi dari perbuatan Allah adalah ciptaanNya. Seperti langit, bumi, gunung, sungai, matahari bulan, bintang, angin, manusia, dan hewan, kesemuanya adalah ciptaan Allah. Demikian pula apa yang terjadi untuk para makhluk ini, seperti: sifat, perubahan dan keadaan, itupun ciptaan Allah.
Akan tetapi mungkin saja ada orang yang sulit memahami, bagaimana dapat dikatakan bahwa perbuatan dan perkataan yang kita lakukan dengan kehendak kita ini adalah ciptaan Allah?
Jawabnya: Ya memang demikian. Sebab perbuatan dan perkataan kita ini timbul karena adanya 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Apabila perbuatan manusia timbul karena kehendak dan kemampuannya, maka perlu diketahui bahwa yang menciptakan kehendak dan kemampuan manusia adalah Allah. Dan Siapa yang menciptakan sebab, Dialah yang menciptakan akibatnya.
Jadi, sebagai argumentasi bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia, yaitu bahwa apa yang diperbuat manusia itu timbul karena 2 faktor, yaitu kehendak dan kemampuan. Andaikata tidak ada kehendak dan kemampuan, tentu manusia tidak akan berbuat. Karena andaikata dia menghendaki, tetapi tidak mampu, tidak akan ia perbuat. Begitu pula andaikata dia mampu, tetapi tidak menghendaki, tidak akan terjadi perbuatan itu. Jika perbuatan manusia itu terjadi karena adanya kehendak yang mantap dan kemampuan sempurna, sedangkan kehendak dan kemampuan tadi pada diri manusia adalah Allah, maka dengan cara ini dapat kita katakana bahwa Allah-lah yang menciptakan perbuatan manusia.
Akan tetapi, pada hakikatnya manusia yang berbuat. Manusialah yang bersuci, yang melakukan shalat, yang menunaikan zakat, yang berpuasa, yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, yang berbuat kemaksiatan, yang berbuatan ketaatan; hanya saja semua perbuatan ini ada dan terjadi dengan kehendak dan kemampuan yang diciptakan oleh Allah. Dan alhamdulillah hal ini sudah cukup jelas.
Keempat tingkatan yang disebutkan tadi wajib kita tetapkan untuk Allah. Dan hal ini tidak bertentangan apabila kita katakan bahwa manusia sebagai yang berbuata atau pelaku perbuatan.
Seperti halnya kita katakan: "Api membakar." Padahal yang menjadikannya dapat membakar tentu saja Allah. Api tidak dapat membakar dengan sendirinya, sebab seandainya api dapat membakar dengan sendirinya, tentu ketika Nabi Ibrahim 'alaihissalam dilemparkan ke dalam api akan terbakar hangus. Akan tetapi, ternyata beliau tidak mengalami cedera sedikitpun, karena Allah telah berfirman kepada api itu:
"Artinya : Hai api, jadilah dingin dan keselamatan bagi Ibrahim." [Al-Anbiya' : 69]
Sehingga Nabi Ibrahim 'alaihissalam tidak terbakar, bahkan tetap dalam keadaan sehat wal 'afiat.
Jadi, api tidak dapat membakar dengan sendirinya, tetapi Allah-lah yang menjadikannya mempunyai kekuatan untuk membakar. Kekuatan api untuk membakar adalah sama dengan kehendak dan kemampuan dalam diri manusia untuk berbuat, tidak ada perbedaannya. Hanya saja, karena manusia mempunyai kehendak, perasaan, pilihan dan tindakan, maka secara hukum dan sebenarnya manusia dinyatakan sebagai yang berbuat. Dia akan mendapat balasan sesuai dengan apa yang diperbuatnya, karena dia berbuat menurut kehendak dan kemauannya sendiri.
Penutup.
