Wednesday 29 February 2012

IBNU HAZMI AL ANDALUSi


Ibnu Hazm adalah salah seorang ulama besar dunia Islam, dari kehidupan mewah menteri bertukar menjadi kelana miskin, temannya Al-Imam Ibnu Abdil Bar dan lawannya Al-Imam Al-Baji. Dicela dengan teruk oleh Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi dan dibela dengan agung oleh Al-Hafiz Az-Dzahabi. Dibakar kitab-kitabnya tetapi kitab-kitabnyalah antara kitab terbaik dalam literature Islam. Az-Dzahabi memberikan pujian yang tinggi kepada kitabnya Al-Muhalla, demikian Sheikul Islam Ibnu Taimiyyah mengambil bahagian yang banyak dari kitab ini. Zaman ini kitab ini ditahqiq oleh Syeikh Ahmad Muhammad Syakir[ dan beliau wafat sebelum menyiapkan tahqiq utk kesemua jilidnya dan usaha ini disambung oleh ulama lain]. Di dalam Ijabatus Sail li Syeikh Muqbil, tampak jelas kemilau kitab ini dari pandangan Syeikh Muqbil. Dr Aid Al-Qarni dalam karya2nya selalu memuji Al-Muhalla ini dan kedudukannya adalah di bawah Al-Mughni li Ibnu Qudamah.

Demikian kitab beliau yang lain - Al-Ihkam fi Ushul Ahkam, disifatkan kitab terbaik ushul feqh oleh Syeikh Muqbil. Demikian Syeikh Al Albani memandang tinggi dan memuji kitab ini.

Kitab beliau yang lain juga muncul menjadi karya emas semisal maratib al-Ijma' dan lain2. Bahkan beliaulah pelopor bidang perbandingan agama. Bukankah beliau telah membantah ilmuan Yahudi pada zamannya?

Beliau juga menulis berkenaan cinta, dengan bahasa yang mendalam dan membuat bercucurannya air mata. Kisah cinta beliau sungguh inspiratif!

Dan karya yang sedang akhi baca adalah dari judulnya Al-Akhlaq wa al-Siyar fi Mudawat al-Nufus. Saya telah membacanya dan ianya adalah satu buah fikiran yang sungguh berharga!

Saya ingin menulis panjang berkenaan lelaki ini seperti saya ingin menceritakan indahnya warna putih.





Wah, ramai juga peminat kisah cinta ya

Kisah tersebut saya baca dalam buku Thauq al-Hamamah (
طوق الحمامة). Kemudian sebahagian kisahnya dituang oleh penulis novel yang prolifik -Habiburrahman el-Shirazy dalam novelnya Pudarnya Pesona Cleopatra.

Secara ringkas Ibnu Hazm ketika usia remajanya, di mana dia membesar dalam keluarga bangsawan lagi mewah yang memiliki beberapa orang hamba sahaya.

Kemudian semenjak usia remaja, beliau telah jatuh cinta dengan salah seorang hamba sahaya keluarganya. Kemudian pemerintahan bertukar dan keluarganya jatuh miskin dan ketika inilah dia kehilangan cinta hatinya bilamana keluarganya pulang ke kampung asal dan hamba sahaya dijual. Harus diketahui bahawa baik Ibnu Hazm atau hamba sahaya tersebut selalu menjaga kesucian diri bahkan ketika ini cinta Ibnu Hazm tidak pun berbalas!

Kemudian berlalulah waktu sehingga Ibnu Hazm muncul menjadi tokoh zamannya. Karya-karyanya mengkagumkan pemerintah dan dengan karya agungnyalah akhirnya dia menebus hamba sahaya yang dulu pernah kehilangan dari pandangan matanya. Menebusnya dari tangan pemerintah waktu itu!

