Abu Darda' Radhiallahu anhu
Budiman dan Ahli Hikmah Yang Luar Biasa
Sealama tentera Islam berperang kalah menang di beberapa penjuru
bumi, sementara di Kota madinah berdiam
insane Ahli Hikmah dan Ahli falsafah yang mengkagumkan, yang dari dirinya memancarkan
mutiara yang cemerlang dan bernilai.
Ia sentiasa mengucapkan kata kata kepada umat muslimin di sekelilingnya
Mahukah anda sekalian, aku khabarkan amalan amalan yang terbaik, amalan
yang bersih di sisi Allah Ta'ala dan amat meninggikan darjat anda, lebih baik
daripada memerangi musuh dengan
menghentam batang leher mereka lalu mereka menebas batang leher anda dan
malah lebih baik dari wang emas dan perak…
Para pendengarnya sama menjulurkan kepala mereka ke muka kerana ingin
tahu , lalu segera menanyakan…
Apakah amalan tersebut Ya Abu Darda'…
Abu darda' memulai penjelasannya dengan wajah berseri seri dibawah Nur
Iman dan Hikmah,
lalu menjawab…
ZikruLlah…menyebutNya serta mengingati Allah…
Wa LaZikruLlahu Akbar
Dan sesunguhnya zikir kepada Allah adalah lebih utama.
Bukankah maksud ahli Hikmah yang
mengkagumkan ini mengesyorkan agar ore
yang menganut falsafah mengasingkan diri, dan bukan pula dengan kata kata tersebut ia menyuruh ore
meninggalkan dunia, dan tidak pula agar mengabaikan hasil AdDinul Islam yang
baru ini, yakni hasil yang telah dicapai dengan jihad atau perjuangan yang
besar.
Benar, Abu darda' Radhiallahu anhu bukanlah jenis insane yang semacam
itu, kerana ia telah ikut berjihad mempertahankan AdDinul Islam bersama
Rasulullahi Sallallahu alaihi WaSalam sehingga datangnya bantuan Allah Ta'ala
dengan pembebasan dan kemenangan menguasai Kota Makkah seperti disebut dalam
alkisah Fathul_Makkah
Bahkan ia adalah dari kalangan Insan yang selalu menghisab diri
merenung memikir menyendiri atau bersemadi di relung hikmah, dan membaktikan
hidupnya untuk mencari hakikat dan Yakin, menemukan dirinya dalam suatu wujud
yang padu, penuh dengan sari hayat dan ghairah kehidupan kasihkan Allah Ta'ala
Yang Menguasai setiap makhluqNya.
Abu Darda' Radhiallahu anhu adalah Ahli Hikmah yang besar tersohor di
zamannya. Ia jua adalah insane yang telah dikuasai kasih rindu yang amat sangat
untuk melihat hakikat dan menemukannya
Ia telah beriman kepada Allah dan Rasulullah Sallallahu alaihi waSalam
dengan iman yang teguh, maka ia merasa Yakin dan percaya bahawa Iman ini dengan
segala tindak lanjutnya berupa kewajiban dan pengertian merupakan jalan yang
utama dan satu satunya untuk mencapai hakikat tersebut
Demikianlah ia tetap berpegang dan teguh bertawakkah kepada Allah
Ta'ala dan dengan teguh Iman di qalbunya dengan hidayah dan kebesaran Allah
dilayari kehidupannya sesuai dengan cetakan dan panduan al Qur'an dan AsSunnah
Rasulullah Sallallahu alaihi wasalam.
Ia terus menelusuri jejak hingga akhirnya menemukannya dan berada di
atas jalan lurus sehingga mencapai martabat kebenaran yang teguh, menempati
kedudukan yang tinggi beserta insane yang benar secara sempurna, yakni di saat
ia menyeru Tuhannya dengan membaca ayatul Qur'ani ayat 162 surah al_An'am yang
bererti
Sesungguhnya solatku dan ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk
Allah Ta'ala…Tuhan sekalian 'Alam
Abu darda' Radhiallahu anhu dalam melawan hawa nafsu dan mengekang
nafsu dirinya untuk memperolehi mutiara batin yang sempurna telah mencapai
tingkatan yang tertinggi, tingkatan tafani rabbani, memusatkan fikiran,
perhatian dan amaliahnya, ubudiahnya , menjadikan seluruh kehidupannya hanya
untuk Allah Rabbul 'Alamin.
