“MENANGISLAH
anakku bak kaum wanita menangis ke atas kerajaanmu yang hilang kerana kamu
tidak dapat memeliharanya seperti kaum lelaki.”
Begitulah
ucapan seorang bonda Raja dalam sejarah Islam di Andalus, Sepanyol. Ia
diucapkan oleh Aisyah kepada anaknya Abu Abdullah daripada puak Bani al-Ahmar,
Raja terakhir kerajaan Islam Granada pada 21 Muharram 897 Hijrah (H) yang
memeterai perjanjian penyerahan kerajaannya kepada Raja Kristian Sepanyol,
Ferdinand dan Isabella. Dengan itu, berakhirlah era kerajaan Islam di bumi
Eropah yang berkuasa selama 800 tahun.
Bani
al-Ahmar adalah puak yang menguasai wilayah Islam terakhir di Sepanyol iaitu
Granada daripada 620 H hingga 897 H, pada tahun di mana perjanjian di atas
dimeterai. Perjanjian yang membabitkan 67 perkara itu termasuk jaminan
keselamatan orang Islam di Sepanyol yang pada akhirnya tidak pernah
direalisasikan bahkan selepas 300 tahun kemudian, Islam dan tanda-tandanya
terhakis di bumi Sepanyol, seolah-olah Islam dan tamadunnya tidak pernah wujud
di negara itu walaupun ia pernah menyinari dan menerajuinya selama 800 tahun.
Perjanjian ini akhirnya dimeterai kerana menerima banyak tekanan daripada orang
Kristian Sepanyol termasuk kejadian paling memilukan dalam sejarah Islam pada
892 H. Pada masa itu ribuan umat Islam yang dijanjikan boleh menyelamatkan diri
dengan berlayar ke Afrika dibunuh beramai-ramai secara kejam dan tidak
berperikemanusiaan.
Dalam
kejadian itu, ribuan umat Islam mati bergelimpangan bermandi darah selepas
tentera Kristian membunuh mereka. Sebelum itu, ketika mereka bersembunyi di
dalam rumah, dengan lantang tentera Kristian membuat pengumuman bahawa orang
Muslim Granada boleh keluar dari rumah mereka dengan aman bagi membolehkan
mereka menaiki kapal untuk berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang
keperluan masing-masing. Tentera Kristian turut memaklumkan keselamatan orang
Islam yang ingin meninggalkan Sepanyol terjamin. Ramai umat Islam yang meragui
tawaran tentera Kristian itu. Bagaimanapun, selepas umat Islam melihat sendiri
kapal yang akan membawa mereka berlabuh di pelabuhan, mereka kemudian mengambil
keputusan menerima tawaran itu.
Keesokan
harinya, ribuan penduduk Muslim Granada keluar beramai-ramai membawa seluruh
barang keperluan mereka pergi ke pelabuhan itu. Bagaimanapun, ada umat Islam
yang tidak mempercayai tawaran tentera Salib itu terus bertahan dan bersembunyi
di rumah masing-masing. Selepas ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di
pelabuhan, dengan pantas tentera Kristian menggeledah rumah yang ditinggalkan
mereka sebelum membakarnya. Ribuan umat Islam yang berada di pelabuhan pula
tergamam apabila tentera Kristian membakar kapal yang dikatakan akan mengangkut
mereka keluar dari Sepanyol. Kapal itu kemudian tenggelam dan umat Islam tidak
dapat berbuat apa-apa kerana mereka tidak bersenjata. Kebanyakan mereka adalah
wanita dan kanak-kanak, sedangkan tentera Kristian mengepung mereka dengan
pedang terhunus.
Selepas
menerima arahan pemimpin, ribuan tentera Kristian itu kemudian membunuh umat
Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir terdengar
tetapi dengan buas tentera Kristian terus membunuh warga awam yang sama sekali
tidak berdaya. Seluruh Muslim Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan
kejam. Darah bergenang di mana-mana. Laut yang biru berubah menjadi merah
kehitam-hitaman. Itulah kisah menyedihkan dalam sejarah umat Islam yang tidak
boleh dilupakan. Banyak cerita yang menyayat hati seperti ini dibukukan seperti
al-Ihatah fi Akhbar Gharnatah (Berita Menyeluruh Mengenai Granada) dan al-Muqtabas
min Akhbar al-Andalus (Sekelumit Sejarah Andalus), malah seorang ulama terkenal
seperti Ibn Hazam menceritakannya dalam kitab mashurnya al-Fisal fi al-Milal wa
al-Nihal.
