Ibnu Hazm adalah salah
seorang ulama besar dunia Islam, dari kehidupan mewah menteri bertukar menjadi
kelana miskin, temannya Al-Imam Ibnu Abdil Bar dan lawannya Al-Imam Al-Baji. Dicela dengan teruk oleh Al-Qadhi Ibnu
Al-'Arabi dan dibela dengan agung oleh Al-Hafiz Az-Dzahabi. Dibakar
kitab-kitabnya tetapi kitab-kitabnyalah antara kitab terbaik dalam literature
Islam. Az-Dzahabi memberikan pujian yang tinggi kepada kitabnya Al-Muhalla,
demikian Sheikul Islam Ibnu Taimiyyah mengambil bahagian yang banyak dari kitab
ini. Zaman ini kitab ini ditahqiq oleh Syeikh Ahmad Muhammad Syakir[ dan beliau
wafat sebelum menyiapkan tahqiq utk kesemua jilidnya dan usaha ini disambung
oleh ulama lain]. Di dalam Ijabatus Sail li Syeikh Muqbil, tampak jelas kemilau
kitab ini dari pandangan Syeikh Muqbil. Dr Aid Al-Qarni dalam karya2nya selalu
memuji Al-Muhalla ini dan kedudukannya adalah di bawah Al-Mughni li Ibnu
Qudamah.
Demikian kitab beliau yang lain - Al-Ihkam fi Ushul Ahkam, disifatkan kitab terbaik ushul feqh oleh Syeikh Muqbil. Demikian Syeikh Al Albani memandang tinggi dan memuji kitab ini.
Kitab beliau yang lain juga muncul menjadi karya emas semisal maratib al-Ijma' dan lain2. Bahkan beliaulah pelopor bidang perbandingan agama. Bukankah beliau telah membantah ilmuan Yahudi pada zamannya?
Beliau juga menulis berkenaan cinta, dengan bahasa yang mendalam dan membuat bercucurannya air mata. Kisah cinta beliau sungguh inspiratif!
Dan karya yang sedang akhi baca adalah dari judulnya Al-Akhlaq wa al-Siyar fi Mudawat al-Nufus. Saya telah membacanya dan ianya adalah satu buah fikiran yang sungguh berharga!
Saya ingin menulis panjang berkenaan lelaki ini seperti saya ingin menceritakan indahnya warna putih.
Demikian kitab beliau yang lain - Al-Ihkam fi Ushul Ahkam, disifatkan kitab terbaik ushul feqh oleh Syeikh Muqbil. Demikian Syeikh Al Albani memandang tinggi dan memuji kitab ini.
Kitab beliau yang lain juga muncul menjadi karya emas semisal maratib al-Ijma' dan lain2. Bahkan beliaulah pelopor bidang perbandingan agama. Bukankah beliau telah membantah ilmuan Yahudi pada zamannya?
Beliau juga menulis berkenaan cinta, dengan bahasa yang mendalam dan membuat bercucurannya air mata. Kisah cinta beliau sungguh inspiratif!
Dan karya yang sedang akhi baca adalah dari judulnya Al-Akhlaq wa al-Siyar fi Mudawat al-Nufus. Saya telah membacanya dan ianya adalah satu buah fikiran yang sungguh berharga!
Saya ingin menulis panjang berkenaan lelaki ini seperti saya ingin menceritakan indahnya warna putih.
Wah,
ramai juga peminat kisah cinta ya
Kisah tersebut saya baca dalam buku Thauq al-Hamamah (طوق الحمامة). Kemudian sebahagian kisahnya dituang oleh penulis novel yang prolifik -Habiburrahman el-Shirazy dalam novelnya Pudarnya Pesona Cleopatra.
Secara ringkas Ibnu Hazm ketika usia remajanya, di mana dia membesar dalam keluarga bangsawan lagi mewah yang memiliki beberapa orang hamba sahaya.
Kemudian semenjak usia remaja, beliau telah jatuh cinta dengan salah seorang hamba sahaya keluarganya. Kemudian pemerintahan bertukar dan keluarganya jatuh miskin dan ketika inilah dia kehilangan cinta hatinya bilamana keluarganya pulang ke kampung asal dan hamba sahaya dijual. Harus diketahui bahawa baik Ibnu Hazm atau hamba sahaya tersebut selalu menjaga kesucian diri bahkan ketika ini cinta Ibnu Hazm tidak pun berbalas!