Kini marilah kita mendekati ahli hikmah dan insane suci, sufi ini.
Tidakkah pembaca perhatikan nur yang bercahaya cahaya di sekeliling keningnya…
Tidakkan pembaca mencium bau kasturi raihanul_ miski bertiup dari
arahnya…
Inilah dia Nur hikmah dan harum Imannya.
Dansesungguhnya iman dan hikmah telah bertemu laki laki yang kasih
rindu kepada Tuhannya ini, suatu pertemuan bahagia, kebahgiaan yang tiada
bandingan.
Pernah ibunya ditanya orang hal amalnya yang amat disukai abu darda'
Radhiallahu anhu. Lalu dijawabnya…
Tafakur dan mengambil I'tibar atau pengajaran daripadanya
Sungguh benar ia telah meresapi menjiwai menghayati dengan sempurna firman Allah
Ta'ala seperti disebut dalam ayat 2 surah Al_Hasyr yang bererti
Hendaklah kamu mengambil ibarat pengajaran, perbandingan ibrah dll …Ya Mutafakkiriin (insane yang berfikir…
Ia selalu mendorong kawannya
untuk merenung dan bertafakkur, katanya kepada sahabatnya…
Berfikir, tafakkur satu hour adalah lebih baik daripada beribadat satu
male… Thinking one hour is better than acting for one night…
Semasa Abu Darda' radhiallahu anhu dengan redha mengambil Islam selaku
AdDin…Islam is the way of Life.
Dan berbai'ah kepada rasulullah sallallahu alaihi waSalam akan
melaksanakan adDinul islam ini dengan bersungguh sunguh
Pada waktu ini ia adalah saudagar kaya , millionaire, hartawan yang
Berjaya di antara saudagar saudagar madinah. Dan sebelum masuk islam, ia telah
menghabiskan sebahagian hartanya untuk berfoya foya. Tidak lama kemudian dia
masuk Islam, arah hidupnya berubah 180 darjah. Bertukar dari insane fajir
kepada insane Solih.
Beliau menceritakan riwayat hidupnya sendiri seperti ini…
Aku mengIslamkan diriku dengan Rahmat Allah kepada Nabi Muhammad
Sallallahu alaihi WaSalam sewaktu aku menjadi saudagar besar. Aku ingin agar
ubudiahku kepada Allah dan perniagaanku dapat berhimpun pada diriku menjadi
satu, Cuma hal ini tidak Berjaya.Lalu aku ketepikan perniagaan dan menghadapkan
diri kepada ibadah
Danaku tidak akan merasa gembira sedikitpun jika kini aku berjual beli
dan beruntung setiap harinya tiga ratus dinar, sekalipun kedaiku ini terletak
di depan masjid.
Perhatikan , aku tidak menyatakan kepada kalian, bahawa Allah
mengharamkan jual beli. Hanya aku secara peribadi lebih menyukai agar aku
termasuk ke dalam kalangan insane yang perniagaannya dan jual belinya tersebut
tidak melalaikan dirinya daripada zikir kepada Allah Ta'ala.
Ia berharap supaya amal ibadah tersebut asbab allah mengangkat
martabatnya kea lam kebaikan yang tinggi hingga ia dapat menengok yang hak
dalam kebesarannya dan hakikat pada
ditunaikannya perintah dan ditinggalkannya larangan, nescaya iasanggup
menghimpun antaranya dengan perniagaan dan usaha usahanya yang lain.
Berapa ramainya para pedagang yang solih atau sebaliknya ore solih yang
menjadi pedagang…?
Sesungguhnya ramai di antara sahabat sahabat Rasulullah sallallahu
alaihi wasalam…insane yang perdagangan dan jual belinya tidak melalaikan
mereka dari mengingati Allah Subhanhu
Ta'ala…bahkan mereka bergiat mengembangkan perniagaan dan hartanya untuk di
infa' kepada matlamat Islam dan mencukupi kepentingan Muslimin
Akan tetapi jalan yang ditempoh para sahabar lain adalah tidak
mengurangkan erti jalan hidup Abu Darda' Radhiallahu anhu dan sebaliknya jalan
yang ditempohinya tidak pula mengurangkan makna jalan mereka, maka setiap
insane dimudahkan Allah Ta'ala untuk mengikuti jalan hidup yang telah
ditetapkan bagi dirinya.