Selepas
kejadian itu dan memerintah Sepanyol selama 300 tahun, tidak ada tanda atau
simbol Islam yang kekal di negara itu. Umat Islam juga diugut dan diseksa oleh
tentera Kristian Sepanyol dengan pelbagai ugutan dan seksaan yang sangat kejam,
mengerikan dan menakutkan dan tidak ada belas kasihan. Orang Kristian di
Sepanyol tidak mahu Islam wujud lagi. Oleh itu kita dapati umat Islam sangat
tersepit sehingga ada yang mengaku Kristian padahal mereka seorang Muslim
kerana terlalu perit dugaan yang dialami mereka.
Islam
mula masuk ke Sepanyol pada 92 H di bawah kepemimpinan panglima Tariq bin
Ziyad, Musa bin Nusair dan Abdul Aziz bin Musa. Selepas kemasukan mereka
melalui Jabal Tariq (Gibral Tar) pada tahun itu, Sepanyol beransur-ansur muncul
menjadi sebuah negeri yang makmur. Pasukan Islam tidak saja berhenti di
Sepanyol, malah terus meluaskan empayar di negeri sekitar seperti Perancis.
Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours dan sebagainya jatuh ke
tangan umat Islam. Walaupun pasukan Islam sangat kuat dan memiliki kekuasaan
yang luas, mereka masih tetap memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro
di daerah sebelah Barat yang juga kawasan pergunungan.
Islam
sudah menerangi Sepanyol dan oleh kerana sikap penguasa Islam begitu baik dan
rendah hati, maka ramai orang Sepanyol yang tulus dan ikhlas memeluk Islam.
Mereka bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mempraktikkan
kehidupan secara Islam. Mereka tidak hanya membaca al-Quran malah bertingkah
laku berdasarkan al-Quran. Keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir enam
abad lamanya.
Penguasa
dan pemimpin Islam pada masa itu sangat berwibawa dan digeruni. Abdul Rahman
al-Dakhil, sebagai contoh, adalah orang yang mendirikan Khilafah Bani Umayyah
di Andalus. Ketika dijemput pemimpin Kristian yang dibantunya dalam memerangi
musuh mereka, beliau dipelawa minum arak, tetapi beliau menolak secara
diplomasi dengan katanya: “Aku memerlukan tambahan untuk otakku bukan untuk
mengurangkannya.”
Bagaimanapun,
selama Islam berada di Andalus berabad-abad lamanya itu, mereka tetap di
keliling orang kafir Sepanyol yang sedia menanti untuk menghapuskan Islam di
negara itu, namun mereka selalu gagal. Beberapa kali dicuba tapi selalu tidak
berhasil. Mereka kemudian menghantar perisik untuk mengkaji kelemahan umat
Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik itu menemui cara untuk menakluki Islam di
Sepanyol, iaitu melemahkan iman mereka dengan serangan pemikiran dan budaya.
Mereka
secara senyap menghantar arak dan rokok secara percuma ke wilayah Sepanyol.
Muzik diperdengarkan untuk memujuk kaum mudanya agar lebih suka menyanyi dan
menari daripada membaca al-Quran. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu
yang kerjanya meniupkan perpecahan di kalangan umat Islam Sepanyol. Akhirnya
usaha mereka membuahkan hasil apabila satu persatu daerah di Sepanyol jatuh.
Di
samping itu, antara punca lain yang membuat Andalus hilang daripada peta
sejarah umat Islam adalah perbalahan dan permusuhan sesama sendiri antara
mereka sehingga menjadi lebih daripada 20 puak yang mempunyai negeri sendiri.
Antaranya Bani Jahur, Bani ‘Ibad, Bani al-Aftas, Bani Nun dan lain-lain. Dengan
wujudnya ramai puak ini, mudahlah musuh Islam di Andalus merebut kembali tanah
mereka kerana mereka mengetahui kelemahan umat Islam. Apa yang menyedihkan ada
umat Islam yang menjual agama dan negara demi kepentingan peribadinya.
