Sunday 29 January 2012

الروح


الروح الابن القيم

Kitab ini pada Halaman 360 mengisahkan hal jiwa…nafs



Petunjukan rasulullah akan hal ini

Menurut abul hasan assya’ari di dalam penulisannya berkata

Manusia telah bertelingkah dalam memberikan takrif roh, nafs dan kehidupan.

Berkata nazhhaam …

Roh adalah jisim dan dia jua adalah nafs/jiwa. Dia berkata roh hidup dengan sendiri, dan dia mengingkari sifat kehidupan dan kekuatan itu suatu pengertian bukan untuk seorang yang hidup dan kuat.. Yang lain pula berkata, bahawa roh adalah Ardh (suatu benda di dalam badan).

Ja’afar bin Harb mengatakan …kami tiada mengetahui samaada roh adalah jauhar/zarah atau Ardh, dan mereka berhujjah dengan firman Allah Ta’ala ayat 85 surah al isra’ yang bermaksud…

Mereka bertanyakan engkau akan hal roh, katakanlah “roh adalah dalam urusan Allah”



Ada yang mengatakan roh adalah darah yang bersih. Tersisih dari zat yang keroh dan kotor.

Al Hariri menyebutkan bahawa cerita ja’afar bin mubasysyir bahawa nafs adalah jauhar.

 Ia bukannya jisim



Abul huzail mengatakan bahawa manusia sewaktu sedang sleep, buleh berpisah dengan jiwa dan roh.

Dia mengambil dalail dari ayat 42 surah azzumar yang bermaksud

Allah mengambil jiwa manusia sewaktu wafatnya dan sewaktu tidurnya sebelum wafat

Jaafar bin Harb berkata “ jiwa adalah ardh terdapat dalam jisim dan ianya adalah alat yang membuatkan manusia bergerak., sihat dan selamat. Dan ia tidak berhubung dengan sifat sifat jauhar dan jisim



Ini pandangan assya’ariyah

Ada pandangan mengatakan jiwa adalah denyutan jantung yang dimaksudkan dan pernafasan, sedang rih adalah ardh dan inilah kehidupan

Ini pandangan al qadhi abu bakar bin al baqillani dan siapa yang menyakini pandangan asy’ariyah





Ini halaman 362 kitab ini yang diterjemahkan syed ahmat semait  diterbitankan Pustaka nasional Pte Ltd

Singapur ISBN 9971-77-294-9



Halaman 44 ada kisah kewafatan  malik bin dinar

Di halaman 45 kisah teman wanita rabiatul adawiyah bermimpikan rabiatul adawiyah yang sudah wafar.

Sewaktu dikafankan rabiatul di waktu dia wafat dengan kain kasar …Cuma apabila mimpi nam[pak rabiatul makai kain sutera…

 Halaman 47 kisah mimpi murrah alhamdani dan uwais al Qarni dll

 Halaman 51 kisah mimpi Mu’az bin jabal

Halaman 52 kisah mimpi sufyan ats Tsauri



Halaman 54…kedudukan imam Ahmad bin Hanbal di akhirat



Halaman 62…Bagaimana roh ore yang sedang sleep buleh bertemu dengan roh ore yang sedang sedar

Halaman 90…kisah nabi Muhammad bertemu dengan roh para anbiya’…hal sewaktu israq wal  mi’raj

Halaman 92…hakikat pendengaran ore yang telah mati.

Halaman 109…Bukti binatang dapat mendengar siksa di dalam kubur…seperti

kuda,

halaman 120…secebis kisah israq…Rasulullah menaiki buraq…burqun

halaman 124 pandangan abu Abdullah al qurtubi…(nama ni mace biasa baca di satu thread …)

akan hal perselisihan dua kubur yang disiksa itu…

abu Abdullah pilih pendapat yang mengatakan orang yang disiksa adalah kafir…

dua orang ni dosa

satu makan daging manusia, satu suka ngadu domba…

hadis musnah abu daud. Hadis daripada ibnu abbas.

Rasulullah ambil ranting lalu di letak atas kubur dan bersabda moga diringankan siksamke atas keduanya selama ranting tadi masih fresh…


Abul hakam bin balkhan mengatakan keduanya kafir





Halaman 141

Kisah penggali kubur

Berkata ibnu abidDunya, telah berbicara dgn ku





 Abdul mu’min bin Abdullah bin isa al qaisiy bahawa dia pernah berkata kpd ore yg suka menggali kubur yang telah bertaubat …”beritahuku apa yang amat ajiab yang pernah engkau lihat? Jawab penggali kubur “sautu kali, aku menggalimkubur seorang lelaki dan aku dapati tubuhnya penuh dengan paku, sedang di kepalanya pula terdapat satu paku besar demikian juga dikedua kakinya.



Jika niat ikhlas mengali kubur Inshaallah dosa penggali kubur akan diampuni Allah…

Cerita penggali  kubur…

Aku pernah lihat tengkorak dipenuhi timah



Semua kisah ni ada di halaman 141 kitab ini





halaman 271 bab sedekah pahala/sawaaban

pandangan imam ahmad…buleh sedekah pahala dalam riwayat Muhammad bin yahya al kahhal…wajahnya iaitu pahala adalah milik dirinya sendiri….maka dia berhak untuk menghadiahkannya.

Jika dia sedekah sebahagian…maka sebahagian adalah milik dirinya





Cuma ada ustaz Ibrahim sudan falahiah pasir pekan yang ngajar saya mengatakan kalau kita niat sedekah pahala/sawaaban…maka  pahala kita tak habis…sebab pahala bukan mace wang…buleh habis dengan beri kepada ore lain…

Ada pandangan melarang kebiasaan mensedekahkan pahala…

Kitab ni ada bagi beberapa pandangan…


No comments:

Post a Comment