Sebagai penutup, kami katakan bahwa seorang mukmin harus ridha kepada Allah sebagai Tuhannya, dan termasuk kesempurnaan ridhanya, yaitu mengimani bahwa dalam masalah ini tidak ada perbedaan antara amal yang dikerjakan manusia, rizki yang dia usahakan, dan ajal yang dia khawatirkan. Kesemuanya adalah sama, sudah tertulis dan ditentukan. Dan setiap manusia dimudahkan menurut takdir yang ditentukan baginya. Semoga Allah menjadikan kita termasuk mereka yang dimudahkan untuk berbuat seperti orang-orang mendapat kebahagiaan dan melimpahkan kepada kita kebaikan dunia dan akhirat.
Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, semoga shalawat dan salam senantiasa dilimpahkan kepada Nabi kita Muhammad, kepada keluarga dan seluruh shahabatnya.
[Disalin dari kitab Al-Qadha wal Qadar, edisi Indonesia Qadha & Qadhar, Penyusun Syaikh Muhammad Shalih Al-Utsaimin, Penerjemah A.Masykur Mz, Penerbit Darul Haq, Cetakan Rabi’ul Awwal 1420H/Juni 1999M]
Taqdir
hadis nombor 2274 jilid
4 sahih Muslimdari Abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkataRasulullah
sallallahu alaihi waSalam bercerita bahawa...Nabi Adam alaihissalam dan musa
alaihissalam pernah berbahasnabi Musa berkata...hai Adam...engkau adalah bapa
bagi semua manusia... tetapi engkau telah mengecewakan kan kami kerana
menyebabkan kami kami keluar dari aljannahNabi Adam menjawab...Engkau wahai
Musa...Engkau telah dipilih dan dianugerahkan istimewa dgn qudrat iradat Allah
anda telah di beri nikmat buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi
kalimuLlah...buleh berkata kata dgn Allah...Apakah kamu menyesali Urusan taqdir
yg telah allah taqdirkan kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh
Allah...nabi Muahmmad sallallahu alaihiwaSalam bersabda...Demikianlah Adam dan
Musa saling berhujjah....
hadis nombor 2274 jilid
4 sahih Muslim
dari Abu Hurairah
radhiallahu anhu telah berkataRasulullah sallallahu alaihi waSalam bercerita
bahawa...Nabi Adam alaihissalam dan musa alaihissalam pernah berbahasnabi Musa
berkata...hai Adam...engkau adalah bapa bagi semua manusia... tetapi engkau
telah mengecewakan kan kami kerana menyebabkan kami kami keluar dari
aljannahNabi Adam menjawab...Engkau wahai Musa...Engkau telah dipilih dan
dianugerahkan istimeawa dgn qudrat iradat Allah anda telah di beri nikmat buleh
berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi kalimuLlah...buleh berkata kata dgn
Allah...Apakah kamu menyesali Urusan taqdir yg telah Allah taqdirkan kepada ku
sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh Allah...nabi Muahmmad sallallahu
alaihiwaSalam bersabda...Demikianlah Adam dan Musa saling berhujjah....
Hadis nombor 2272 sahih
muslim jilid 4
Dari Abdullah
radhioallahu annhu telah berkatarasulullah sallallahu alaihi wasalam yang
mutlak benar menceritakan kpd kamiSesungguhnya proses penciptaan sese ore kamu
setelah derada dalam perut (badhni… ibuSelama 40 hari… kemudian dia menjadi
‘alaqah selama 40 harikemudian menjadi mudh_rohselama 40 hari kemudian
diutuskan malaikat meniupkan ruh kepadanya. kemudian diperintahkan kpd malaikat
menulis empat keTETAPanya/ Taqdir mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, celaka
atau bahgia (sa_‘id maka demi Allah yang Tiada Tuhan melainkanNya
Sesungguhnya Allah
adalah Tuhan dan Sesungguhnya Muhammad is the messenger of Allah
(RabbiyAllah…sesungguhnya se se ore yg beramal
dgn amalan ahli syurga sehingga jaraknya ke syurga hanya tinggal sehasta…tetapi
suratan taqdirnya menetapkan dia menjadi ahli neraka…lalu dia beramal pada usia
umurnya dgn amalan ahli neraka maka dia akan masuk neraka…sebaliknya sese ore
yg beramal dgn amalan ahli neraka sehingga jaraknya ke neraka hanya tinggal
sehasta…tetapi suratan taqdirnya telah ditulis menjadi ahli aljannah..lalu dia
bertaubat dgn rahmat Allah pada sisa usianya…dia beramal dgn amalan ahli aljannah
maka dia masuk aljannah dgn rahmat Allah…
Hadis sahih muslim 2273 jilid 4 menyebut Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nya. Kemudian Book /kitabul mubin dilipat/disempurnakan di lauhul mahfuz, tidak ditambah dan tidak dikurangi…rujuk hadis nombor 2277 jilid 4 sahih Muslim
Hadis sahih muslim 2273 jilid 4 menyebut Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nya. Kemudian Book /kitabul mubin dilipat/disempurnakan di lauhul mahfuz, tidak ditambah dan tidak dikurangi…rujuk hadis nombor 2277 jilid 4 sahih Muslim
cuba rujuk hadis nombor
2284 jilid 4 sahih muslimdari abu hurairah radhiaLlahu anhu telah
berkataRasulullah Sallallahu alaihi waSalam telah bersabda...Tidak se orang jua
bayi yg baru lahir melainkan dalam keadaan suci...maka kedua orang tuanyalah
yang menyebabkan anak ini menjadi yahudi, nasrani, dan musyrik lalu bertanya
seorang lelaki...