Sebagai
contoh, Abu Zaid, gabenor daerah Balansiah ketika rakyatnya memberontak dia
membuat perjanjian dengan Raja Kristian Choinawi untuk membantu memadamkan
pemberontakan itu. Sebagai habuannya, Abu Zaid akan memberikan beberapa kawasan
kepada Choinawi dan membayar ‘jizyah’ tahunan kepadanya. Jizyah dalam Islam
mesti dibayar bukan Islam kepada pemerintah Islam, tetapi apa yang dilakukan
Abu Zaid yang beragama Islam adalah terbalik apabila berjanji membayar jizyah
kepada Choinawi yang beragama Kristian.
Lapan
ratus tahun bukan masa yang singkat. Selepas umat Islam ‘menghidupkan’Sepanyol
dan menjadikannya bangsa yang bertamadun, berbanding bangsa lain di Eropah,
akhirnya ia seolah-olah tidak pernah wujud di negara itu? Peristiwa ini amat
menyedihkan bagi umat Islam sepanjang zaman. Sepanyol sekarang bukan Sepanyol
dahulu. Sepanyol hari ini bukanlah Andalus pada satu masa dulu. Sepanyol
sekarang adalah Sepanyol yang mempunyai seorang menteri pertahanan wanita,
Carme Chacon yang boleh memeriksa barisan tentera negaranya walaupun dalam
keadaan hamil seperti dilaporkan akhbar pada 14 April lalu.
Sebenarnya
musuh Islam dan umatnya tetap satu. Dari dulu hingga sekarang musuh Islam tetap
ada, cuma ia berbeza orang dan jenteranya. Mereka tetap ingin melenyapkan Islam
sedapat mungkin dengan apa juga cara. Dengan mengambil contoh Andalus yang
hilang dan mencari sebab kehilangannya termasuk kelemahan akidah dan terlepas
daripada jalur yang lurus, permusuhan sesama sendiri, berpihak kepada bukan
Islam, kesenangan yang tidak terkawal dan kecintaan terhadap dunia, tidak
mustahil ia juga akan berlaku di mana-mana. Dan ketika itu ucapan bonda Aisyah
pada permulaan tulisan ini akan terdengar kembali. Wallahu a’lam.
INTI
PATI:
Perubahan
hebat berlaku ke atas tamadun di serata dunia tidak terlepas daripada pengaruh
Islam dan kebangkitan tamadun Eropah Barat Moden dicorakkan oleh Islam yang
pernah berkuasa selama 800 tahun di Sepanyol dan Andalusia. Cahaya Islam pernah
meresap masuk menguasai Eropah. Islam sudah berlabuh di Sepanyol hingga ke
tembok Vienna. Islam tidak memisahkan agama dari negara dan menolak sekularisme
dalam bentuk apapun yang bertujuan memisahkan agama daripada kehidupan yang
menjadikan kehidupan lepas bebas daripada neraca agama. Apabila ketiga-tiga
ciri dapat direalisasikan generasi Islam kini, konspirasi musuh Islam akan
dapat diatasi.
FAKTA:
Islam
memerintah Sepanyol dari 711 hingga 1492.
Banyak
warisan ditinggalkan tamadun Islam di Sepanyol.
Tariq
ibni Ziad mendarat di Gibralta pada 30 April 711 dan menamakan Sepanyol sebagai
Al-Andalus.
Pemerintah
Islam membina istana yang besar dinamakan Alhambra dan masjid besar dinamakan
Qardoba.
Daripada
Berita Harian Online, 20 April 2008. Tajuk: Ulul Albab: Meratapi Andalus Demi
Merapatkan Umat, oleh Abdurrahman Haqqi. Permusuhan, kesenangan serta kecintaan
terhadap dunia faktor keruntuhan kerajaan Islam di Sepanyol.