Kemudian hiduplah mereka penuh mawaddah wa rahmah dengan ikatan suci suami isteri. Ibnu Hazm walaupun merupakan tokoh besar zamannya, dia tidak malu beristerikan seorang bekas hamba sahaya, dan pada waktu yang sama cintanya ditagih oleh puteri golongan bangsawan. Cintanya hanya kepada hamba sahaya ini - cinta semenjak usia remaja!

Kemudian sejarah telah menyaksikan keperitan, dan kesusahan perjalanan hidup Ibnu Hazm. Ibnu Hazm dengan lisannya sangat keras mencela dan membantah orang-orang yang berlawanan dengannya, ia merempuhnya tanpa rasa takut, dan ketika dia dipenjara, isterinya tetap setia menunggu. Mereka mengharungi pelbagai kepayahan hidup dengan penuh penderitaan.

Itulah lelaki bernama Ibnu Hazm, cintanya yang mendalam dan ilmunya yang luas sungguh mengkagumkanku!





Kenapa kitabnya dibakar? Kerana kitabnya mendatangkan kebencian kepada orang-orang yang menentangnya. Lisan Ibnu Hazm sangat keras dalam membantah lawannya, kerananya sebahagian orang termasuk ulama pada zamannya bangkit menentangnya, menyusahkan hidupnya dan membakar kitab-kitabnya. Kehidupan Ibnu Hazm tidaklah mudah.

Dan kenapa lisan Ibnu Hazm begitu keras? Hal ini dilatari antaranya kerana kepincangan dan penyelewengan yang berlaku pada zamannya termasuk yang menimpa agamawannya. Faktor lain adalah kerana kegeniusan Ibnu Hazm mendahului zamannya. Setiap yang genuis maka musuhnya adalah orang-orang yang bodoh, juga orang-orang yang cerdik tetapi hasad.

Siapa yang menyelak lipatan zaman yang telah berdebu, nescaya akan terlihat olehnya bukan sahaja kisah2 seperti Ibnu Hazm vs Al-Baji atau tohmahan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi, tetapi juga kisah-kisah lain semisal Ibnu At-Turkumani Vs Al-Baihaqi, Asl-Sakhawi Vs Al-Suyuthi dan lain2.

Apa hikmahnya hal2 seperti ini terjadi? Hikmahnya maka mengalirlah sebahagian karya ilmiah kerananya.



Ibnu hazmi seperti mendahului zamannya dimana banyak Ulama' Tradisi

se olah olah jika dizaman ini seperti dr Asri Zainul Abidin yang membawa satu kefahaman tajdid

dalam bok entitle in pursuit of virtue yg mengandungi 4 chapter





chapter pertama adalah

Ibnu hazmi milieu (persekitaran _biah di zaman ibnu hazmi

halaman 16 Ibnu Hazmi Genealogy

halaman 17 Ibnu hazmi early life an intellectual milieu

halaman 21 Ibnu hazmi views on science and learning

halaman 26 Ibnu hazmi as a man, Thinker and jurist

halaman 31 Ibnu hazmi as a critic and debater

halaman 39 ibnu hazmi _criticism and arguments

ibnu hazmi as a Psychologist

halaman 48 Ibnu hazmi _moral interpretation of history

ibnu hazmi _political views in relation to morality



Ibnu hazmi seperti mendahului zamannya dimana banyak Ulama' Tradisi

se olah olah jika dizaman ini seperti dr Asri Zainul Abidin yang membawa satu kefahaman tajdid

dalam bok entitle in pursuit of virtue yg mengandungi 4 chapter



pengantar ...foreword book ini ditulis oleh ian richard netton lecturer University of Exeter januari 1990