Abu darda' Radhiallahu anhu sendiri dengan sebenar sebenarnya bahawa ia
diciptakan bagi sesuatu yang memang sedang hendak dicapainya. Yakni mengkahskan
dirinya mencari hakikat dengan mengalami dan melalaui latihan latihan berat dalam
menjauhi kesenangan dunia sesuai dengan keimanan yang dipimpinkan Allah
kepadanya digariskan rasulullah danAdDinul Islam
Akan tetapi hal ini adalah Tasawuf dari Insan lelaki yang telah
melengkapi kecerdasan insan mu'min, kemampuan falsafah dan pengalaman insan
pejuang serta yang menjadikan tasawufnya selaku suatu gerak membina kekuatan
rohani…
Bukan hanya sekadar baying baying yang baik dari bangunan ini
Benar, inilah Abu Darda' Radhiallahu anhu
Insane sufi suci dan ahli hikmah…insane laki laki yang telah menolak
dunia dengan kedua tapak tangannya dan melindunginya dengan dadanya.
Insan lelaki yang bertahan mengasah jiwa dan mensucikannya sehingga
menjadi cermin yang memantulkan hikmah, kebenaran dan kebaikan yang menjadikan
Abu darda' radhiallahu anhu selaku Muallim mursyid dan ahli hikmah yang lurus
berbahagialah mereka yang dating mendengar tazkirah ajaran dari abu darda'
radhiallahu anhu
Marilah kita mendekati hikmahnya
Ya insan yang berfikir
Abu darda' radhiallahu anhu merasakan sendiri dengan sebenar benarnya
bahawa ia diciptakan Allah bagi sesuatu yang memang sedang hendak dicapainya
yakni dalam perancangan Allah Ta'ala yakni mengkhaskan diri untuk mencari
HAKIKAT dengan mengalami dan melalui latihan latihan berat dalam mujahadah
menjahui keduniaan sesuai dengan keimanan yang dipimpinkan Allah Ta'ala
kepadanya, digariskan Rasulullah Sallallahu alaihi wasalam dan AdDinul Islam
Syariat…Hakikat…Ma'rifatullah
Kita mulai dengan falsafahnya terhadap dunia, terhadap kemewahan dunia.
Ia sangat terpengaruh sekali sampai jiwanya dengan ayatul Qur'ani yang berisi
bantahan terhadap dunia
Ayat 2-3 Surah Al_Humazah yang bererti
Orang yang mengumpul ngumpulkan harta dan menghitunghitungnya,
disangkakannya harta itu dapat mengekalkannya.
Ia jua sangat terpengaruh pula sampai ke Fu'adi…lubuk hatinya dari
sabda Rasulullah Sallallahu alaihi WaSalam yang bererti
Yang sedikit mencukupi, lebih baik daripada yang banyak namun membawa
rugi (kelalaian)
Rasulullah sallallahu alaihi waSalam bersabda yang bererti…
Lepaskanlah dirimu dari keserakahan akan dunia sekuat kamu, sebab siapa
yang dunia menjadi tujuan utamanya, maka Allah akan mencerai beraikan miliknya
yang telah terkumpul lalu dijadikan kemiskinan dalam pandangan matanya. Dan
siapa yang menjadikan akhirat selaku matlamat dan citi citanya, maka Allah
Ta'ala akan menghimpunkan miliknya yang bercerai berai, lalu dijadikanNya
kekayaan dalam qalbunya _Ghina'_ul Nafsi dan dimudahkannya mendapat semua
kebaikan (hadis riwayat AtThabrani dalam Mu'jam Al_Kabir…
Ia selalau menangisi mereka yang jatuh menjadi tawanan harta kekayaan
dan berkata…
Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hati yang bercabang cabang.