Ibnu
Hazm adalah salah seorang ulama besar dunia Islam, dari kehidupan mewah menteri
bertukar menjadi kelana miskin, temannya Al-Imam Ibnu Abdil Bar dan lawannya
Al-Imam Al-Baji. Dicela dengan teruk oleh Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi dan dibela
dengan agung oleh Al-Hafiz Az-Dzahabi. Dibakar kitab-kitabnya tetapi
kitab-kitabnyalah antara kitab terbaik dalam literature Islam. Az-Dzahabi
memberikan pujian yang tinggi kepada kitabnya Al-Muhalla, demikian Sheikul
Islam Ibnu Taimiyyah mengambil bahagian yang banyak dari kitab ini. Zaman ini
kitab ini ditahqiq oleh Syeikh Ahmad Muhammad Syakir[ dan beliau wafat sebelum
menyiapkan tahqiq utk kesemua jilidnya dan usaha ini disambung oleh ulama
lain]. Di dalam Ijabatus Sail li Syeikh Muqbil, tampak jelas kemilau kitab ini
dari pandangan Syeikh Muqbil. Dr Aid Al-Qarni dalam karya2nya selalu memuji
Al-Muhalla ini dan kedudukannya adalah di bawah Al-Mughni li Ibnu Qudamah.
Demikian
kitab beliau yang lain - Al-Ihkam fi Ushul Ahkam, disifatkan kitab terbaik
ushul feqh oleh Syeikh Muqbil. Demikian Syeikh Al Albani memandang tinggi dan
memuji kitab ini.
Kitab
beliau yang lain juga muncul menjadi karya emas semisal maratib al-Ijma' dan
lain2. Bahkan beliaulah pelopor bidang perbandingan agama. Bukankah beliau
telah membantah ilmuan Yahudi pada zamannya?
Beliau
juga menulis berkenaan cinta, dengan bahasa yang mendalam dan membuat
bercucurannya air mata. Kisah cinta beliau sungguh inspiratif!
Dan
karya yang sedang akhi baca adalah dari judulnya Al-Akhlaq wa al-Siyar fi
Mudawat al-Nufus. Saya telah membacanya dan ianya adalah satu buah fikiran yang
sungguh berharga!
Saya
ingin menulis panjang berkenaan lelaki ini seperti saya ingin menceritakan
indahnya warna putih.
Kisah
tersebut saya baca dalam buku Thauq al-Hamamah (طوق الحمامة). Kemudian sebahagian kisahnya dituang oleh penulis novel yang
prolifik -Habiburrahman el-Shirazy dalam novelnya Pudarnya Pesona Cleopatra.
Secara
ringkas Ibnu Hazm ketika usia remajanya, di mana dia membesar dalam keluarga
bangsawan lagi mewah yang memiliki beberapa orang hamba sahaya.
Kemudian
semenjak usia remaja, beliau telah jatuh cinta dengan salah seorang hamba
sahaya keluarganya. Kemudian pemerintahan bertukar dan keluarganya jatuh miskin
dan ketika inilah dia kehilangan cinta hatinya bilamana keluarganya pulang ke
kampung asal dan hamba sahaya dijual. Harus diketahui bahawa baik Ibnu Hazm
atau hamba sahaya tersebut selalu menjaga kesucian diri bahkan ketika ini cinta
Ibnu Hazm tidak pun berbalas!
Kemudian
berlalulah waktu sehingga Ibnu Hazm muncul menjadi tokoh zamannya.
Karya-karyanya disanjung pemerintah dan dengan karya agungnyalah akhirnya dia
menebus hamba sahaya yang dulu pernah kehilangan dari pandangan matanya.
Menebusnya dari tangan pemerintah waktu itu!
Kemudian
hiduplah mereka penuh mawaddah wa rahmah dengan ikatan suci suami isteri. Ibnu
Hazm walaupun merupakan tokoh besar zamannya, dia tidak malu beristerikan
seorang bekas hamba sahaya, dan pada waktu yang sama cintanya ditagih oleh
puteri golongan bangsawan. Cintanya hanya kepada hamba sahaya ini - cinta
semenjak usia remaja
Kemudian
sejarah telah menyaksikan keperitan, dan kesusahan perjalanan hidup Ibnu Hazm.
