Sunday 29 January 2012

Jati di Utara


biasa buat thesis ni perlu edit...yang saya tulis tadi ni hanya ambil masa 7 minit tanpa edit...jadi saya hanya nak sampaikan messege...untuk saya belajar ilmu hadis sebab saya nak belajar bahasa arab ...kini saya tahu kalimah tombak dalambahasa arab

رمحي

rumhi...majrur bil kasrah sebab after harfu jar...

satu hal keyboard laptop saya ni dah keras selepas 3 tahun beli di kuatan pahe darul makmur dikedai my 10... satu halsaya dah buat thesisnipada usia24 tahun...judul

stemwood biomass estimation under differencec planting distances of teak plantation at mata ayer perghlih darul kayangan pada tahun1994...

jarak tanaman yang terbaik adalah 3 meter X 4 meter...

saya ukur 150 batang pokok jati di mata ayer perlis...di usia saya 24 tahun...

dan saya ada formula untuk projection pertumbuhan pokok jati dimata ayer perlis bagi yang minat nak buat ladang jati di negeri perlis bulehlah baca thesis saya dalam english

contoh saiz pokok jati



usia 39 tahun saiz diameter breast height DBH  purata 35.6 cm; tinggi 75 kaki



usia 33 tahun 28 cm dbh; tinggi 75 kaki

usia 27 saiz 22.3 cm dbh; tinggi67kaki

usia 24 tahun 22.1cm dbh; tinggi63

usia 11 tahun 12.2 cm dbh; tinggi 47 kaki

usia 3 tahun 2.9 cm dbh; tinggi 7.9 kaki

saya berjaya terbitan satu formula untuk projection hasil dari ladang jati di mata ayer pada tahun 1994...menggunakan  kaedah allometry regression



biomass= jisim tanpa faktor daya gravity dan kandungan air...berat kering

saya perlu masukkan kayu dalam oven...

sebenarnya kayu kita takperluukur buomass kita perlu ukur isipadu jah...

pemboleh ubah/variable yang sesuaiadalah Diameter kuasa dua DARAB dengan tinggi pokok jati...

cari dua pemalar/constant...

nmakaakan dapat terbitkan satu formulauntukanggar isipadu kayu jati atau biomas kayu jati bagi pokok yang masih ada di ladang jati tanpa perlu ditebang ...

kemudian buat soil analysis untuk cari kandungan nitrogen dalam tanah phosphate dalam tanah di ladang jati di mata ayer...kandungan pottasium, kandungan kalsium ,kandungan magnesium dalam unit part per million...kemudian analisa pakai ANOVA thru SAS stand for statistic for applied science...ni kisah usia 24 tahun waktu saya buat thesis di UPM site study di ladang jati mata ayer perlis darul kayangan...waktu ni masih darul kayangan...



nak belajar buat formula perlu ambil subjek forest mensuration /sukatan hutan dan statistic for applied science...nak kaji kandungan kalsium, nitrogen dan galian minerel dalam tanah perlu belajar subjek sains tanah dan sains tanah hutan

waktu ni mana ada alat canggih nak dapat tahu kandungan kalsium , fosfat, potasium dan nitrogen bagi satu sampel perlu bakar tanah dalam mangkuk pijar dan pakai alat distillation/ alat kondensetion ...

kini mumkin dah ada alat canggih sekejap jah buleh dapat kandungan fosfat kalsium nitrogen dalam sebatian ammonium nitrat dll mineral dalam tanah...kini saya dengar pokokjati yang saya ukurpada usia saya 24 tahun pada 17 tahun lalu saiznya  dah besar dan tinggi ada di ladang jati FRIM mata ayer perlis...



mudah mudahan kajian saya akan datang ni ada manfaatnya...

kisah ladang jati di mata ayer pada 17 tahun lalu dalam kenangan

No comments:

Post a Comment