Ditanya ore…aDan apakah pula hati yang bercabang cabang itu Ya Abu darda'…
Dijawabnya…memiliki harta benda di setiap lembah…
Beliau menasihati manusia untuk memiliki harta dunia tanpa terikat
kepadanya. Inilah kaedah yang hakiki. Adapun keinginan hendak menguasai secara
serakah tidak akan pernah ada kesudahannya, maka yang demikian adalah seburuk
buruk cara perhambaan diri kepadadunia. Ketika ini ia berkata pula…
Barang siapa yang tak pernah puas dengan dunia, maka tidak ada dunia
baginya…?
Harta baginya hanyalah selaku alat
bagi kehidupan yang bersederhana, tidak lebih dari itu. Bertolak dari
sana, maka menjadi kewajiban bagi manusia untuk mengusahakannya dari yang halal
dan mendapatkannya secara sopan dan sederhana, tidak dengan serakah, tamak dan
rakus.
Lebih lanjut beliau berkata…
Jangan engkau makan, kecuali yang baik
Jangan engkau usaha kecuali yang baik
Dan jangan engkau masukkan harta ke rumahmu kecuali hanya yang baik…
Pernah ia menghantar surat kpd
sahabatnya dengan kata kata seperti ini
Amma ba'du, tidak satu pun harta
kekayaan dunia yang kamu miliki melainkan sudah ada orang lain
memilikinya seblum kamu dan akan sentiasa ada orang lain memilikinya sesudah
kamu. Sebenarnya yang kamu miliki dari dunia hanyalah sekadar yang telah kamu
manfaatkan untuk dirimu sendiri. Maka utamakanlah diri dari orang yang untuknya
kamu kumpulkan harta itu yakni anak anakmua yang akan mewarisimu . kerana dalam
mengumpul dan menghimpun harta itu kamu akan memberikannya kepada salah satu di
antara dua. Adakalanya kepada anak yang solih yang beramal dengannya bagi
mentaati Allah, maka ia berbahagialah atas segala penderitaanmu. Dan adakalanya
pula kpd anak derhaka yang menggunakannya untuk maksiatm maka engkau lebih
celaka lagi dengan harta yang telah kamu kumpulkan untuknya itu, maka
percayalah yakinlah nasib mereka kepada rezeki yang ada pada jalan Allah Ta'ala
dan amankanlah dirimu sendiri…
Ada riwayat yang menceritakan bahawa abu darda' radhiallahu anhu
menangis ketika Islam mencapai puncak kemenangan. Kemudian ia ditanya…
Apakah sebabnya engkau menangis pada saat Islam telah dimenangkan Allah
Ta'ala bersama ahlinya
Soalan tersebut dijawab oleh Abu darda' radhiallahu anhu dengan suatu
untaian kata yang amat bernilai dan penuh pengertian yang mendalam…
Aduh… ya jubair, alangkah hinanya makhluq di sisi Allah Ta'ala bila
mereka meninggalkan kewajiban nya terhadap Allah, ketika ia selaku ummat yang
perkasa, Berjaya mempunyai kekuatan, lalu mereka tinggalkan amanah Allah, maka
jadilah mereka seperti yang engaku lihat…
Benarlah demikian.
Pada pandangan Abu darda' radhiallahu anhu keruntuhan yang segera
dialami tentera Islam pada negeri negeri yang dibebaskan , berpunca dari negeri
negeritersebut telah kehilangan pegangan rohani yang benar yang melindungi nya
dari AdDinul islam yang betul yang menghubungkannya denganAllah subhanahu
waTa'ala
Dan kerana ini pula ia mengkhuatirkan keadaan umat muslimin disaat
ikatan iman mereka semakin longgar, hubungan mereka dgnAllah menjadi lemah
dengan yang haq dan dengan kebaikan, maka berpindahlah barang titipan itu dari
tangan mereka dgn mudah sebagaimana dahulu berpindah kpd mereka dgn mudah pula
Demikian menurut keyakinannya dahulu bahawa dunia seluruhnya hanya
semata mata pinjaman, begitu pula ia menjadi jambatan untuk menyeberangi kepada
kehiduoan yang abadi yakni Akhirat.