Ibnu Hazm dengan lisannya sangat keras mencela dan membantah orang-orang yang
berlawanan dengannya, ia merempuhnya tanpa rasa takut, dan ketika dia
dipenjara, isterinya tetap setia menanti. Mereka mengharungi kepayahan hidup
dengan penuh penderitaan.
kisah
lelaki bernama Ibnu Hazm, cintanya yang mendalam dan ilmunya yang luas amat ku
sanjung
Kenapa
kitabnya dibakar? Kerana kitabnya mendatangkan kebencian kepada orang-orang
yang menentangnya. Lisan Ibnu Hazm sangat keras dalam membantah lawannya,
kerananya sebahagian orang termasuk ulama pada zamannya bangkit menentangnya,
menyusahkan hidupnya dan membakar kitab-kitabnya. Kehidupan Ibnu Hazm tidaklah
mudah.
Dan
kenapa lisan Ibnu Hazm begitu keras… Hal ini dilatari antaranya kerana
kepincangan dan penyelewengan yang berlaku pada zamannya termasuk yang menimpa
agamawan. Faktor lain adalah kerana
kecerdik an Ibnu Hazm mendahului zamannya. Setiap yang genuis maka musuhnya
adalah orang-orang yang bodoh, juga orang-orang yang pandai tetapi hasad.
Siapa
yang menyelak lipatan zaman yang telah berdebu, nescaya akan terlihat olehnya
bukan sahaja kisah2 seperti Ibnu Hazm vs Al-Baji atau tohmahan Al-Qadhi Ibnu
Al-'Arabi, tetapi juga kisah-kisah lain semisal Ibnu At-Turkumani Vs
Al-Baihaqi,
Asl-Sakhawi
Vs Al-Suyuthi dan lain2.
Apa
hikmahnya hal2 seperti ini terjadi? Hikmahnya maka mengalirlah sebahagian karya
ilmiah kerananya.
Ibnu
hazmi seperti mendahului zamannya dimana banyak Ulama' Tradisi
dalam
The Book entitle
in
pursuit of virtue yANg mengandungi 4 chapter
chapter
pertama adalah
Ibnu
hazmi milieu (persekitaran _biah di zaman ibnu hazmi
halaman
16 Ibnu Hazmi Genealogy
halaman
17 Ibnu hazmi early life an intellectual milieu
halaman
21 Ibnu hazmi views on science and learning
halaman
26 Ibnu hazmi as a man, Thinker and jurist
halaman
31 Ibnu hazmi as a critic and debater
halaman
39 ibnu hazmi _criticism and arguments
ibnu
hazmi as a Psychologist
halaman
48 Ibnu hazmi _moral interpretation of history
ibnu
hazmi _political views in relation to morality
Ibnu
hazmi seperti mendahului zamannya dimana banyak Ulama' Tradisi
se
olah olah jika dizaman ini seperti dr Asri Zainul Abidin yang membawa satu
kefahaman tajdid
dalam
bok entitle in pursuit of virtue yg mengandungi 4 chapter
pengantar
...foreword book ini ditulis oleh ian richard netton lecturer University of
Exeter januari 1990
ibnu
hazmi: A man For Our Time
introduction
this book ada sebut
ibnu
hazmi in modern scholarship
chapter
pertama adalah
Ibnu
hazmi milieu (persekitaran _biah di zaman ibnu hazmi
halaman
16 Ibnu Hazmi Genealogy
halaman
17 Ibnu hazmi early life an intellectual milieu
halaman
21 Ibnu hazmi views on science and learning
halaman
26 Ibnu hazmi as a man, Thinker and jurist
halaman
31 Ibnu hazmi as a critic and debater
halaman
39 ibnu hazmi _criticism and arguments
ibnu
hazmi as a Psychologist
halaman
48 Ibnu hazmi _moral interpretation of history
ibnu
hazmi _political views in relation to morality
nama
sebenar ibnu hazmi adalah
Ali
ibnu Ahmad ibnu Said ibnu hazmi hidup pada 384 hingga 456Hijriah bersamaan dgn
994 hingga 1056 Masihi
Ayahnya
Ahmad selaku Da_ie telah membawanya ke dalam kehidupan istana bersama Khalifah
Ibnu
hazmi belajar Al Qur'an
Khat
_ gadis jariah yang mengajarnya...muslimah ini yang menjadi kekasih serta
isterinya
pernah
3 kali jadi wazir
pernah
3 kali masuk penjara
masa
zaman kanak kanak ditimpa sakit palpitation (berdebar debar...