Kemudian berlalulah waktu sehingga Ibnu Hazm muncul menjadi tokoh zamannya. Karya-karyanya mengkagumkan pemerintah dan dengan karya agungnyalah akhirnya dia menebus hamba sahaya yang dulu pernah kehilangan dari pandangan matanya. Menebusnya dari tangan pemerintah waktu itu!
Kemudian hiduplah mereka penuh mawaddah wa rahmah dengan ikatan suci suami isteri. Ibnu Hazm walaupun merupakan tokoh besar zamannya, dia tidak malu beristerikan seorang bekas hamba sahaya, dan pada waktu yang sama cintanya ditagih oleh puteri golongan bangsawan. Cintanya hanya kepada hamba sahaya ini - cinta semenjak usia remaja!
Kemudian sejarah telah menyaksikan keperitan, dan kesusahan perjalanan hidup Ibnu Hazm. Ibnu Hazm dengan lisannya sangat keras mencela dan membantah orang-orang yang berlawanan dengannya, ia merempuhnya tanpa rasa takut, dan ketika dia dipenjara, isterinya tetap setia menunggu. Mereka mengharungi pelbagai kepayahan hidup dengan penuh penderitaan.
Itulah lelaki bernama Ibnu Hazm, cintanya yang mendalam dan ilmunya yang luas sungguh mengkagumkanku!
Kisah tersebut saya baca dalam buku Thauq al-Hamamah (طوق الحمامة). Kemudian sebahagian kisahnya dituang oleh penulis novel yang prolifik -Habiburrahman el-Shirazy dalam novelnya Pudarnya Pesona Cleopatra.
Secara ringkas Ibnu Hazm ketika usia remajanya, di mana dia membesar dalam keluarga bangsawan lagi mewah yang memiliki beberapa orang hamba sahaya.
Kemudian semenjak usia remaja, beliau telah jatuh cinta dengan salah seorang hamba sahaya keluarganya. Kemudian pemerintahan bertukar dan keluarganya jatuh miskin dan ketika inilah dia kehilangan cinta hatinya bilamana keluarganya pulang ke kampung asal dan hamba sahaya dijual. Harus diketahui bahawa baik Ibnu Hazm atau hamba sahaya tersebut selalu menjaga kesucian diri bahkan ketika ini cinta Ibnu Hazm tidak pun berbalas!
Kemudian berlalulah waktu sehingga Ibnu Hazm muncul menjadi tokoh zamannya. Karya-karyanya mengkagumkan pemerintah dan dengan karya agungnyalah akhirnya dia menebus hamba sahaya yang dulu pernah kehilangan dari pandangan matanya. Menebusnya dari tangan pemerintah waktu itu!
Kemudian hiduplah mereka penuh mawaddah wa rahmah dengan ikatan suci suami isteri. Ibnu Hazm walaupun merupakan tokoh besar zamannya, dia tidak malu beristerikan seorang bekas hamba sahaya, dan pada waktu yang sama cintanya ditagih oleh puteri golongan bangsawan. Cintanya hanya kepada hamba sahaya ini - cinta semenjak usia remaja!
Kemudian sejarah telah menyaksikan keperitan, dan kesusahan perjalanan hidup Ibnu Hazm. Ibnu Hazm dengan lisannya sangat keras mencela dan membantah orang-orang yang berlawanan dengannya, ia merempuhnya tanpa rasa takut, dan ketika dia dipenjara, isterinya tetap setia menunggu. Mereka mengharungi pelbagai kepayahan hidup dengan penuh penderitaan.
Itulah lelaki bernama Ibnu Hazm, cintanya yang mendalam dan ilmunya yang luas sungguh mengkagumkanku!
Kenapa
kitabnya dibakar? Kerana kitabnya mendatangkan kebencian kepada orang-orang
yang menentangnya. Lisan Ibnu Hazm sangat keras dalam membantah lawannya,
kerananya sebahagian orang termasuk ulama pada zamannya bangkit menentangnya,
menyusahkan hidupnya dan membakar kitab-kitabnya. Kehidupan Ibnu Hazm tidaklah
mudah.
Dan kenapa lisan Ibnu Hazm begitu keras? Hal ini dilatari antaranya kerana kepincangan dan penyelewengan yang berlaku pada zamannya termasuk yang menimpa agamawannya. Faktor lain adalah kerana kegeniusan Ibnu Hazm mendahului zamannya. Setiap yang genuis maka musuhnya adalah orang-orang yang bodoh, juga orang-orang yang cerdik tetapi hasad.
