Thursday 16 February 2012

TIMBER LAND SABAH...NIK MAHMUD AND ABDUL RASHID MARZUKI...FRANKIE OMAR AND SIKSABESON


بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صلى على محمد اللهم صلى عليه وسلم

Pengalaman di timber land…sewaktu usia 25 tahun

Selepas company Nik Mahmud Nik Hasan  chairman General lumber fabricators and builders berhad untung besar di sungai durian pada hampirn17 tahun lalu…saya telah ditugaskan di hutan ulu sungai padas…di selatan pecan tenum selepas melalui jambatan di ulu tomani…elepas saya melalui jambatan ini …jambatan ini runtuh…kemudian aya telah sampai di satu logging camp…saya beraa terkejut seyibanya saya dari lapangan terbang subang terus ke KK dan terus melalui pergunungan emas terus ke tenum terus ke ulu sungai padas dalam atu perjalanan sedang sewaktu tersebut saya seperti tak reti apa yang disebut letih…tiba di logging camp saya telah bertemnu dengan pekerja indon dan pekerja Filipina…hamper 30 filipina dan 30 indon…seingat saya anatara staf di logging camp yang baik adalah herman, mauri, manan dan beberapa insane yang dating dari Jakarta surayaba dan ujung padang…

Atu waktu saya ditugaskan mengira pohon pohon seperti dammar minyak keruing meranti di dirian hutan/foret stand,…inilah tugas aya…saya akan masuk hutan 1.2 million acre yang dibeli dari mr Chew…dengan price RM60 million beserta dua sawmill…kebanyakan pekerja adalah orang indon dan Filipina…

Satu waktu saya perlu berjalan 16km dipanas terik mentara di bulan ramadhan…teringat mak dan abah di tanah jawi…saya merantau mencari ilmu pengalaman dan duit…demi yang menyenangkan family di tanah jawi…

Oernah suatu waktu saya perlu memasak nasik dan memaak daging lembu yang diimport dari tanah besar china…umpama kurangnya makanan yang ada tanda JAKIM…saya perlu memasaknya untuk berahur di keesokan harinya…saya perlu emasak sendiri memandangkan pekerja Filipina menggoreng khinzir dalam tin dan dengan angkuh dan sombon, takbur orang Filipina mempersendakan kesucian islam dengan suatun ketika telah berkata ke[ada saya di dalamhutan…Encik …makan sambil dengan ombong btakbur menunjukkan daging khinzir dalam tin…saya melihatkan takburnya orang Filipina walhal mereka itu dating ada yang tak de permit imigresen…pernah satu kali orang Filipina menyerang saya sebab saya menegur kerjanya yang menipu…dengan buat lapioran kayu yang angat banyak sedang mereka hanya meronda 1 hours…data yang diberikan dengan diameter dan tinggi pohon meranti mkeruing …biasa tinggi pohon di hutan ini 80meter hingga 105 meter dan diameter dalam lingkungan 80 cm hingga 11 cm…diameter diukur pada level dada …

Apabila orang Filipina menyerang saya yang sewaktu tersebut duduk…lantas saya bangun dan satu tendangan menegenai perut Filipina yang berusia 27 tahun yang disebut venger…venger seperti hasad apabila saya mengambil tempatnya …mengetuai pasukan survey kay di hutan 1.2 million acre…

Apabila venger telah ditendang dia berundur ke belakang …dia yang memang Nampak  lincah bergerak melompat batu batu di sungai dan sangat tepat melontar kayu yang telah dutajam kan ke sasaran... saya melihat venger itu sangat gentkement…dia lalu mencabar saya …he said “ I know u learn karate…come fight me…saya memikirkan pekerja Filipina ada hamper 30 orang dan saya hanyalah atu ore umat tanahnjawi yang merantau ke pedlaman sabah untuk mencari rezeki…untuk masa depan…lalu saya buat relaks dan tak melayan cabarannya …Cuma venger sudah tak berani nak menyerang selepas satu tendangan telah mengenai perutnya…memang saya melihat pekerja Filipina itu bergerak pantas di hutan …pernah saya berjalan bersendirian di hutan 1.2 million acre dengan doa dan kompas yang di bawa…sewaktu ini GPS masih belum ada…aya hanya berdasarkan minda dan pemikiran untuk gerak di hutan…