ibnu hazmi: A man For Our Time



introduction this book ada sebut



ibnu hazmi in modern scholarship

chapter pertama adalah

Ibnu hazmi milieu (persekitaran _biah di zaman ibnu hazmi

halaman 16 Ibnu Hazmi Genealogy

halaman 17 Ibnu hazmi early life an intellectual milieu

halaman 21 Ibnu hazmi views on science and learning

halaman 26 Ibnu hazmi as a man, Thinker and jurist

halaman 31 Ibnu hazmi as a critic and debater

halaman 39 ibnu hazmi _criticism and arguments

ibnu hazmi as a Psychologist

halaman 48 Ibnu hazmi _moral interpretation of history

ibnu hazmi _political views in relation to morality





nama sebenar ibnu hazmi adalah

Ali ibnu Ahmad ibnu Said ibnu hazmi hidup pada 384 hingga 456Hijriah bersamaan dgn 994 hingga 1056 Masihi



ayahnya Ahmad selaku Da_ie telah membawanya ke dalam kehidupan istana bersama Khalifah

Ibnu hazmi belajar Al Qur'an

khat (gadis hamba yang mengajarnya...gadis ini yang menjadi kekasih serta isterinya

pernah 3 kali jadi wazir

pernah 3 kali masuk penjara

masa zaman kanak kanak aditimpa sakit palpitation (berdedar debar...



semasa remaja ibnu hazmi sudah dibawa bermesyuarat dengan khalifah bersama setiausaha khalifah, hakim negara, da_'ie, tokoh ilmuwan dalam memberikan pandangan serta pendapat

hal ini telah memeberikan keyakinan kepada ibnu hazmi dalam memberi pandangannya yang bernas

menghasilkan 400 juzuk, volume, jilid books

yang terdiri dari 8000 halaman

ditulis dengan tangannya sendiri





mualimnya

adalah

1. ibnu Al_Jassur pada 401 Hijriah (1010masihi

yang ajar ibnu hazmi di usia 15 tahun

2. ibnu al Faradi (404hijriah bersamaan 1013 masihi

3. ketua hakim Ibnu Dahhun _ 431 hijriah...1039 masihi

4. abu al Khiyar sulaiman ibnu Muflit The zahiri jurist_4tn century after hijrah...10th century after decade

5 ibnu al_Kattani _ 420hijrah...1029masihi yang ajar falsafah, logic dan natural science



semasa dipenjarakan dia dipisahkan dari familinya

ibnu hazmi meninggal dunia pada usia 70 tahun

gadis hamba yang mengajar khat

ibnu hazmi membaca dan menulis sehingga akhir hayatnya

dia telah mengjangkau pemikiran pendakwah scholar tradisional dizamannya

ibnu hazmi dihentam hebat oleh opponent nya kerana dia amat productive menulis serta menghasilkan karya ilmu

bukunya dibakar dikahalayk ramai sebagai punishment oleh khalifahal mu'tamid ibnu abbad di seville

hanya sebahagian bukunya yang tinggal





ibnu hazmi berkata





dia tidak gentar walau bukunya dibakar kerana semua isi kitabnya ada dalam dadanya dalam memorynya



ini biasa ore sebut golden memory



ingatnya amat kuat



kitab nya yang utama survive walau sebahagian bukunya dibakar



kitabnya

1. books his encyclopedia of comparative of religion _Al Fisal fil Milal wa'l ahwa' wa'l Nihal kini banyak diterbitkan di banyak edition

2. book comparative law alMuhalla

3. Al Ihkam fi Usul al Ahkam...banyak meluas di pakai oleh scholar di seluruh the world

4.ah percintaan ditulis dalam books Tawq al Hamama_The Ring of the DOVE





Ibnu hazmi berkata

Ilmu yang amat baik adalah ilmu yang mendekatkan manusia epada Allah

dalam al Fisal...ibnu hazmi berbahas dgn ketua hakim cordoba yang kristian

Ibnu hazmi mahir dalam tastement

perbahasan akan hal kehidupan di syurga

ibnunhazmi mengetahui rujukan Luke 16;19ff

kisah lazarus ore miskin dgn orang kaya bakhil



lazarusmasuk syurga duduk sisi Nabi Ibnrahim disebut Abraham



oerang kaya bakhil dihumban ke neraka





rujuk halaman 39 book entitle In Pursuit Of Virtue

dalam kitab Al Fisal ada sebut hal rujukan dari Mark, Luke, Genesis

biblical passage

kisah Abraham menasihati sarah isterinya mak kepada nabi ishak ada dalam genesis 12:13