Siapa yang menyelak lipatan zaman yang telah berdebu, nescaya akan terlihat olehnya bukan sahaja kisah2 seperti Ibnu Hazm vs Al-Baji atau tohmahan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi, tetapi juga kisah-kisah lain semisal Ibnu At-Turkumani Vs Al-Baihaqi, Asl-Sakhawi Vs Al-Suyuthi dan lain2.
Apa hikmahnya hal2 seperti ini terjadi? Hikmahnya maka mengalirlah sebahagian karya ilmiah kerananya.
Dan kenapa lisan Ibnu Hazm begitu keras? Hal ini dilatari antaranya kerana kepincangan dan penyelewengan yang berlaku pada zamannya termasuk yang menimpa agamawannya. Faktor lain adalah kerana kegeniusan Ibnu Hazm mendahului zamannya. Setiap yang genuis maka musuhnya adalah orang-orang yang bodoh, juga orang-orang yang cerdik tetapi hasad.
Siapa yang menyelak lipatan zaman yang telah berdebu, nescaya akan terlihat olehnya bukan sahaja kisah2 seperti Ibnu Hazm vs Al-Baji atau tohmahan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi, tetapi juga kisah-kisah lain semisal Ibnu At-Turkumani Vs Al-Baihaqi, Asl-Sakhawi Vs Al-Suyuthi dan lain2.
Apa hikmahnya hal2 seperti ini terjadi? Hikmahnya maka mengalirlah sebahagian karya ilmiah kerananya.
Ibnu hazmi
seperti mendahului zamannya dimana banyak Ulama' Tradisi
se olah olah jika
dizaman ini seperti dr Asri Zainul Abidin yang membawa satu kefahaman tajdid
dalam bok entitle in pursuit of virtue
yg mengandungi 4 chapter
chapter pertama adalah
Ibnu hazmi milieu (persekitaran _biah di zaman ibnu hazmi
halaman 16 Ibnu Hazmi Genealogy
halaman 17 Ibnu hazmi early life an intellectual milieu
halaman 21 Ibnu hazmi views on science and learning
halaman 26 Ibnu hazmi as a man, Thinker and jurist
halaman 31 Ibnu hazmi as a critic and debater
halaman 39 ibnu hazmi _criticism and arguments
ibnu hazmi as a Psychologist
halaman 48 Ibnu hazmi _moral interpretation of history
ibnu hazmi _political views in relation to morality
Ibnu hazmi seperti mendahului zamannya dimana banyak Ulama'
Tradisi
se olah olah jika dizaman ini seperti dr Asri Zainul Abidin
yang membawa satu kefahaman tajdid
dalam bok entitle in
pursuit of virtue yg mengandungi 4 chapter
pengantar ...foreword book ini ditulis oleh ian richard
netton lecturer University
of Exeter januari 1990
ibnu hazmi: A man For Our Time
introduction this book ada sebut
ibnu hazmi in modern scholarship
chapter pertama adalah
Ibnu hazmi milieu (persekitaran _biah di zaman ibnu hazmi
halaman 16 Ibnu Hazmi Genealogy
halaman 17 Ibnu hazmi early life an intellectual milieu
halaman 21 Ibnu hazmi views on science and learning
halaman 26 Ibnu hazmi as a man, Thinker and jurist
halaman 31 Ibnu hazmi as a critic and debater
halaman 39 ibnu hazmi _criticism and arguments
ibnu hazmi as a Psychologist
halaman 48 Ibnu hazmi _moral interpretation of history
ibnu hazmi _political views in relation to morality
nama sebenar ibnu hazmi adalah
Ali ibnu Ahmad ibnu Said ibnu hazmi hidup pada 384 hingga
456Hijriah bersamaan dgn 994 hingga 1056 Masihi
ayahnya Ahmad selaku Da_ie telah membawanya ke dalam
kehidupan istana bersama Khalifah
Ibnu hazmi belajar Al
Qur'an
khat (gadis hamba yang mengajarnya...gadis ini yang menjadi
kekasih serta isterinya
pernah 3 kali jadi
wazir
pernah 3 kali
masuk penjara
masa zaman kanak
kanak aditimpa sakit palpitation (berdedar debar...