Pada suatu hari sahabatnya menziarahinya yang sedang sakit, mereka
mendapi nya terbaring di atas hamparan dari kulit. Mereka menawarkan kepadanya
agar kulit tersebut ditukarkan dengan tilam yang lebih baik dan empuk. Tawaran
ini dijawabnya sambil memberikan isyarat dengan telunjuknya, sedang kedua
matanya yang bercahaya menatp jauh ke depan
Kampong kita nun jauh di sana…untuknua kita mengumpulkan bekalan dank e
sana kita akan kembali…kita akan berangkat kpd nya..dan beramal untuk bekalan
di sana…
Pandangan terhadap nilai dunia
bagi abu darda' radhiallahu anhu bukan hanya sekadar arah pandangan sahaja,
bahkan lebih dari itu, yakni merupakan suatu jalan hidupnya.
Yazib bin muawiyah meminang anak perempuannya dan ditolaknya. Ia tidak
menerima pinangan tersebut, kemudian ia dipinang oleh insane muslim yang solih
tetapi miskin, maka puterinya tersebut dinikahkan kepadanya. Orang ramai berasa
hairan dan bengang dgn tindakannya itu. Abu darda' radhiallahu anhu memberitahu
mereka tentang alas an alasannya katanya…
Bagaimana kiranya nanti dengan si Darda' bila ia telah dikelilingi para
pelayan dan inang pengasuh dan terperdaya oleh kemewahan istana…dimana AdDinul
islamnya waktu itu…?
Ia insane yang bijak bistari, berjiwa lurus ikhlas jujur dengan
jatidiri yang mulia.semua kesenangan harta benda dunia yang sangat diingini
nafsunya dan didambakan qalbunya Berjaya ditundukkan. Dengan sifat ini, bererti
ia bukan lari dari kebahagian malah sebaliknya, maka kebahgaian sejati baginya
ialah menguasai dunia, bukan dikuasai dunia. Bila mana manusia hidup dalam batas
yang wajar, bersederhana dan bila mana
mereka telah menggunakan hakikat dunia hanya sebagai jambatan untuk
menyeberangi menuju alam akhirat yang kekal abadi. Kampong halaman yang kekal
abadi aljannah yang penuyh ni'mat menghindari neraka yang gelap panas dan
siksa.
Kebahagian sejati yakni kebahagian yang lebih sempurna dan lebih agung
adalah bertemu Allah dgn qalbu yang saliman
Beliau berkata
Kebaikan bukanlah kerana banyak
harta dan ramai anak pinakmu tetapi kebaikan yang sesungguhnya ialah bila semakin
besar rasa belas kasihan semakin bertambah banyak ilmumu dan kamu berlumba
lumba menandingi manusia dalam ubudiah kepada Allah Ta'ala.
Pada masa Khalifah Uthaman ibnu Affan radhiallahu anhu…muawiyah menjadi gabenor do Syria . dan abu darda'
radhiallahu anhu menjadi hakim atas kehendak khalifah. di sanalah do Syria ia
menjadi penegak kebenaran yang mengingatkan ore rami terhadap jalan yang
ditempuh rasulullah sallallahu alaihiwasalam dalam hidupnya, zuhudnya dan jalan
hidup para mujahidin islam yang pertama dari kalangan syuhada' dan siddiqiin.
Negeri Syria waktu tersebut adalah negeri yang amat makmur, penuh dgn nikmat
dan kemewahan. Rakyatnya yang mabuk dengan kemewahan dunia dan tenggelam dalam
kemewahan ini seolah olah merasa dikekang dgn peringatan dan nasihat Abu darda'
radhiallahu anhu yang mengumpulkan mereka lalu berdiri berkhutbah demikian
ucapannya…\Ya rakyat Syria…kamu sekalian adalah saudara se islam dgn ku, jiran
tetangga dlm rumah tanggaku dan pembela melawan musuh bersama…\tetapi saya
merasa hjairan melihat kalian smengapa kalian tidakpunya rasa malu…?kalian
kumpulkan harta apa yang tidak engakau makanengakau bina bangunan yang tidak
akan kalian diami
Kalian harapkan apa yang tidak kalian akan capaibeberapa kurun waktu
sebelum kamu…mereka pun mengumpulkandan menyimpannya
Mereka berangan angankan lalu mereka berkepanjangan denganangan
angannya
Mereka membina lalau mereka teguhkan bangunannya itutapi akhirnya semua
itu menjadi binasa
Angan angan mereka hanya fatamorgana belakadan rumah rumah mereka
menjadi perkuburan belaka.