Ibnu hazmi kisah kan bagaimana sarah telah menyebabkan king of gerara tertarik dengan kecantikan sarah (genesis 20:1-14)

sarah melahirkan nabi ishak diusia 90 tahun



saya sebenarnya baru temu book ini

maka mohon bimbinga kawan kawan terutama Talhah

sebab buku ini ada bahas islam dan Christian





penerbit this book adalah Ta_Ha publishers

1 wyne Road

London

SW9 OBB United Kingdom

translation dari

al akhlaq was_Siyar

penterjemahnya adalah Muhammad Abu layla

A.M, M.A Al Azhar University Kaherah mesir



isbn 0 907461-76-X

email

sales@taha.co.uk

website

http://www.taha.co.uk



copyright Ta_Ha Publisher Ltd 1411...1990

reprinted 1998

editing and production by Bookwork, norwich



brittish library cataloguing in publication data

the moral theology and psychology



soalan saya siapa dr Muhammad abu layla yang mengajar comparative religion di universiti exeter yang lahir di kahirah mesir pada 1952





Ph.D Exeter University

214 halaman

Ya. Dan telah dibantah secara ilmiah oleh Syeikh Al-Albani dalam kitabnya Tahrim Alat at-Tharab. Saya sangat puas membaca kitab ini.

Tetapi Dr Al Qaradhawi mengikuti hujjah Ibnu Hazm dalam hal ini, juga memetik perkataan-perkataan Al-Imam Al-Ghazali dalam menyokong pandangannya berkenaan muzik. Dan Dr Al-Qaradhawi juga mengarang kitab yang khusus berkenaan muzik ini setelah Al-Albani memberikan ta'liq dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Ahaadith Al-Halal wal Haram.

Keduanya baik Al-Albani mahupun Al-Qaradhawi sangatlah kucintai. Hanyasaja kebenaran itu lebih patut untuk dicintai dan diikuti.

Wallahua'lam.



Dan hal di atas adalah dari peristiwa yang lain.

Memang Ibnu Hazm dicela di sisi muhaddithin kerana perkataannya dalam Al-Fasl bahawa at-Tirmidzi itu majhul. Al-Imam Ibnu Hazm walaupun sangat ingin mendatangi Baghdad namun hajatnya tidak kesampaian. Tahukah anda bahawa Al Imam Al-Baihaqi yang masyhur itu tidak memiliki Jami' at-Tirmidzi, Sunan An-Nasa'i dan Sunan Ibnu Majah? Padahal semua kitab itu terkenal di Timur dan beliau pun dari timur? Apatah lagi Al-Imam Ibnu Hazm, ulama dari dunia Barat ini - Andalus, padahal Al-Imam Ibnu Hazm(w. 456 H- ini tarikh wafat dalam rekod saya) dan Al-Imam Al-Baihaqi(w. 458 H) hidupnya sezaman. Namun agak menghairankan kerana sahabatnya Al-Imam Ibnu Abdil Bar meriwayatkan kitab Jami' at-Tirmidzi ini - tetapi hal ini adalah pada penghujung usia Al-Imam Ibnu Abdil Bar (w. 463 H). Dan sejarah telah memberitahu kita, selepas Ibnu Hazm dihalau dari Maroko oleh Al-Baji dan penduduk setempat, tidak jelas ke mana hala tempat tujuannya selepas itu. Sebahagian pandangan mengatakan beliau kembali ke kampung asalnya dan meninggal di sana.