semasa remaja
ibnu hazmi sudah dibawa bermesyuarat dengan khalifah bersama setiausaha
khalifah, hakim negara, da_'ie, tokoh ilmuwan dalam memberikan pandangan serta
pendapat
hal ini telah
memeberikan keyakinan kepada ibnu hazmi dalam memberi pandangannya yang bernas
menghasilkan 400 juzuk, volume, jilid books
yang terdiri dari
8000 halaman
ditulis dengan
tangannya sendiri
mualimnya
adalah
1. ibnu Al_Jassur
pada 401 Hijriah (1010masihi
yang ajar ibnu
hazmi di usia 15 tahun
2. ibnu al Faradi
(404hijriah bersamaan 1013 masihi
3. ketua hakim
Ibnu Dahhun _ 431 hijriah...1039 masihi
4. abu al Khiyar sulaiman ibnu Muflit The zahiri jurist_4tn
century after hijrah...10th century after decade
5 ibnu al_Kattani _ 420hijrah...1029masihi yang ajar
falsafah, logic dan natural science
semasa
dipenjarakan dia dipisahkan dari familinya
ibnu hazmi
meninggal dunia pada usia 70 tahun
gadis hamba yang
mengajar khat
ibnu hazmi
membaca dan menulis sehingga akhir hayatnya
dia telah mengjangkau pemikiran pendakwah scholar
tradisional dizamannya
ibnu hazmi dihentam hebat oleh opponent nya kerana dia amat
productive menulis serta menghasilkan karya ilmu
bukunya dibakar dikahalayk ramai sebagai punishment oleh
khalifahal mu'tamid ibnu abbad di seville
hanya sebahagian bukunya yang tinggal
ibnu hazmi berkata
dia tidak gentar walau bukunya dibakar kerana semua isi
kitabnya ada dalam dadanya dalam memorynya
ini biasa ore sebut golden memory
ingatnya amat kuat
kitab nya yang utama survive walau sebahagian bukunya
dibakar
kitabnya
1. books his encyclopedia of comparative of religion _Al
Fisal fil Milal wa'l ahwa' wa'l Nihal kini banyak diterbitkan di banyak edition
2. book comparative law alMuhalla
3. Al Ihkam fi Usul al Ahkam...banyak meluas di pakai oleh
scholar di seluruh the world
4.ah percintaan ditulis dalam books Tawq al Hamama_The Ring
of the DOVE
Ibnu hazmi berkata
Ilmu yang amat baik adalah ilmu yang mendekatkan manusia
epada Allah
dalam al Fisal...ibnu hazmi berbahas dgn ketua hakim cordoba
yang kristian
Ibnu hazmi mahir dalam tastement
perbahasan akan
hal kehidupan di syurga
ibnunhazmi mengetahui rujukan Luke 16;19ff
kisah lazarus ore
miskin dgn orang kaya bakhil
lazarusmasuk
syurga duduk sisi Nabi Ibnrahim disebut Abraham
oerang kaya
bakhil dihumban ke neraka
rujuk halaman 39 book entitle In Pursuit Of Virtue
dalam kitab Al Fisal
ada sebut hal rujukan dari Mark, Luke, Genesis
biblical passage
kisah Abraham menasihati sarah isterinya mak kepada nabi
ishak ada dalam genesis 12:13
Ibnu hazmi kisah kan
bagaimana sarah telah menyebabkan king of gerara tertarik dengan kecantikan
sarah (genesis 20:1-14)
sarah melahirkan
nabi ishak diusia 90 tahun
saya sebenarnya baru temu book ini
maka mohon
bimbinga kawan kawan terutama Talhah
sebab buku ini ada bahas islam dan Christian
penerbit this book adalah Ta_Ha publishers
1 wyne Road
SW9 OBB United
Kingdom
translation dari
al akhlaq was_Siyar
penterjemahnya adalah Muhammad Abu layla
A.M, M.A Al Azhar University Kaherah mesir
isbn 0 907461-76-X
email
sales@taha.co.uk
website
http://www.taha.co.uk
copyright Ta_Ha Publisher Ltd 1411...1990
reprinted 1998
editing and production by Bookwork, norwich
brittish library cataloguing in publication data
the moral theology and psychology
soalan saya siapa dr Muhammad abu layla yang mengajar
comparative religion di universiti exeter
yang lahir di kahirah mesir pada 1952
Ph.D Exeter
University
214 halaman
Ya. Dan
telah dibantah secara ilmiah oleh Syeikh Al-Albani dalam kitabnya Tahrim Alat
at-Tharab. Saya sangat puas membaca kitab ini.
Tetapi Dr Al Qaradhawi mengikuti hujjah Ibnu Hazm dalam hal ini, juga memetik perkataan-perkataan Al-Imam Al-Ghazali dalam menyokong pandangannya berkenaan muzik. Dan Dr Al-Qaradhawi juga mengarang kitab yang khusus berkenaan muzik ini setelah Al-Albani memberikan ta'liq dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Ahaadith Al-Halal wal Haram.