Mereka adalah kaum 'ad yang memenuhi daerah antara aden danoman dgn
anak pinak dan harta benda
Kemudian terbayang di antara kedia bibirnya suatu senyuman lebaryang
menyindir, ia melambaikan tangannya kepada orang ramai yangpenuh berpusu pusu
dan dengan jenaka sinis yang menusuk, ia memekikkan suara tinggi…
Ayuh siapa yang mahu membeli harta peninggalan kaum 'ad daripadaku dgn
harga dua dirham…?
Inilah beberapa ilmu hikmah dari insane yang berwibawa zuhud
menyinarkan nur hikmah nya meyakinkan, sikap tingkah lakunya wara', logiknya
benar dan cerdas
Ibadat pada pandangan abu darda' radhiallahu anhu bukan sekadar ikut
ikutan hakikatnya ianya adalah suatu ikhtiar mencapai kebaikan dan mengerahkan
semua daya upaya untuk mendapatkan Rahmat allah dan redha Allah ta'ala dgn
selalau tawadhu' dan mengingatkan manusia akan rasa diri insane yang dhaif dan
merasa kebesaran Allah ta'ala yang menguasai setiap makhluqNya.
Ia lalau berkata…
Carilah kebaikan sepanjang hidupmua dan hendaklah engakau mencari
hembusan sanugerah allah sesungguhnya Allah mempunyai tiupan rahmatNya yang
dapat mengenai insane yang dikehendaki di antara hambaNya
Mohonlah kepada Allah agar Dia meniupkan rasa malu amenghilangkan rasa
tidak tenteram sesunguhnya beza antara AdDinul Islam dan agama lain adalah sifat malu
Sifat malu adalah sebahagian Iman
Ahli hikmah ini matanya selalu terbuka meneliti dan meneropong ibadah
yang dilakukan orang yang bersandiwara atau bermain main agar setiap insane
sedar dari kepalsuannya. Kepalsuan itulah yang banyak menimpa orang yang
berwatak lemah dalamiman mereka, mereka 'ujub atau takbur sombong dengan amal
mereka dan mereka tidak ikhlas mereka riak ujub summyah dan takabbur
Ka zalika yadhba'uLlahu 'ala kulli qalbin mutakabbirin jabbarin
Yang bererti demikianlah Allah memngeraskan hati orang yang takabbur
dan sombong
Abu darda' Radhiallahu anhu berkata…
Kebaikan sebesar zarah/atom dari insane bertaqwa dan yakin adalah lebih
berat dan lebih bernilai daripada amal seumpama gunung dari orang orang yang
menipu diri sendiri
Beliau berkata lagi…
Jangan kamu membebani ore dgn sesuatu yang tidaksanggup dipikulnya dan
janganlah sekalian menghisab mereka dengan mengambil alih tugas Tuhan.
Peliharalah dirimu sendiri sebab sesiapa yang selalu menginginkan apa yang
dimiliki ore lain. Pastilahakan berpanjangan kegelisahannya.
Beliau tidak suka kepada ahli ibadat yang mendakwa dirinya lebih
sempurna dari hamba hamba Allah yang lain bagaimana pun tinggi pengabdiannya.
Sewajarnyalah ia memuji syukur kepada Allah anugerah taufiq dan hidayah
kepadanya. Allah menganugerahkan taufuk Hidayah RahmatNya kepada insane yang
tinggi ubudiyyah
Allahumarhamni bi Tarki ma_'asyi ABADAN ma abqoitani…Amin
Yang bererti
Ya Allah rahmatilah daku dengan daya menghindari maksiat buar selamanya
sedemikian yang Engkau telah tetapkan untuk diriku.
Sesungguhnya kasbi/usaha manusia jua pada hakikatnya adalah anugerah
Allah kepada insane yang telah dipilihnya sejak di sulbi bapanya
Hakikatnya manusia menjadi baik adalah dengan rahmat dari Allah Ta'ala
jua…
La Quawata illa billah yang bererti
Sesungguhnya Kuat adalah dengan Allah
Surah al Kahfi.