semasa
remaja ibnu hazmi sudah dibawa bermesyuarat dengan khalifah bersama setiausaha
khalifah, hakim negara, Da_'ie, tokoh ilmuwan dalam memberikan pandangan serta
pendapat
hal
ini telah memberikan keyakinan kepada ibnu hazmi dalam memberi pendapatnya yang
Bernas
menghasilkan
400 juzuk, volume, jilid books
yang
terdiri dari 8000 halaman
ditulis
dengan tangannya sendiri
mualimnya
adalah
1.
ibnu Al_Jassur pada 401 Hijriah (1010 masihi
yang
ajar ibnu hazmi di usia 15 tahun
2.
ibnu al Faradi (404hijriah bersamaan 1013 masihi
3.
ketua hakim Ibnu Dahhun _ 431 hijriah...1039 masihi
4.
Abu Al Khiyar Sulaiman ibnu Muflit The Zahiri jurist_4th century Ater
hijrah...10th century After decade
5
ibnu Al_Kattani _ 420hijrah...1029 masihi yang ajar falsafah, logic dan natural
science
semasa
dipenjarakan dia dipisahkan dari familinya
ibnu
hazmi WAFAT pada usia 70 tahun
gadis
JARIAH yang mengajar khat
ibnu
hazmi membaca dan menulis sehingga akhir hayatnya
dia
telah menjangkau pemikiran pendakwah scholar tradisional di zamannya
ibnu
hazmi dihentam hebat oleh opponent nya kerana dia amat productive menulis serta
menghasilkan karya ilmu
bukunya
dibakar dikhalayak ramai sebagai punishment oleh khalifah Al mu'tamid ibnu
Abbad di seville
hanya
BEBERAPA buku nya yang ADA
ibnu
hazmi berkata
Dia
tidak gentar walau bukunya dibakar kerana semua isi kitabnya ada dalam dadanya
dalam memorinya
ini
biasa ore sebut the best memory
ingatannya
amat kuat
kitab
nya yang utama survive walau beberapa bukunya dibakar
kitabnya
1.
books his encyclopedia of comparative of religion _Al Fisal fil Milal wa'l
ahwa' wa'l Nihal kini banyak diterbitkan di banyak edition
2.
book comparative law Al Muhalla
3.
Al Ihkam fi Usul al Ahkam...banyak meluas di pakai oleh scholar di seluruh the
world
4.KISAH
percintaan ditulis dalam books Tawqu Al Hamami_The Ring of the DOVE
Ibnu
hazmi berkata
Ilmu
yang amat baik adalah ilmu yang mendekatkan manusia kepada Allah
dalam
KITAB Al Fisal...ibnu hazmi berbahas dgn ketua hakim cordoba ber agama kristian
Ibnu
hazmi mahir dalam tastement
perbahasan
akan hal kehidupan di syurga ...heaven
ibnu
hazmi mengetahui rujukan Luke 16;19ff
kisah
lazarus ore miskin dgn orang kaya bakhil
lazarus
masuk syurga duduk sisi Nabi Ibrahim disebut Abraham
orang
kaya bakhil dihumban ke neraka
rujuk
halaman 39 book entitle In Pursuit Of Virtue
dalam
kitab Al Fisal ada sebut hal rujukan dari Mark, Luke, Genesis
biblical
passage
kisah
Abraham menasihati sarah isterinya mak kepada nabi ishak ada dalam genesis
12:13
Ibnu
hazmi kisah kan hal sarah telah menyebabkan king of gerara tertarik dengan
kecantikan sarah (genesis 20:1-14)
sarah
melahirkan nabi ishak di usia 90 tahun
saya
sebenarnya baru temu book ini dan pinjamdaripada Dr hariyati SHAHRIMA ABDUL
MAJID
maka
mohon PENDAPAT sahabat terutama Talhah
ALFIKRAH
sebab buku ini ada bahas islam dan Christian
Penerbit
this book adalah
Ta_Ha
publishers
1
wyne Road
London
SW9
OBB United Kingdom
translation
dari
Al
Akhlaq was_Siyar
penterjemahnya
adalah Muhammad Abu layla
A.M,
M.A Al Azhar University Kaherah mesir
iSBn
0 907461-76-X
email
sales@taha.co.uk
website
http://www.taha.co.uk
copyright
Ta_Ha Publisher Ltd 1411...1990
reprinted
1998
editing
and production by Bookwork, norwich
brittish
library cataloging in publication data
the
moral Theology and psychology
soalan
saya
siapa
Dr Muhammad Abu layla yang mengajar comparative religion di universiti Exeter
yang lahir di kahirah mesir pada 1952
Ph.D
Exeter University
214
halaman
Ya.