Keduanya baik Al-Albani mahupun Al-Qaradhawi sangatlah kucintai. Hanyasaja kebenaran itu lebih patut untuk dicintai dan diikuti.
Wallahua'lam.
Tetapi Dr Al Qaradhawi mengikuti hujjah Ibnu Hazm dalam hal ini, juga memetik perkataan-perkataan Al-Imam Al-Ghazali dalam menyokong pandangannya berkenaan muzik. Dan Dr Al-Qaradhawi juga mengarang kitab yang khusus berkenaan muzik ini setelah Al-Albani memberikan ta'liq dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Ahaadith Al-Halal wal Haram.
Keduanya baik Al-Albani mahupun Al-Qaradhawi sangatlah kucintai. Hanyasaja kebenaran itu lebih patut untuk dicintai dan diikuti.
Wallahua'lam.
Dan hal
di atas adalah dari peristiwa yang lain.
Memang Ibnu Hazm dicela di sisi muhaddithin kerana perkataannya dalam Al-Fasl bahawa at-Tirmidzi itu majhul. Al-Imam Ibnu Hazm walaupun sangat ingin mendatangi Baghdad namun hajatnya tidak kesampaian. Tahukah anda bahawa Al Imam Al-Baihaqi yang masyhur itu tidak memiliki Jami' at-Tirmidzi, Sunan An-Nasa'i dan Sunan Ibnu Majah? Padahal semua kitab itu terkenal di Timur dan beliau pun dari timur? Apatah lagi Al-Imam Ibnu Hazm, ulama dari dunia Barat ini - Andalus, padahal Al-Imam Ibnu Hazm(w. 456 H- ini tarikh wafat dalam rekod saya) dan Al-Imam Al-Baihaqi(w. 458 H) hidupnya sezaman. Namun agak menghairankan kerana sahabatnya Al-Imam Ibnu Abdil Bar meriwayatkan kitab Jami' at-Tirmidzi ini - tetapi hal ini adalah pada penghujung usia Al-Imam Ibnu Abdil Bar (w. 463 H). Dan sejarah telah memberitahu kita, selepas Ibnu Hazm dihalau dari Maroko oleh Al-Baji dan penduduk setempat, tidak jelas ke mana hala tempat tujuannya selepas itu. Sebahagian pandangan mengatakan beliau kembali ke kampung asalnya dan meninggal di sana.
Dan Ibnu Hazm dalam kitab al-Akhlaq wa as-Siyar fi Mudawat an-Nufus menceritakan kepada kita, bahawa dirinya pernah ditimpa penyakit kelupaan. Apakah diwaktu inilah terbitnya pendapat beliau berkenaan at-Tirmidzi tersebut?. Wallahua'lam.
Dan pembelaan Al-Hafiz Az-Dzahabi dari tuduhan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi itu memang sahih dan boleh dibaca di dalam Tazkirah al-Huffaz. Saya membacanya dari satu kajian khusus yang ditulis berkenaan Al-Imam Ibnu Hazm oleh Dr Ali Himayah.
Dan buku yang sedang anda baca, adalah sebuah buku nipis yang sungguh berfaedah. Padanya ada dijelaskan makna istilah hadith yang khas di sisi at-Tirmidzi. Jadikan buku tersebut sebagai permulaan untuk mengkaji keagungan Al-Imam at-Tirmidzi.
Wallahua'lam.
Memang Ibnu Hazm dicela di sisi muhaddithin kerana perkataannya dalam Al-Fasl bahawa at-Tirmidzi itu majhul. Al-Imam Ibnu Hazm walaupun sangat ingin mendatangi Baghdad namun hajatnya tidak kesampaian. Tahukah anda bahawa Al Imam Al-Baihaqi yang masyhur itu tidak memiliki Jami' at-Tirmidzi, Sunan An-Nasa'i dan Sunan Ibnu Majah? Padahal semua kitab itu terkenal di Timur dan beliau pun dari timur? Apatah lagi Al-Imam Ibnu Hazm, ulama dari dunia Barat ini - Andalus, padahal Al-Imam Ibnu Hazm(w. 456 H- ini tarikh wafat dalam rekod saya) dan Al-Imam Al-Baihaqi(w. 458 H) hidupnya sezaman. Namun agak menghairankan kerana sahabatnya Al-Imam Ibnu Abdil Bar meriwayatkan kitab Jami' at-Tirmidzi ini - tetapi hal ini adalah pada penghujung usia Al-Imam Ibnu Abdil Bar (w. 463 H). Dan sejarah telah memberitahu kita, selepas Ibnu Hazm dihalau dari Maroko oleh Al-Baji dan penduduk setempat, tidak jelas ke mana hala tempat tujuannya selepas itu. Sebahagian pandangan mengatakan beliau kembali ke kampung asalnya dan meninggal di sana.
