Saturday 28 January 2012

MUALLAF


Hal ore muallaf



Hadis 123 sahih muslim jilid 1

Dari Saad bin Abi waqas berkata…

Pada suatu ketika rasulullah sallallahu alaihi wasalam membahagi bahagikan suatu pemberian kepada sekelompok ore.(ketika tersebut saad duduk bersama mereka

Ternyata rasulullah sallallahu alihi wasalam tidak memberi pembagian tersebut kepada seseorang diantara mereka

Kejadian tersebut amat menghairankan aku

Kerana hal tersebut lalau aku bertanya

Ya Rasulullah...

Apakah sebabnya si fulan tidak anda berikan pemberian tersebut...

Demi Allah...aku tahu benar bahawa dia adalah mu’min

Jawab Rasulullah sallallahu alihi wasalam...

Bukankah dia adalah muslim...

Saad berkata...

Aku diam sebentar sementara itu aku mengetahui meneganai ore tersebut mendesakku untuk bertanya lagi...

Lalau ujarku...

Ya rasulullah...apakah sebabnya si fulan tersebut anda tidak berikan pemberian ...

Demi Allah...aku tahu benar bahawa dia adalah mu’min

Rasulullah sallallahu alihi wasalam menjawab

Bukankah dia adalah muslim...



Saad berkata ”aku diam sebentar, dan hal tersebut amat mempengaruhi ku maka aku berkata pula...

Ya Rasulullah...apakah sebabnya si fulan tersebut tidak anda berikan...

Demi Allah, Aku tahu benar bahawa dia adalah mu’min

Akhirnya Rasulullah sallallahu alaihi wasalam menjawab





Bukankah dia adalah muslim...

Sesungguhnya aku lebih suka ore ore tersebut kerana aku khuatir mereka (muallaf

Akan kafir semula...

Sedang yang mu’min tersebut lebih aku mengasihi daripada mereka (muallaf...






No comments:

Post a Comment