Dan telah dibantah secara ilmiah oleh Syeikh Al-Albani dalam kitabnya Tahrim
Alat at-Tharabi. Saya sangat puas membaca kitab ini.
Tetapi
Dr Al Qaradhawi mengikuti hujjah Ibnu Hazm dalam hal ini, juga memetik
perkataan-perkataan Al-Imam Al-Ghazali dalam menyokong pandangannya berkenaan
muzik. Dan Dr Al-Qaradhawi juga mengarang kitab yang khusus berkenaan muzik ini
setelah Al-Albani memberikan ta'liq dalam Ghayatul Maram fi Takhrij Ahaadith
Al-Halal wal Haram.
Keduanya
baik Al-Albani mahupun Al-Qaradhawi sangatlah kucintai. Hanya saja kebenaran
itu lebih harus untuk dicintai dan diikuti.
Wallahua'lam.
Dan
hal di atas adalah dari peristiwa yang lain.
Memang
Ibnu Hazm dicela di sisi muhaddithin kerana perkataannya dalam Al-Faslu bahawa
At-Tirmidzi itu majhul.
Al-Imam
Ibnu Hazm walaupun amat berhasrat untuk datang ke kota Baghdad namun hajatnya
tidak kesampaian.
Tahukah
anda bahawa Al Imam Al-Baihaqi yang masyhur itu tidak memiliki Jami'
at-Tirmidzi, Sunan An-Nasa'i dan Sunan Ibnu Majah? Padahal semua kitab itu
terkenal di Timur dan beliau pun dari timur? Apatah lagi Al-Imam Ibnu Hazm,
ulama dari dunia Barat ini - Andalus, pada hal Al-Imam Ibnu Hazm(w. 456 H- ini
tarikh wafat dalam rekod saya) dan Al-Imam Al-Baihaqi(w. 458 H) hidupnya
sezaman. Namun amat hairan kerana sahabatnya Al-Imam Ibnu Abdil Bar
meriwayatkan kitab Jami' At_Tirmidzi ini - tetapi hal ini adalah pada
penghujung usia Al-Imam Ibnu Abdil Bar (w. 463 H). Dan sejarah telah
memberitahu kita, selepas Ibnu Hazm dihalau dari Maroko oleh Al-Baji dan
penduduk setempat, tidak jelas ke mana hala tempat tujuannya selepas itu.
Sebahagian pandangan mengatakan beliau kembali ke kampung asalnya dan meninggal
di sana.
Dan
Ibnu Hazm dalam kitab al-Akhlaq wa as-Siyar fi Mudawat an-Nufus menceritakan
kepada kita, bahawa dirinya pernah ditimpa penyakit kelupaan. Apakah diwaktu
inilah terbitnya pendapat beliau berkenaan at-Tirmidzi tersebut?. Wallahua'lam.
Dan
pembelaan Al-Hafiz Az-Dzahabi dari tuduhan Al-Qadhi Ibnu Al-'Arabi itu memang
sahih dan boleh dibaca di dalam Tazkirah al-Huffaz. Saya membacanya dari satu
kajian khusus yang ditulis berkenaan Al-Imam Ibnu Hazm oleh Dr Ali Himayah.
Dan
buku yang sedang anda baca, adalah sebuah buku nipis yang sungguh berfaedah.
Padanya ada dijelaskan makna istilah hadith yang khas di sisi at-Tirmidzi.
Jadikan buku tersebut selaku permulaan untuk mengkaji kehebatan Al-Imam
At-Tirmidzi.
Wallahua'lam.
Halaman
113 ada sebut hadis yang dibawakan oleh Ali bin Abi Talib
Dalam
book ini menyebut ibnu nhazmi menyebut Saiyidina Ali adalah Maskawiyh the
philosopher of Islam
Hadisnya
mengisahkan Saiyidina Ali melihat Ammar
Ali
ibnu Abu Thalib said ti Ammar where he found Ammar deeply sighing...