Ya rasulullah
...bagaimana kalau anak tersebut mati sebelumnya (sebelum disesatkan orang
tuanya...Baginda menjawab "Allah jua Yang Mohor mengetahui apa yang telah
mereka lakukan...
hadis nombor 2279 jilid
4 sahih muslim
dari abdullah ibnu umar
radhiallahu anhu berkata rasulullah sallalhu alihiwasalam bersabda semuanya
telah ditetapkan/ditaqdirkan sehingga kepada kelemahan/cuai dan ketrampilan
atau kelemahan dan ketrampilan
hadis nombor 2274 jilid
4 sahih Muslim
dari Abu Hurairah
radhiallahu anhu telah berkataRasulullah sallallahu alaihi waSalam bercerita
bahawa...Nabi Adam alaihissalam dan musa alaihissalam pernah berbahas nabi Musa
berkata...hai Adam...engkau adalah bapa bagi semua manusia... tetapi engkau
telah mengecewakan kan kami kerana menyebabkan kami kami keluar dari
aljannahNabi Adam menjawab...Engkau wahai Musa...Engkau telah dipilih dan
dianugerahkan istimewa dgn qudrat iradat Allah anda telah di anugerah nikmat
buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi kalimuLlah...buleh berkata
kata dgn Allah...Apakah kamu menyesali Urusan taqdir yg telah allah taqdirkan
kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh Allah...nabi Muhammad
sallallahu alaihiwaSalam bersabda...Demikianlah Adam dan Musa saling
berhujjah....
Hadis nombor 2272 sahih
muslim jilid 4Dari Abdullah radhiallahu annhu telah berkatarasulullah
sallallahu alaihi wasalam yang mutlak benar mengkhabarkan kpd kami Sesungguhnya
proses penciptaan sese ore kamu setelah berada dalam perut/rahim (badhni… ibu Selama
40 hari… kemudian dia menjadi ‘alaqahselama 40 harikemudian menjadi mudh_roh selama
40 hari kemudian diutuskan malaikat meniupkan ruh kepadanyakemudian
diperintahkan kpd malaikat menulis empat keTETAPanya/Taqdirnya mengenai
rezekinya, ajalnya, amalnya, celaka atau bahgia (sa_‘idmaka demi Allah yang
Tiada Tuhan melainkanNya (RabbiyAllah…sesungguhnya se se ore yg beramal dgn
amalan ahli syurga sehingga jaraknya ke syurga hanya tinggal sehasta…tetapi Taqdirnya menetapkan dia menjadi ahli
neraka…lalu dia beramal pada usia umurnya dgn amalan ahli neraka maka dia akan
masuk neraka…sebaliknya sese ore yg beramal dgn amalan ahli neraka sehingga
jaraknya ke neraka hanya tinggal sehasta…tetapi suratan taqdirnya telah ditulis
menjadi ahli aljannah..lalu dia bertaubat dgn rahmat Allah pada sisa
usianya…dia beramal dgn amalan ahli aljannah maka dia masuk aljannah dgn rahmat
Allah…