Saya ada tiga rakan ethnic murut…nama marthiuas, runai dan raunis…Cuma saya melihatkan hanya runai dan marthius masih baik sedang runai telah memberitahu saya  dia telah bersama dengan wanita…ada satu remaja bernama jimmy…jimmy disebutbtelah terlanjur di hotel perkasa…hotel perkasa itu ada jual ayam…orang dari Sulawesi…hanya dengan RM10 …remaja buleh terjebak dengan ayam …menyebabkan virus menyerang  remaja …kasihan melihatkan remaja yang terlanjur dengan orang dari sulawesi yang di glamour dipanggil orang toto… tazkirah ini sesuai bagi insan  yang ingin bertaubat nasuha

Apabila sedekah dapat menghilangkan maksiat

إمتثل الأوامر وإجتناب الواهي

Buat perintah Allah ,hindari larangan Allah





Hadis 978 sahih muslim jilid  2

Daripada abu hurairah radhiallahu anhu daripada nabi Sallallahu alaihi wasalam bersabda ...

Ada se ore lelaki berkata...

Aku nak bersedekah pada haza lail/)pada male ini...

Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur

Besok paginya ore ramai memperkatakan akan hal bahawa male tadi ada pelacur yang diberi sedekah...

Insan yang tealh sedekah tersebut berujar...

Wahai Allah semua puji adalah bagi Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur...

Aku akan bersedekah lagi...lalu dia pergi membawa sedekahnya...lalu diberikannya kepada ore kaya...

Pagi pagi hari ore ramai memperkatakanpula bahawa male tadi/ the night ada insan  telah berikan sedekah kpd ore kaya / insan kaya harta...

Lalu ore yg telah bersedekah berkata

Wahai Allah semua puji bagiMu ...kerana engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kpd ore kaya...

Aku akan bersedekah lagi...

Dia pergi pula membawakan sedekahnya dan diberikan kpd pencuri





Pagi pagi hari ore ramai membicarakan akan hal ada ore yang bersedekah kpd pencuri

Ore yang telah bersedekah berkata...

Ya allah semua puji bagiMu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada ore kaya dan kpd pencuri

Kemudian ore yg bersedekah didatangi malaikat yang berkata...

Sedekah anda telah diterima baik ...kesanya adalah mudah mudahan dia bertaubat serta berhenti dari melacur

Kepada si kaya ...mudah mudahan dia sedar bertaubat lalu dia rajin pula bersedekah

Kepada si pencuri mudah mudahan dia berhenti mencuri....

Ayat 56 surah AlMudassir

Dab mereka tidsak aan mengambil pelajaran dari AlQur’an kecuali jika Allah mengkehendakinya. Dia adalah Tuahan yang wajib kita Taqwa dan Yang berhak memberi Ampun



Dhaif nya diri ini sebab tak mampu nak berdakwah…

Asbab maksiat yang banyak di kawasan itu akhirnya Allah member banjir lumpur yang menyebabkan 10 ribu maut ada yang mengatakan lebih dari jumlah ini…hal ini berlaku selepas hampir setahun saya meninggalkan bumi pedalaman sabah…lalau abah saya berkata…Alhamdulillah sebab berhenti dan tidak ditimpa musibatul bala’ di pedalaman sabah…ini antara kenangan dan pengalan saya di timberland yang banyak di tumbuhi pohon damar minyak yang amat baik kualiti kayu nya…

Kini elepas hampir 17 tahun saya  menjejaki bumi Sabah … saya tidak mengetahui hakl rakan ethnic muritbyang sama masuk hutan setiap hari atas tugas meronda dan melihat dirian kayu meranti, keruing,  damar minyak…di ni jua ada pohon pine…pohon ru …ketinggian adalah 2000 meter above sea level…mudah mudahan semakin ramai etnik murut to be a muslim…to be a muslim is the better way in human life…

Mudah mudahan Allah meluaskan rezeki saya di masa hadapan…penga;aman ini membuatkan saya lebih mengerti erti insaniah…kemanusiaan…

Nasihat saya…kita harus berteman dengan insan solih supaya kita hidup aman sakinah mahabbah warahmah…yang kita khuatir adalah orang munafik yang akan membubuh racun dalam makan dan minuman kita…dan membuat fitnah.  Luqman hakim menasihati anaknya supaya  bertemankan insane solih muttaqiin…menunaikan solat dan hanya yakin dengan allah naik saksi/shahid bahawa sesungguhnya Allah Tuhan …Muhammad adalah Rasulullah

والله أعلم


No comments:

Post a Comment