Dan Ibnu Hazm dalam kitab al-Akhlaq wa as-Siyar fi Mudawat an-Nufus menceritakan kepada kita, bahawa dirinya pernah ditimpa penyakit kelupaan. Apakah diwaktu inilah terbitnya pendapat beliau berkenaan at-Tirmidzi tersebut?. Wallahua'lam.

Dan pembelaan Al-Hafiz Az-Dzahabi dari tuduhan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi itu memang sahih dan boleh dibaca di dalam Tazkirah al-Huffaz. Saya membacanya dari satu kajian khusus yang ditulis berkenaan Al-Imam Ibnu Hazm oleh Dr Ali Himayah.

Dan buku yang sedang anda baca, adalah sebuah buku nipis yang sungguh berfaedah. Padanya ada dijelaskan makna istilah hadith yang khas di sisi at-Tirmidzi. Jadikan buku tersebut sebagai permulaan untuk mengkaji keagungan Al-Imam at-Tirmidzi.

Wallahua'lam.







Halaman 113 ada sebut hadis yang dibawakan oleh ali bin abi talib

Dalam book ini menyebut ibnu nhazmi menyebut saiyidina ali adalah Maskawiyh the philosopher of Islam

Hadisnya mengisahkan saiyidina ali melihat ammar

Ali ibnu abu thalib said ti Ammar whren he found ammar deeply sighing...

Berkata Ali

Wahai ammar why do U sigh...

Do u sigh for the yaumul akhirah atau for this world…

By Allah I swear that this world is not worth sighing for

Because its pleasure are of five kinds



1.               food

2.               drink

3.               sexual intercourse

4.               clothes

5.               perfumes





the best of all foods is MADU

and it comes from a LEBAH madu

an insect





the best of all drink is AIR…al ma’…water]and it is the most freely available

the best of all clothing is silk

and it comes from the mouth of a worm…ULAT sutera

and the best of all perfumes is musk which comes from rat    (kijang dan rusa adalah satu famili dgn rat







and the best experiences of sexual intercourse is the union of two urine-making areas…***

rujuk kitab Badawi…Dirasat wa Nusus page 104







Halaman 115

Book entitle on In pursuit of virtue

Al akhlaq was Siyar



He shows the influence of greek philosophy in his definitions of moral and philosophical courage; term such as virtue, justice etc

There areother similarities relating to ideas and moral discipline

For example he agrees with Aristotle and also with some great early muslim authorities that man should not take many friends; but ibnu hazmi colours the idea with his own experiences and breaths new life into it

He says that talking many friends is a virtue which has the appearance of vice

Aristotle said that many friends are neither to be desired nor expected the fewer , the warmer intimacy

The most celebrated friendship have subsisted between two only

Neither should those chosen for seasoning in our diet is pernicious

















dalam chapter 4 ada 316 nasihat

meliputi

1. treatment of the souls

2. mind and repose

3. knowledge

4. moral and behaviour

5.friends

6.different kinds of love

7. physical beauty

8 practical morality

9 treatment of corrupt character

10 characteristics of the soul

11. man' desire to know

12 attending study sessions

Kita lihat halaman 162

Physical beauty

Dealing with the different kinds of physical beauty



When I was asked ti examine this matter, this is how I responded

176 Gracefulness

Consists of delicate features, supple

Movements, graceful gestures

A soul in harmony with the form which fate has given it even where is no visible  beauty





177 Allure (menarik minat

Is the beauty of each feature regarded separately

But someone whose features are beautiful when considered separately can still appear cold and be without piquantness, charm, seductiveness or grace

178 seductiveness

Is the aura of visible  parts; it also goes by the name  of elegance and attractiveness

179 charm is a certain something which has no other name to explain it

It is the soul which perceives it and everyone knows what it is as soon as they see it

It is like a veil covering the face. A shining light which draws all hearts to it so that all agree that it is beautiful even if it is not accompanied by beautiful features

No comments:

Post a Comment