Dari ayat ini pernah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah mengenai makna ayat "Surga yg luasnya seluas langit dan bumi." Dimanakah neraka? tanya mereka. Rasulullah menjawab (dengan pertanyaan lagi), "Dimanakah male hari ketika siang?"Abu hurairah dari Al Bazazar meriwayatkan bahwa ada seorang laki-laki menanyakan ini kepada Rasulullah , lalu beliau menjawab "Tahukah engkau ketika male tiba dan menyelimuti segala sesuatu, di manakah siang hari berada? Penanya itu menjawab "Siang berada dimana Allah menghendakinya." Kemudian Nabi bersabda, "Demikian pula neraka, ia berada dimana Allah menghendakinya."Ibnu Katsir dalam tafsirnya mengomentari riwayat tersebut dengan mengatakan, "Ini mengandung dua pengertian," Pertama, Jika kita tidak menyaksikan atau tidak mengetahui male hari pada waktu siang, hal ini tidak berarti bahwa male hari itu tidak berada pada suatu tempat. Demikian pula neraka, ia berada di tempat yang dikehendaki oleh Allah Azza wa Jalla. Kedua, Jika siang hari berada pada suatu belahan dunia, male hari berada pada belahan dunia yg lainnya. Demikian juga aljannah, ia berada di tempat yg tinggi yg luasnya seperti yang di firmankan Allah seluas langit dan bumi. Adapun neraka berada ditempat lain yang paling bawah.
Dari ayat ini pernah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah mengenai makna ayat "Surga yg luasnya seluas langit dan bumi." Dimanakah neraka? tanya mereka. Rasulullah menjawab (dengan pertanyaan lagi), "Dimanakah male hari ketika siang?"Abu hurairah dari Al Bazazar meriwayatkan bahwa ada seorang laki-laki menanyakan ini kepada Rasulullah , lalu beliau menjawab "Tahukah engkau ketika male tiba dan menyelimuti segala sesuatu, di manakah siang hari berada? Penanya itu menjawab "Siang berada dimana Allah menghendakinya." Kemudian Nabi bersabda, "Demikian pula neraka, ia berada dimana Allah menghendakinya."Ibnu Katsir dalam tafsirnya mengomentari riwayat tersebut dengan mengatakan, "Ini mengandung dua pengertian," Pertama, Jika kita tidak menyaksikan atau tidak mengetahui male hari pada waktu siang, hal ini tidak berarti bahwa male hari itu tidak berada pada suatu tempat. Demikian pula neraka, ia berada di tempat yang dikehendaki oleh Allah Azza wa Jalla. Kedua, Jika siang hari berada pada suatu belahan dunia, male hari berada pada belahan dunia yg lainnya. Demikian juga aljannah, ia berada di tempat yg tinggi yg luasnya seperti yang di firmankan Allah seluas langit dan bumi. Adapun neraka berada ditempat lain yang paling bawah.
والله أعلم بالثواب
Hadis sahih muslim 2414
jilid 4Dari Jabir radhiallah telah berkata dia mendengar Nabi sallallahu alaihi
wasalam bersabda Bukan amal se se ore yang memasukkannya ke dalam aljannah atau
melepaskannya dari neraka termasuk juga diriku…Cuma hanya Rahmat Allah ke
atasku semuanya…Diriwayatkan Abu Dawud dari Abu Hafshah Al-Syami, bahawa
Rasulullahbersabda: "Sesungguhnya yang pertama kali diciptakan Allah
adalahQalam (pena), lalu dikatakan kepadanya, 'Tulislah'. Ia menjawap,
'YaTuhanku, apa yang harus aku tulis?' Dia menjawab, 'Tulislah Takdir setiap
sesuatu sampai hari kiamat tiba".