Kita harus mendoakan insane saudara semuslim dan jua bani ADAM supaya
Allah anugerahkan jua Taufik dan hidayah untuk mengamalkan Islam.
Abu Qabalah bercerita seperti ini
Suatu hari Abu darda' radhiallahu anhu melihat ore ramai sedang mencaci
maki insane yang terperangkap pada perbuatan dosa, ia berseru
Bagaimana pendapat kamu sekalian bila menemukan dirinya terperangkap di
dalam lubang…
Bukankah semestinya kalian berusaha membantunya untuk mengeluarkannya
dari lobang tersebut…?
Jawab mereka
Tentu sahaja
Beliau berkata lagi…
Kalau demikian jangan kalian cela dia…tetapi hendaklah kalian memuji
syukur ke hadrat Allah Ta'ala yang telah memberikan keselamatan kepada kalian.
Tanya mereka pula…
Apakah Tuan tidak membencinya
Jawabnya
Yang kubenci adalah perbuatan maksiat yang dia terlanjur melakukannya,
bila ditinggalkannya maka ia adalah saudaraku
Seandainya apa yang telah penulis kemukakan di atas bagi Abu Darda'
Radhiallahu anhu merupakan salah satu wajah dari kedua wajah ibadah, pasti
wajahnya yang satu lagi adalah Ilmu hakikat dan ma'rifat
Sesungguhnya Abu Darda' Radhiallahu anhu benar benar menghormati ilmu
dengan setinggi tinggi martabat, beliau mengandaikan umpama suatu yang suci
selaku ia insane ahli hikmah yang budiman, dan disucikannya selaku ia insane
ahli ibadah atau 'Abid. Beliau berkata akan bab Ilmu…
Insan tak akan mencapai martabat
Muttaqiin selagi tidak berilmu, bagaimana pun, apa manfaat sesuatu ilmu jika
tidak dibuktikan dalam amalan.
Ilmu baginya adalah suatu pengertian dari hasil penelitian, jalan dalam
mencapai matlamat, ma'rifat untuk membuka tabir hakikat, landasan atau asas
yang kuat dalam berbuat dan bertindak, daya fikir dalam mencari kebenaran dan
motivasi penggerak kehidupan yang disinari Iman, dalam melaksanakan amal bakti
kepada Allahu_rRahman.
Untuk memuliakan insane budiman ahli hikmah atau falsafah ini
mengandaikan bahawa Muallimu Mursyid dan muridnya adalah sama sama mempunyai martabat yang mulia semuanya
mendapat fadhilat dan sawaaban wa khaira amala.
Sawaaban=pahala
Khaira amala=amal yang baik
Abu darda' radhiallahu anhu berpendapat bahawa kebesaran hidup ini yang
banyak hubungannya dengan segala sesuatu bergantung kepada ilmu yang baik …
Happy life depend on the best knowledge yakni ilmu Al Qur'anul karim
dan asSunnah rasulullah sallallahu alaihi wasalam
Adalah amat baik kita hayati ucapannya ini…
Aku tidak faham mengapa Ulama' berlalu begitu sahaja sedang orang orang
bodoh di antara kamu tidak mahu mempelajari ilmu…
Kletahuilah bahawa muallim yang baik tidak mahu dan muridnya adalah
serupa yakni sama sama pahalanya. Dan tidak ada lagi kebaikan yang lebih utama
daripada kebaikan mereka.
Abu Darda' radhiallahu anhu berkata lagi…
Manusia ini terbahagi kepada tiga macam yakni
1.
Insan yang
berIlmu
2.
2.Insan yang
yang belajar 3. orang yang bodoh yang tidak mempunyai kebaikan apa apa
Pandangan Abu Darda' Radhiallahu anhu adalah bahawasanya Ilmu dan'amal
tidak pernah terpisah
Dari hikmahnya
Kerana hal ini dia mneyebut…
Yang paling ditakuti di hari
kiamat ialah bila ditanyakan orang dihadapan khalayak ramai…
Hai Uwaimir, apakah engkauberilmu, maka akan kujawab…Ada
Lalau ditanyakan orang lagikepadaku…
Apa sahaja yang engkau amalkan dengan ilmu yang ada padamu…?