Berkata
Ali
Wahai
Ammar why do U sigh...
Do
u sigh for the yaumul Akhirah atau for this world…
By
Allah I swear that this world is not worth sighing for
Because
its pleasure are of five kinds
1.
food
2.
drink
3.
sexual intercourse
4.
clothes
5.
perfumes
The
best of All foods is MADU
and
it comes from a LEBAH madu
an
insect
The
best of all drink is WATER... AIR…Al ma’ المأ
water
and it is the most freely available
the
best of all clothing is silk SUTERA
and
it comes from the mouth of a worm…ULAT sutera
and
the best of all perfumes is musk which comes from rat (kijang dan rusa adalah
satu famili dgn rat
and
the best experiences of sexual intercourse is the union of two urine-making
areas…ZAKAR_FARAJ***
rujuk
kitab Badawi…Dirasat wa Nusus page 104
Halaman
115
Book
entitle on In pursuit of virtue
Al
Akhlaq was Siyar
He
shows the influence of greek philosophy in his definitions of moral and
philosophical courage; term such as virtue, justice etc
There
are other similarities relating to ideas and moral discipline
For
example he agrees with Aristotle and also with some great early muslim
authorities that man should not take many friends; but ibnu hazmi colours the
idea with his own experiences and breaths new life into it
He
says that talking many friends is a virtue which has the appearance of vice
Aristotle
said that many friends are neither to be desired nor expected the fewer , the
warmer intimacy
The
most celebrated friendship have subsisted between two only
Neither
should those chosen for seasoning in our diet is pernicious
dalam
chapter 4 ada 316 nasihat
meliputi
1.
treatment of the souls
2.
mind and repose
3.
knowledge
4.
moral and behaviour
5.friends
6.different
kinds of love
7.
physical beauty
8
practical morality
9
Treatment of corrupt character
10
characteristics of the soul
11.
man' desire to know
12
Attending study sessions
Kita
lihat halaman 162
Physical
beauty
Dealing
with the different kinds of physical beauty
When
I was asked to examine this matter, this is how I responded
page
176 Gracefulness
Consists
of delicate features, supple
Movements,
graceful gestures
A
soul in harmony with the form which fate has given it even where is no visible
beauty
page177
Allure (menarik minat
Is
the beauty of each feature regarded separately
But
someone whose features are beautiful when considered separately can still
appear cold and be without piquantness, charm, seductiveness or grace
178
seductiveness
Is
the Aura اوراريةof visible parts; it
also goes by the name of elegance and attractiveness
179
charm is a certain something which has no other name to explain it
It
is the soul which perceives it and everyone knows what it is as soon as they
see it
It
is like a veil covering the face. A shining light which draws all hearts to it
so that all agree that it is beautiful even if it is not accompanied by
beautiful features
<>SAHABAT
AFN YANG ada simpan isi kitab ulama' al andalusi ni buleh lah share di
sini...kerajaan Al Andalusi yang di buka Tariq ibnu Ziyad dan musa An nusair...
sebenarnya
tariq ibvnu ziyad adalah khadam musa An Nusair cuma pada mulanya musa An nusair
bantu bekal Askar untuk kuasai eropah...
maka
Tariq ibnu Ziyad berjaya tawan dan takluk sepanyol...bersama tentera yang di
bantu musa An nusair dari maghribi...menyeberang laut mediterranian
kemudian
apabila musa An nusair berasa jeles cemburu dgn keberhasilan Tariq ibnu ziyad
lalu musa AN nusair sendiri bersama askar nya kuasai beberapa part of bumi
eropah...
Tariq
ibnu ziyad tetap hormat tuannya yang telah bantu nya di awal zaman dia takluk
Al andalusi...
hormat
musa An nusair...
sebenarnya
Tariq ibnu ziyad ni dari ethnik barbaric...
yang
telah mendapat hidayah islam is the way of life...
ini
hasil pembacaan saya akan hal Al andalusi...
والله أعلم بالصواب
hormat
musa An nusair...
sebenarnya
Tariq ibnu ziyad ni dari ethnik barbaric...
yang
telah mendapat hidayah islam is the way of life...
ini
hasil pembacaan saya akan hal Al andalusi...
والله أعلم بالصواب
No comments:
Post a Comment