Taqdir Allah terus
menerus menjelaskan kekuasaan ke atas makhlukNya dengan berfirman yang
bermaksud Dialah
Tuhan yang telah menjadikan kamu daripada tanah (surah al An’am ayat 2 Setelah
menjelaskan hal penciptaan alam maya , Allah menjelaskan pula hal penciptaannya
terhadap yang lebih kecil yaitu hal kejadian dan penciptaan manusia Se ore Ulama’ Abu Na’im
al Hafiz di dalam kitabnya meriwayatkan عبد اللهIbnu
Mas’ud berkata…Malaikat yang ditugaskan meLINDUNGI Rahim
manusia setiap kali diciptakan manusia, dia mengambil air mani manusia (lelaki
dan perempuan…dan meletakkannya di tapak tangannya kemudian bertanya kepada
Allah Wahai Tuhanku …adakah ia mahu disempurnakan selaku manusia atau tidak…Jika
jawapannya Naam/ya maka ia akan disempurnakan menjadi manusiaMalaikat bertanya
lagi ...Ya Allah, apakah rezekinya, apakah sifatnya, amalannya dan bilakah ajal
mautnya...Allah berfirman ...Lihatlah dalam Kitab Besar (ummul Kitab...Lihatlah
dalam Lauhul Mahfuz…Semua sudah tersurat termasuk rezekinya, sifatnya,
amalannya dan ajal mautnya…Lalu dia mengambil sedikit tanah tempat manusia
tersebut akan dikebumikan lalu diuli air mani tersebut dengan tanah
tersebutDemikian apa yang dinyatakan oelh Allah di dalam firmanNya yang
bermaksudDari tanah Kami ciptakan kamu dan ke dalam tanah Kami akan kembalikan
kamu (surah Toha ayat 55
Abu Hurairah Radhiallahu
anhu berkata Rasulullah sallallahu alaihi wasalam bersabda yang
bermaksud…Seseorang anak tidak dilahirkan ke alam dunia melainkan dia dicipta
daripada tanah kuburannya sendiri
Dengan berdasarkan
kepada dalil ini jelas menunjukkan bahawa manusia diciptakan daripada tanah dan
air mani lelaki dan perempuan dipetik dari penulisan Tuan Guru haji hadi di
ruangan Tafsir alQur'an halaman F7 harakah 7-10 jamadilAkhir 1430 bersamaan
1-4.6.2009
Hadis sahih muslim 2273
jilid 4...Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah
sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45
layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala
…Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara
dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki
atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan
serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nya
Kemudian buku dilipat,
tidak ditambah dan tidak dikurangi…
Hadis 2412 sahih muslim
jilid 4 Dari abu hurairah Radhiallahu
anhuDari Rasulullah sallahu alaihi wasalamBersabda…Tidak se ore jua diantara
kamu yang amalnya akan dapat menyelamatkannyaBertanya se ore lelaki ...Amal
anda jua begitu ya rasulullah...
Baginda menjAwab...Naam
(benar sedemikian...Cuma Allah melindungiku dengan Rahmatnya kerana hal sedemikian
tambah giatlah kamu meluruskan (ikhlaskan... amal BAIK mu
Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa…
Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesilapan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du
dalam halaqah Tv9
ustaz sayid tuan padang sebut kisah ni ada dalam kitab tawwabiin ...abu
qudamah menyebut kisah bani israil zaman nabi musa alaihissalam ni...
Semua (dosa) umatku akan diampuni
kecuali orang yang berbuat (dosa) terang-terangan, yaitu yang melakukan
perbuatan dosa pada malam hari lalu Allah menutup-nutupinya kemudian pada
esok harinya dia bercerita kepada kawannya, "Tadi malam aku berbuat
begini...begini..." Lalu dia membongkar rahasia yang telah ditutup-tutupi
Allah 'Azza wajalla.
__muttafaqun alaihi
Dilarang buka aib diri sewaktu zaman
jahil...
Taubat Nasuha
Taubat=kembali
Nasuha=BERSIH
Pada zaman Nabi Musa
AS, bani Israel ditimpa musim kemarau yang berpanjangan. Mereka pun berkumpul
mendatangi Nabi mereka. Mereka berkata, “Ya Kaliimallah, berdoalah kepada
Rabbmu agar Dia menurunkan hujan kepada kami”. Maka berangkatlah Musa A.S.
bersama kaumnya menuju padang pasir yang luas. Waktu itu mereka berjumlah
lebih dari 70 ribu orang. Mulailah mereka berdoa dengan keadaan yang lusuh
dan penuh debu, haus dan lapar.