Beliau selalau memuliakan ulama' yang mengamalkan ilmunya, menghormati
ulama' ini dgn penghotmatan besar…Bahkan beliau berdoa kepada allah dengan
berkata
Ya allah aku berlindung denganMu dari kutukan hati ulama'
Lalu ia disoal… bagaimana buleh hati mereka mengutuk tuan…?
Jawabnya dibenci nya aku…
Adakah pembaca perhatikan…Bahawa ia memandang suatu kutukan yang tidak
mampu ia menanggungnya bila terdapat kebencian orang alim kepadanya. Maka
dengan demikian dia dengan tawadhu' berdoa kepada Allah agar Allah subhanahu
waTa'ala sentiasa melindunginya.
Hikmah abu darda' radhiallahu
anhu mengajar manusia agar selalu berbuat baik dalam persaudaraan dan membina
hubungan manusia dengan manusia atas dasar kajadian tabiat manusia sendiri, maka ia berkata
Cacian dari se ore saudara adalah lebih baik daripada
kehilangannyasiapakan mereka bagimu, kalau bukan saudara atau teman…? Berilah
saudaramu dan bersifat lembut dengan saudaramu…nanti engkau akan menjadi
sepertinya.
Besok engkau akan didatangi maut, maka cukuplah bagi engakau
kehilangannya. Bagaimana engkau akan menangisinya sesuadah mati di dunia fana
ini sedang selagi hidup tidak pernah engkau memenuhi haknya…?
Pengawasan dan perhatrian Allah subhanahu waTa'ala terhadap hambaNya
menjadi dasar asas yang kuat bagi Abu Darda' radhiallahu anhu untuk membangun
hak hak UKHWAH di atasnya.
Ia berkata…
Aku benci menganiaya se se ore dan aku lebih benci lagi jika sampai
menzalimi se se ore yang tidak mampu meminta bantuan dari penganiayaanku,
kecuali kepada Allah Yang Mohor Tinggi serta Mohor Besar KekuasaanNya.
ALANGKAH BESAR JIWAMU DAN CERAH PANCARAN ROHMU YA ABU Darda' Radhiallahu anhu
Beliau selalau memberikan peringatan kpd umat muslimin dari mind set
yang menyebut bahawa kalangan mustadh'afiin akan mudah sahaja mereka
perlakuakan secara sewenang wenangnya dengan menyalahgunakan kuasa dan kekuatan.
Diberiperingatan bahawadisebalik kedhaifan insane mustadh'afin ini, terdapat
kekuatan yang ampuhyakni doa golongan insane yang dianiaya dizalimi. Doa
kalangan mustadh'afiin ini yang biasanya terdiri dari fuqara' wal masakin yang
mustajab doa apabila dizalimi puak zalim. Tiada hijab antara insane yang telah
dizalimi dengan Allah Ta'ala…
Inilah ingatan yang selalu diberi INGAT supaya pemimpin selali membela
fiqara' wal masakin yang mustadh'afiin
Nah
Inilah Abu Darda' radhiallahu anhu insane yang dianugerahkan Hikmah
yang tinggi ahli hikmah ahli falsafah yang budiman, Insan zuhud, tinggi
ubudiyahnya kepada Allah Ta'ala…Rindu untuk kembali bertemu Allah
Ia adalah insane yang selalu membuatkan muslimin terpesona dengan sifat
Taqwanya lalu meminta doa restunya…maka dijawab dengan penuh sifat tawadhu'
Lalu ia berkata…
Aku bukan ahli berenang…hingga aku khuatir akan tenggelam.
Abu Darda' Radhiallahu anhu adalah murid Rasulullah sallallahu
alaihi wasalam yang syumul.
Putera Islam yang pertama , teman saiyidina abu bakrah AsSiddiq dan
Umar radhiallahu anhuma serta sahabat sahabat utama rasulullah sallallahu
'alaihi waSalam
InsyaAallah akan disiarkan di laman alimanmujahid.blogspot
Pada hari selasa 10.8.2010_1431hijrah
No comments:
Post a Comment