Dan Ibnu Hazm dalam kitab al-Akhlaq wa as-Siyar fi Mudawat an-Nufus menceritakan kepada kita, bahawa dirinya pernah ditimpa penyakit kelupaan. Apakah diwaktu inilah terbitnya pendapat beliau berkenaan at-Tirmidzi tersebut?. Wallahua'lam.
Dan pembelaan Al-Hafiz Az-Dzahabi dari tuduhan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi itu memang sahih dan boleh dibaca di dalam Tazkirah al-Huffaz. Saya membacanya dari satu kajian khusus yang ditulis berkenaan Al-Imam Ibnu Hazm oleh Dr Ali Himayah.
Dan buku yang sedang anda baca, adalah sebuah buku nipis yang sungguh berfaedah. Padanya ada dijelaskan makna istilah hadith yang khas di sisi at-Tirmidzi. Jadikan buku tersebut sebagai permulaan untuk mengkaji keagungan Al-Imam at-Tirmidzi.
Wallahua'lam.
Halaman 113 ada sebut hadis
yang dibawakan oleh ali bin abi talib
Dalam book ini menyebut ibnu nhazmi menyebut
saiyidina ali adalah Maskawiyh the philosopher of Islam
Hadisnya
mengisahkan saiyidina ali melihat ammar
Ali ibnu abu thalib said ti
Ammar whren he found ammar deeply sighing...
Berkata Ali
Wahai ammar why do U sigh...
Do u sigh for the yaumul
akhirah atau for this world…
By Allah I swear that this
world is not worth sighing for
Because its pleasure are of
five kinds
1. food
2. drink
3. sexual intercourse
4. clothes
5. perfumes
the best of all foods is MADU
and it comes from a LEBAH
madu
an insect
the best of all drink is
AIR…al ma’…water]and it is the most freely available
the best of all clothing is
silk
and it comes from the mouth
of a worm…ULAT sutera
and the best of all perfumes is musk which
comes from rat (kijang dan rusa adalah
satu famili dgn rat
and the best experiences of
sexual intercourse is the union of two urine-making areas…***
rujuk kitab Badawi…Dirasat wa
Nusus page 104
Halaman 115
Book entitle on In pursuit of
virtue
Al akhlaq was Siyar
He shows the influence of
greek philosophy in his definitions of moral and philosophical courage; term
such as virtue, justice etc
There areother similarities
relating to ideas and moral discipline
For example he agrees with
Aristotle and also with some great early muslim authorities that man should not
take many friends; but ibnu hazmi colours the idea with his own experiences and
breaths new life into it
He says that talking many
friends is a virtue which has the appearance of vice
Aristotle said that many
friends are neither to be desired nor expected the fewer , the warmer intimacy
The most celebrated
friendship have subsisted between two only
Neither should those chosen
for seasoning in our diet is pernicious
dalam chapter 4 ada 316 nasihat
meliputi
1. treatment of the souls
2. mind and repose
3. knowledge
4. moral and behaviour
5.friends
6.different kinds of love
7. physical beauty
8 practical morality
9 treatment of corrupt character
10 characteristics of the soul
11. man' desire to know
12 attending study sessions
Kita lihat halaman 162
Physical beauty
Dealing with the different kinds of physical beauty
When I was asked ti examine this matter, this is how I
responded
176 Gracefulness
Consists of delicate features, supple
Movements, graceful gestures
A soul in harmony with the form which fate has given it even
where is no visible beauty
177 Allure (menarik minat
Is the beauty of each feature regarded separately
But someone whose features are beautiful when considered
separately can still appear cold and be without piquantness, charm,
seductiveness or grace
178 seductiveness
Is the aura of visible
parts; it also goes by the name
of elegance and attractiveness
179 charm is a certain something which has no other name to
explain it
It is the soul which perceives it and everyone knows what it
is as soon as they see it
It is like a veil covering the face. A shining light which
draws all hearts to it so that all agree that it is beautiful even if it is not
accompanied by beautiful features
No comments:
Post a Comment