Nabi Musa berdoa, “Ilaahi! Asqinaa ghaitsak.. wansyur ‘alaina rahmatak.. warhamnaa bil athfaal ar rudhdha’.. wal bahaaim ar rutta’.. wal masyaayikh ar rukka’..” Setelah itu langit tetap saja terang benderang, matahari pun bersinar makin menyilau (maksudnya segumpal awan pun tak jua muncul). Kemudian Nabi Musa berdoa lagi, “Ilaahi.. asqinaa”.. Allah pun berfirman kepada Musa, “Bagaimana Aku akan menurunkan hujan kepada kalian sedangkan di antara kalian ada seorang hamba yang bermaksiat sejak 40 tahun yang lalu. Umumkanlah di hadapan manusia agar dia berdiri di hadapan kalian semua. Kerana dialah, Aku tidak menurunkan hujan untuk kalian”. Maka Musa pun berteriak di tengah-tengah kaumnya, “Wahai hamba yang bermaksiat kepada Allah sejak 40 tahun, keluarlah ke hadapan kami, karena engkaulah hujan tak turun”. Seorang lelaki menjeling ke kanan dan kiri, maka tak seorang pun yang keluar di hadapan manusia, saat itu pula ia sedar kalau dirinya yang dimaksud. Ia berkata dalam hatinya, “Kalau aku keluar ke hadapan manusia, maka akan terbuka rahsiaku. Kalau aku tidak berterus terang, maka hujan pun tak akan turun”. Maka hatinya pun gundah-gulana, air matanya pun menitis, menyesali perbuatan maksiatnya sambil berkata , “Ya Allah, Aku telah bermaksiat kepadaMu selama 40 tahun, selama itu pula Engkau menutupi aibku. Sungguh sekarang aku bertaubat kepadaMu, maka terimalah taubatku”. Tak lama setelah pengakuan taubatnya tersebut, maka awan-awan tebal pun muncul, semakin lama semakin tebal menghitam, dan akhirnya turunlah hujan. Musa pun kehairanan, “Ya Allah, Engkau telah turunkan hujan kepada kami, namun tak seorang pun yang keluar di hadapan manusia”. Allah berfirman, “Aku menurunkan hujan kepada kalian oleh sebab hamba yang kerananya hujan tak turun telah bertaubat kepadaKu”. Musa berkata, “Ya Allah, tunjukkan padaku hamba yang taat itu”. Allah berfirman, “Ya Musa, Aku tidak membuka aibnya sewaktu dia masih bermaksiat kepadaKu, apakah Aku perlu membuka aibnya sedangkan dia taat kepadaKu?” ana nak bertanya apa kah syarat syarat yang membuatkan taubat Insan diterima Allah... diampuni dosanya yang silam...
Syarat taubat diterima
1.Ikhlas kan niat beramal ibadah hanya untuk Allah
2.Menuntut Ilmu Islam seperti tauhid syariat, hadis tafsir
alquran dan syarah hadis dll
3.Menyesal atas keterlanjuran sebab jahil, khilaf/keliru dll
4.Mumkin ada ilat dan qarinah, sebab musabbab dalam hal
terlanjurnya insan seperti sihir, drug, dll
5.Jika ada harta baik banyakkan bersedekah
6.Berazam menghindari maksiat dosa besar
7.Memperbanyakan amal solih dan amal kebajikan
8.Bersifat suka bersedekah
9.Mengambil iktibar/pengajaran atas keterlanjuran
10.
Bersahabat dengan
insan solih dan muttaqiin
11.
Selalu menghisab
diri sebelum dihisab di akhirat nanti.
|
Sumber Rujukan:
Muhammad Asad; The Message of the Qur’an
Muhammad Asad: Sahih al-Bukhari
Muhammad Asad; The Message of the Qur’an
Muhammad Asad: Sahih al-Bukhari
Sahih Muslim
No comments:
Post a Comment